۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
محصولات کشاورزی کرمان به نام کرمان به کام دیگران| دلال بازی ادامه دارد
بازار گزارش می دهد؛

محصولات کشاورزی کرمان به نام کرمان به کام دیگران| دلال بازی ادامه دارد

کرمان – استان کرمان در حالی یک چهارم باغ های کشور را در خود جای داده که اکثر محصولات کشاورزی کرمان از استان های دیگر صادر می شود و نامی از کرمان در میان نیست.

بازار؛ گروه استان ها: استان کرمان یکی از استانهای پیش رو در زمینه کشاورزی برای تولید محصولات کشاورزی صادراتی و ارز آور و همچنین تامین نیازهای روز بازار داخلی است.

به همین دلیل مبالغ هنگفتی در زمینه کشاورزی و صنایع بالا دستی و پایین دستی کشاورزی در استان جابجا می شود که بسیار سود آور است.

اما آنچه که عجیب است اینکه اکثر محصولات صادراتی کرمان از گمرکات کرمان صادر نمی شود و صادرات از استان های دیگر انجام می شود.

عدم بازاریابی محصولات کشاورزی

در واقع محصول استان کرمان به اسم استانهای دیگر راهی بازارهای خارجی می شود و وقتی این مساله نگران کننده می شود که صادرات محصولات در بازارهای داخلی نیز گاها با همین مشکل مواجه است که این امر به دلیل کم کاری مسئولان، عدم برند سازی و بازاریابی انجام می شود.

عدم معرفی پتانسیلهای استانی که تنها در جنوب استان سالانه ۵ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می کند و رتبه نخست تولید پسته و خرما را در شمال استان دارد جای سوال دارد.

محصولات کشاورزی کرمان به نام کرمان به کام دیگران| دلال بازی ادامه دارد

موانع صادرات رفع شود

این مساله ای است که استاندار کرمان نیز چندی قبل در این خصوص گلایه کرد و گفت: باید موانع صادرات محصولات کشاورزی در کرمان از بین برود و سختگیری ها کاهش یابد تا روند صادرات و ارزآوری در کرمان وضعیت مطلوبی پیدا کند.

محمد مهدی فداکار به خبرنگار بازار گفت: استان کرمان در زمینه تولید پسته، خرما، گردو و محصولات گلخانه ای و مرکبات ارجحیت بالایی دارد و در همین راستا معیشت مردم ۱۲ شهرستان کرمان با کشاورزی ارتباط مستقیم دارد و این امر در بقیه شهرستانها هم پر رنگ است.

وی عنوان کرد: باید همه تنش ها در زمینه صادرات و تولید محصولات کشاورزی از بین برود تا اقتصاد کرمان پویا باشد و در این زمینه ارزآوری و تولید محصولات صادرات محور بسیار مهم است.

وی با تاکید بر برند سازی گفت: باید از هر گونه دلال بازی جلوگیری شود و کالاها از گمرکات استان صادر شود و نباید محصول در کرمان تولید و در استانهای دیگر صادر شود یا به نام استانی دیگر راهی بازار شود.

باید قوانین سختگیرانه در خصوص صادرات کاهش یابد و به خصوص در زمینه صادرات پسته و خرما این مساله باید فورا رفع شود

استاندار کرمان افزود: باید قوانین سختگیرانه در خصوص صادرات کاهش یابد و به خصوص در زمینه صادرات پسته و خرما این مساله باید فورا رفع شود.

گمرک و اتاق بازرگانی با هم هماهنگ نیستند

نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه حضور کرمانی‌ها در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی ضعیف است، افزود: گمرک و اتاق بازرگانی با هم هماهنگ نیستند.

ذبیح‌الله اعظمی خاطرنشان کرد: تربیت و آموزش بازرگانان باتجربه را بارها مطرح کرده‌ایم اما چقدر انجام شده است؟ چند بازرگان را اتاق بازرگانی از سراسر استان معرفی کرده که برند باشند؟ یک تعداد با استعدادهای خاص خود در این مسیر موفق شدند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به وجود تفکر صادراتی در استان کرمان، ادامه داد: استان کرمان از قبل از انقلاب قالی صادر می‌کرده است و اولین شرکت تعاونی صادرات پسته در کرمان تشکیل شد، پس تفکر و زمینۀ صادراتی در استان کرمان وجود دارد اما شرایط را فراهم نکردیم.

