۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
خشکسالی ریسک سرمایه گذاری در کشاورزی را افزایش داده است
مدیرعامل شرکت هماهنگ دشت گلستان:

خشکسالی ریسک سرمایه گذاری در کشاورزی را افزایش داده است

گرگان- فرامرزی، مدیرعامل شرکت هماهنگ دشت گلستان گفت: خشکسالی و تغییر اقلیم در سال های اخیر ریسک سرمایه گذاری بخش کشاورزی را افزایش داده است.

نسترن فرامرزی در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: تغییر اقلیم به شکل گرمای زیاد در زمستان آن هم در دوره ای که گیاه نیاز به تامین سرما دارد و سرمای زیاد در بهار که فصل گلدهی، خود را نشان داده است.

مدیرعامل شرکت هماهنگ دشت گلستان افزود: حرکت طوفان های شن از بیابان ها به مناطق کشاورزی همراه با کم آبی، از دیگر نشانه های خشکسالی دوره ای است که همه اینها ریسک سرمایه گذاری بخش کشاورزی را افزایش داده است.

او با بیان اینکه متوسط بارش در چرخه ده سال گذشته از ۲۴۵ میلی متر به ۲۳۲ میلیمتر در ایران کاهش یافته، گفت: به این ترتیب به ازای هر یک درجه افزایش دمای متوسط، نیاز آبی بعضی گیاهان حدود ۱۴ درصد افزایش می یابد که این فعالیت کشاورزی را بیش از گذشته دشوار می کند.

به گفته این کارشناس حوزه کشاورزی، از آنجاییکه بخش کشاورزی به تغییر اقلیم به خصوص خشکسالی حساس تر از سایر بخشهای اقتصادی است، محصولات کشاورزی در دوره های خشکسالی دچار افت عملکرد در واحد سطح، افزایش هزینه تمام شده تولید، کاهش توان اقتصادی کشاورزان و خروج سرمایه انسانی و مالی از بخش کشاورزی می شود.

فرامرزی افزایش آسیب های اجتماعی ناشی از بیکاری و درآمد کم، کاهش سطح بهداشت و تغذیه جامعه، افزایش آلاینده ها و تخریب محیط زیست و گسترش فقر در جامعه را به عنوان تبعات اجتماعی خشکسالی دانست.

او ترویج عملیات زراعی مناسب، تسریع در انتقال یافته های علمی دانش بنیان به ویژه معرفی نهاده های سازگار پایه تولید را از راهکارهای آموزشی و ترویجی باهدف کاهش اثرات خشکسالی برشمرد و گفت: همچنین بذر هیبرید، نهال گواهی شده، کود، سم و ماشین سازگار با محیط زیست می تواند کارایی و بهره وری نهاده ها را بالا ببرد.

کد خبر: ۲۱۷٬۹۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha