۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
ماراتن ۲۷ ساله جاده «پاتاوه-دهدشت» در ایستگاه پایانی| بن بست اقتصادی شکسته می‌ شود
گزارش بازار؛

ماراتن ۲۷ ساله جاده «پاتاوه-دهدشت» در ایستگاه پایانی| بن بست اقتصادی شکسته می‌ شود

یاسوج- جاده ملی «پاتاوه- دهدشت» در کهگیلویه و بویراحمد به مراحل پایانی ماراتن ۲۷ ساله نزدیک می‌شود تا این کریدور ارتباطی گره گشای بن بست اقتصادی- ارتباطی استانهای جنوبی کشور باشد.

بازار؛ صدیقه امیدی: جاده ملی «پاتاوه- دهدشت» به طول ۱۳۶ کیلومتر، طرحی ملی است که کلنگ آن در سال ۷۴ به زمین‌ زده شد تا شمال و جنوب ایران را به هم متصل کند.

ساخت این جاده به چهار قطعه تقسیم شد که طول قطعه‌ های اول و سوم آن به ترتیب ۲۸ و ۲۶ کیلومتر و قطعه‌ های دوم و چهارم آن نیز به ترتیب ۱۸ و ۶۳ کیلومتر است.

۱۳ تونل به طول هشت هزار و ۲۰۰ متر و تعداد ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحی شده و این جاده از مهمترین طرح‌ های راهسازی کهگیلویه و بویراحمد است که با افتتاح آن علاوه بر کوتاه‌ تر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور بیش از ۴۰۰ روستای محروم در دو شهرستان بویراحمد و کهگیلویه را با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از نعمت راه مناسب برخوردار می کند. از محل سفر رئیس جمهور ۵۰۰ میلیارد تومان به این جاده اختصاص یافت که هم اینک کار در حال انجام است.

اما در این میان بسیاری از عوامل دست به دست هم دادند تا تکمیل این پروژه نزدیک به سه دهه به درازا بکشد.

ماراتن ۲۷ ساله جاده «پاتاوه-دهدشت» در ایستگاه پایانی| بن بست اقتصادی شکسته می‌شود

مدیر کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: جاده ملی «پاتاوه- دهدشت» با هدف اتصال شبکه راه‌ های اصلی مرکز به بنادر جنوبی و خروج نیمه غربی، استان از بن بست ارتباطی احداث شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد: ۴۰۰ روستا با یکصد هزار نفر جمعیت با افتتاح جاده «پاتاوه- دهدشت» از جاده دسترسی مناسب برخوردار شده اند

محمد راستا افزود: با تکمیل جاده «پاتاوه به دهدشت» تعداد ۴۰۰ روستا با یکصد هزار نفر جمعیت از جاده دسترسی مناسب برخوردار شده اند.

وی با بیان اینکه پروژه بزرگ ملی «دهدشت- پاتاوه» به طول ۱۳۶ کیلومتر در ادامه محور اصلی «شهرضا - سمیرم - بهبهان» است، گفت: این جاده، ارتباط استان‌های جنوب کشور را با استان های مرکزی ایران برقرار می کند.

جاده «پاتاوه- دهدشت» کهگیلویه و بویراحمد را از بن بست خارج کرد

راستا اظهار داشت: این جاده پنج بخش مهم و پرجمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد شامل بخش کبگیان در شهرستان دنا، شهرستان مارگون، بخش های چاروسا و دیشموک در کهگیلویه و بخشی از شهرستان لنده را از بن بست جاده ای و محرومیت خارج کرده است.

ماراتن ۲۷ ساله جاده «پاتاوه-دهدشت» در ایستگاه پایانی| بن بست اقتصادی شکسته می‌شود

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: با بهره برداری از این جاده کاهش زمانی چند ساعت در مسیر جدید «پاتاوه- دهدشت» ایجاد شده است.