وی با اشاره به مشکل زیرساخت‌های صادراتی در استان کرمان، خاطرنشان کرد: خرما و دیگر محصولات کشاورزی کرمان به نام استان‌های دیگر صادر می‌شوند و حتی پسته ما به دلیل مشکلات مختلف ازجمله موضوع کارت‌ها، برگشت ارز و گمرکات، به ترکیه قاچاق و از آن‌جا به نام ترکیه صادر می‌شود.

خرما و دیگر محصولات کشاورزی کرمان به نام استان‌های دیگر صادر می‌شوند و حتی پسته ما به دلیل مشکلات مختلف ازجمله موضوع کارت‌ها، برگشت ارز و گمرکات، به ترکیه قاچاق و از آن‌جا به نام ترکیه صادر می‌شود

وی بیان کرد: اتاق بازرگانی نقش موثری در توسعۀ صادرات دارد اما ما زیرساخت‌ها را در این قسمت فراهم نمی‌کنیم و بخشی از این موضوع حاکمیتی و بالادستی است.

وی ادامه داد: کشوری مانند هندوستان در عین حال که پیاز صادر می‌کند، واردکنندۀ پیاز است زیرا در بازار بین‌المللی متعهد است. اما در کشور ما علیرغم قانون‌هایی که در مجلس است، وزارت صمت و کشاورزی، جلوی صادرات پیاز و سیب‌زمینی را می‌گیرد.

محصولات کشاورزی کرمان به نام کرمان به کام دیگران| دلال بازی ادامه دارد

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس خطاب به استاندار گفت: شما نماینده عالی دولت در استان هستید و باید این مطالب را در محضر رئیس‌جمهور و هیات دولت عنوان کنید هرچند که ما این موارد را در کمیسیون کشاورزی دنبال می‌کنیم.

وی با بیان این‌که یکی از مسائل اصلی در وزارت جهاد کشاورزی، ضعف آمار و اطلاعات است، تاکید کرد: نداشتن آمار دقیق باید به عنوان ترک فعل مطرح شود.

اعظمی همچنین اظهار کرد: دو سال است که پیگیر راه‌اندازی ادارات گمرک و استاندارد در شهرستان جیرفت هستیم و علیرغم این‌که بیش از هزار تن محصول سالانه از این منطقه صادر می‌شود، متاسفانه انجام نشده است.

کشاورز چاره ای جز فروش محصول به دلال ندارد

این در حالی است که بیشترین منابع استان کرمان در زمینه کشاورزی هزینه می شود و در نهایت سود تولید محصولات به صورت کامل به استان بر نمی گردد و بخش زیادی از آن عاید استانهای دیگر می شود.

در این میان دلال بازی در تولید محصولات کشاورزی یکی از معضلاتی است که هر سال در کرمان تکرار می شود و چاره اندیشی جدی در این زمینه انجام نمی شود.

یکی از خرما داران بم در گفتگو با بازار می گوید: اینکه ما محصولی را تولید می کنیم برای تامین معیشت است اما وقتی کشاورز به دلیل بروز گرمازدگی ، آفت و مشکلات و تنش های اقتصادی و نوسان قیمت دلار دچار مشکل می شود چاره ای جز فروش محصول به دلالان باقی نمی ماند.

محمد باغ چمکی می گوید: کشاورزان در بسیاری موارد چاره ای جز پیش فروش محصول را ندارند به طور مثال در سال جاری بسیاری از کشاورزان قبل از ماه رمضان محصول خود را پیش فروش کرده بودند و در نهایت دلالان محصول را در ماه رمضان تا ۳ برابر قیمت فروختند.

محمد ابارقی یکی دیگر از کشاورزان کرمانی به خبرنگار بازار گفت: اینکه مثلا یک کشاورز جیرفتی محصول را تولید می کند و در زمان برداشت محصول جز دلال کسی خریدار محصول نیست جا سوال دارد.

وی افزود: همین الان بسیاری از کشاورزان جنوب کرمان با مشکل فروش محصول پیاز روبرو هستند و کسانی که خارج از طرح الگوی کشت اقدام به تولید کرده اند محصولشات با افت قیمت مواجه است.

وی تاکید کرد: در یک فصل خاص در برخی از مناطق فقط می توان یک محصول را تولید کرد به همین دلیل همه با هم در جنوب کرمان در یک فصل پیاز می کارند و یا سیب زمینی کشت می کنند اما در این میان سود کشاورزی به جیب دلال می رود.

باید دلیل عدم بازاریابی، برندینگ و جلوگیری از دلال بازی را در بازار محصولات کشاورزی کرمان بررسی و مشکلات را در این زمینه حل کرد تا با حمایت از تولید کننده زمینه پویایی اقتصاد در استان را مهیا کرد.

کد خبر: ۲۱۷٬۹۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha