۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۹
 از هم‌اکنون برای بحران قطعی برق صنایع در تابستان، تدبیر شود
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

از هم‌اکنون برای بحران قطعی برق صنایع در تابستان، تدبیر شود

رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر، کمبود برق در فصل گرم به یک چالش برای صنایع تبدیل شده است، توصیه می‌کند از هم‌اکنون برای مقابله با این بحران، تدابیر لازم اندیشیده شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: چندین سال است که تبعات بحران انرژی، گریبان گیر بخش صنعت و عرصه‌های مولد می‌شود، ضرورت دارد با توجه به پیش‌بینی تکرار این شرایط بحرانی در تابستان امسال، متولیان امر از همین حالا به دنبال تدبیر و اقدام مؤثر باشند.

غلامحسین شافعی در صد و دومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی عنوان کرد: موضوع تأمین برق واحدهای صنعتی در ماه‌های آتی مطالبه جدی بخش خصوصی و بنگاه‌های صنعتی کشور و استان است.

او اضافه کرد: تجربه تلخ محدودسازی یا قطع برق صنایع، در بزنگاه کمبود این انرژی، به‌دفعات در سال‌های گذشته تکرار شده و هر بار هم این بخش صنعت بوده که سنگین‌ترین تاوان را برای جبران آن پرداخت کرده است.

رئیس اتاق ایران در ادامه به تحولات صورت گرفته در حوزه دیپلماسی خارجی کشورمان و برقراری دوباره تعاملات سیاسی با عربستان اشاره کرد و گفت: صرف‌نظر از رویکردهایی که در این تعاملات دنبال می‌شود، برقراری دوباره روابط یک فرصت مناسب را برای بخش گردشگری کشورمان و خاصه شهر مقدس مشهد فراهم می‌کند و رونق حضور گردشگران کشورهای حوزه خلیج‌فارس را در پِی خواهد داشت.

او با اشاره به توجه و استقبالی که گردشگران عرب‌زبان از خدمات توریسم درمان و سلامت دارند، یادآور شد: در سالیان گذشته، بخش گردشگری سلامت به‌واسطه بعضی بی‌برنامگی‌ها، شاهد حضور بعضی افراد دلال و سودجو بوده که خسارت‌هایی را به شهرت و اعتبار مشهد به‌عنوان یکی از کانون‌های این حوزه وارد می‌کردند. حالا که دیپلماسی سیاسی ظرفیتی را برای بخش اقتصاد فراهم کرده، به شایستگی باید از آن بهره گرفته شود. در این راستا و با همکاری استانداری خراسان رضوی و کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی مشهد و البته مشارکت فعالان این حوزه، می‌توان یک برنامه مؤثر را تدوین و به مرحله اجرا درآورد تا ثمرات این بحث برای استان خراسان رضوی محقق شود.

اعزام هیات اقتصادی به قازان روسیه، فرصتی برای حضور در بازار این کشور
شافعی در ادامه با اشاره به آنکه اتاق ایران در نظر دارد تا در راستای توسعه روابط بازرگانی و همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه، یک هیات تجاری را برای حضور در نشست اقتصادی فورم کازان در شهر قازان اعزام کند، گفت: این اعزام در هماهنگی با اتاق بازرگانی و صنعت فدراسیون روسیه برنامه‌ریزی و از ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت سال جاری اجرا می‌شود. از فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی که امکان همکاری و حضور در بازار روسیه را دارند، تقاضا داریم تا با توجه به حضور بخش خصوصی عمده کشورهای اسلامی در این رویداد و فرصت مغتنم جهت تعاملات اقتصادی، مشارکت لازم را در این برنامه داشته باشند.

او یادآور شد: اتاق ایران نیز در راستای حمایت از فعالان حوزه تجارت خارجی، نیمی از هزینه حضور بخش خصوصی در این رویداد را به‌صورت یارانه پرداخت خواهد کرد.

پیگیری برای به حداقل رساندن خاموشی صنایع در ساعات اوج مصرف
استاندار خراسان رضوی نیز در بخش دیگری از این نشست با اشاره به مشکلات موجود در راستای تأمین برق در تابستان، گاز در زمستان و همچنین کمبود آب واحدهای تولیدی، بر لزوم انجام هماهنگی‌ها و پیش‌بینی‌های لازم برای به حداقل رساندن مشکلات بخش تولید در این زمینه تأکید کرد و گفت: در کشور ۱۱ هزار مگاوات کمبود برق داریم و بر این اساس احتمالاً در روزهای اوج مصرف، ۱۰۰۰ مگاوات خاموشی در استان اعمال شود. بااین‌حال در حال پیگیری برای به حداقل رساندن این خاموشی‌ها هستیم.

یعقوبعلی نظری با بیان اینکه پروژه‌های مختلفی در راستای افزایش ظرفیت تولید برق در سطح استان در حال انجام است، خاطرنشان کرد: فراهم کردن زیرساخت‌هایی که به تأمین و جبران ۱۱ هزار مگاوات کمبود برق در سطح کشور بیانجامد، زمان‌بر خواهد بود و تا آن زمان پیگیری دستگاه‌های متولی بر اقدامات فوری در جهت کاهش خسارت این کمبودها برای بخش صنعت، استوار باشد.