علی احمد زاده افزود: با احداث این راه، طول سفر ۲۰۰ کیلومتر کوتاه و زمان تردد ۲ ساعت کمتر می‌ شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد: مسیر ۱۳۶ کیلومتری جاده «یاسوج- پاتاوه- دهدشت» زیر بار ترافیک رفته است

وی با بیان اینکه مسیر ۱۳۶ کیلومتری جاده «یاسوج- پاتاوه- دهدشت» زیر بار ترافیک رفته است، گفت: ۲۵ میلیون متر مکعب خاکبرداری، خاکریزی، بتون و آسفالت ریزی در این مسیر انجام شده و این پروژه ملی در سفر رئیس جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد افتتاح می‌شود.

احمد زاده تصریح کرد: کلنگ این پروژه در سال ۷۴ و در دولت ششم به زمین زده شد و پس از نزدیک به سه دهه این پروژه هفته آینده افتتاح می شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: پروژه ملی «پاتاوه- دهدشت» شمال و جنوب ایران را به هم متصل کند و از مهم‌ ترین طرح‌ های راهسازی کهگیلویه و بویراحمد است.

ماراتن ۲۷ ساله جاده «پاتاوه-دهدشت» در ایستگاه پایانی| بن بست اقتصادی شکسته می‌شود

وی افزود: ۴۰۰ روستای محروم در دو شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی ۱۰۰ هزار نفری از نعمت راه مناسب برخوردار خواهند شد.

۳۰۰ میلیارد تومان برای رفع نقایص جاده «پاتاوه- دهدشت» اختصاص یافت

استاندار تاکید کرد: در هفته جاری ۳۰۰ میلیارد تومان برای رفع نقایص جاده «پاتاوه- دهدشت» اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار بازار، عملیات اجرایی جاده ملی «پاتاوه- دهدشت» در سال ۷۴ آغاز شد و برای سهولت کار، ساخت این جاده به چهار قطعه تقسیم شد که اکنون پس از گشت ۲۸ سال، این جاده هفته جاری در دور دوم سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد به بهره برداری خواهد رسید.

قطعه نخست این جاده از روستای «گندی خوری» تا منطقه «سر چنار» در سال ۸۷ به بهره برداری اولیه رسید

قطعه نخست این جاده از روستای «گندی خوری» تا منطقه «سر چنار» در سال ۸۷ به بهره برداری اولیه رسید و قطعه دوم جاده از «سرچنار» تا «لوداب»، قطعه سوم از «لوداب» تا «دهدشت» مرکز شهرستان کهگیلویه و قطعه چهارم نیز از کمربندی شهر دهدشت تا دهدشت غربی است.

ماراتن ۲۷ ساله جاده «پاتاوه-دهدشت» در ایستگاه پایانی| بن بست اقتصادی شکسته می‌شود

قطعه سوم جاده ملی «پاتاوه - دهدشت» ۶۳ کیلومتر طول دارد و دارای ۱۱ دهنه پل به طول سه هزار و ۱۶۰ متر است. قطعه دوم این جاده به طول ۲۸ کیلومتر اردیبهشت سال ۹۷ به بهره برداری رسید.

جاده «پاتاوه -دهدشت» ظرفیت مطلوبی برای توسعه گردشگری دارد

با افتتاح این جاده، فاصله ۳۰۰ کیلومتری بخش دیشموک، فاصله ۲۸۰ کیلومتری بخش چاروسا و فاصله ۲۴۰ کیلومتری شهرستان لنده با شهر یاسوج مرکز استان به ترتیب به ۱۹۰، ۱۷۰ و ۱۴۰ کیلومتر کاهش می یابد.

یکی از مزایای مهم این جاده، زیبایی کم نظیر جاده در عبور از جنگل و کوهستان و رودخانه است به طوری که ۷۵ کیلومتر از مسیر در مجاورت رودخانه زیبای مارون است و می توان از این ظرفیت در راستای توسعه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد استفاده کرد.

کد خبر: ۲۱۸٬۱۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس22 IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
      0 2
      اول جاده ملی در این استان اصلا وجود ندارد چون استاندارد نیستند دوم جاده مورد نظر باریک وکم تردد است وصدتا از این جادها این شهرستان را از بن بست در نمیاره فکر اساسی برای این مردم کنید