او در بخشی از اظهارات خود به موضوع کمبود نیروی کار ماهر و متخصص در بخش صنعت استان به‌عنوان یک از چالش‌های موجود بنگاه‌های اقتصادی اشاره و بیان کرد: آمارهای اشتغال و بیکاری، از وجود نیاز به شغل در استان ما حکایت دارد اما هدایت نیروی کار و البته ارتقای مهارت آن، چنانکه در بخش صنعت کارآمدی داشته باشد؛ موضوعی است که باید در خصوص آن تدبیری اندیشیده شود. بخش مولد باید اولین اولویت در بحث آموزش و تربیت نیروی کار باشد.

بررسی مشکلات مالیاتی مرزنشینان و مهندسان مشاور
در ادامه بررسی دستور کارهای این نشست آغاز شد. مشکلات مطالبه مالیات ناشی از عدم تعهد ارزی صادرکنندگان مرزنشین و مسائلی که از نقص سامانه مربوطه نشان می‌گیرد، چالش‌های انجمن مهندسان مشاور استان در موضوعات مالیاتی، مانع‌گذاری در استفاده از مشاورین و پیمانکاران ذی‌صلاح در پروژه‌ها و همچنین عدم رعایت شیوه‌نامه نحوه صدور پروانه اشتغال به کار شرکت‌های مهندسان مشاور، بعضی از موضوعات مطرح شده در این نشست بودند. در بخش پایانی نیز مشکلات شرکت‌های تولیدکننده داروی دام و طیور استان برای تأمین سرمایه در گردش و عدم معافیت آن‌ها از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده، مباحث دیگری بودند که به بحث گذاشته شدند.

علی‌اکبر لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی به یک مشکل برای صادرکنندگان مرزنشین اشاره کرد و توضیح داد: اتحادیه شرکت‌های تعاونی مرزنشینان استان اعلام می‌کند که اداره کل امور مالیاتی از این انجمن، مالیات ناشی از عدم تعهد ارزی را مطالبه کرده و این در حالی است که شرکت‌های تعاونی مرتبط با این حوزه، تعهدات ارزی خود را به‌صورت واردات در قبال صادرات (به استناد مصوبات موجود) انجام داده‌اند و به دلیل ایرادات موجود در سامانه جامع تجارت، آمار رفع تعهدات ارزی آن‌ها مشاهده نمی‌شود. این اختلاف بین دستگاهی موجب شکل‌گیری پرونده‌های مالیاتی سنگین برای شرکت‌های تعاونی مرزنشینان شده و کسب‌وکار آنان را با مشکلاتی مواجه کرده است.

او تصریح کرد: این در حالی است که برابر مصوبه هیات وزیران، این تعاونی‌ها خارج از قید محدودیت زمانی برای رفع تعهد ارزی هستند.

او در تشریح پیشنهادات دبیرخانه شورای گفت‌وگو در خصوص این موضوع گفت: نظر به اینکه به دلیل برخی از مشکلات فنی، امکان مشاهده اطلاعات در سامانه جامع تجارت وجود ندارد، ادارات کل صمت و گمرک استان با ارائه سازوکار اجرایی، برای صدور تأییدیه‌های پرداخت تا رفع نواقص موجود، به روش دستی در سامانه اقدام کرده و به‌صورت مکتوب مراتب را به اداره کل امور مالیاتی استان منعکس نمایند.

در ادامه احمدرضا مدبرنیا، مدیرکل امور مالیاتی استان خراسان رضوی، گفت: اقدامی که در حال حاضر می‌توانیم جهت حل مشکلات صادرکنندگان مرزنشین انجام دهیم، توقف بررسی و دادرسی پرونده آن‌ها تا زمان رفع تعهد ارزی است.

امیررضا رجبی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این خصوص عنوان کرد: اطلاعاتی که از طریق بانک مرکزی باید به سامانه جامع تجارت ارسال شود، دچار مشکل است و این اطلاعات در سامانه تجارت قرار نمی‌گیرد. بااین‌حال، از طریق گمرک برای شرکت‌هایی که صادرات در ازای واردات انجام داده‌اند، رفع تعهد ارزی را انجام داده‌ایم؛ اما در سطح کلان مشکلاتی وجود دارد که پیگیر حل آن هستیم.

او ادامه داد: بر این اساس اقدامات اجرایی را تا هنگامی‌که این موضوع حل نشده، متوقف کرده‌ایم، اما اگر با پیگیری شورای گفت‌وگو این موضوع را از طریق بانک‌ها نیز دنبال می‌کنیم.

مقرر شد تا زمانی که ایرادات سامانه جامع تجارت مرتفع نشده، پیگیری موضوع و همکاری دستگاه مربوطه در استان انجام بگیرد و توأمان پیشنهادات لازم جهت حل اساسی مشکل، ارائه گردد. برای دیگر دستور کارهای این نشست، پیشنهادات دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان بررسی و موارد لازم، به تصویب رسید.

کد خبر: ۲۱۷٬۹۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha