۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۷
بی‌ثباتی اقتصاد مولود تصمیمات غیرکارشناسی| دولت از بخش خصوصی مشورت بگیرد
«بازار» در گلستان بررسی کرد؛

بی‌ثباتی اقتصاد مولود تصمیمات غیرکارشناسی| دولت از بخش خصوصی مشورت بگیرد

گرگان- صاحبان صنایع بر این باورند که مشکلاتی که این روزها اقتصاد کشور به آن مبتلاست از اصرار دولت به قیمت‌گذاری دستوری و اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی است؛ روندی که منجر به بی ثباتی در اقتصاد شده است.

الهام رئوفی فر؛ بازار: به رغم آنکه در سال های اخیر همواره بر توسعه تولید و رونق اقتصاد کشور تاکید شده اما طبق گزارش بانک جهانی تولید ناخالص داخلی ایران در این مدت کاهش یافته است. به باور فعالان حوزه اقتصاد، قیمتگذاری دستوری، تحریم ها، اتخاذ تصمیمات خلق الساعه، نشر پول بدون پشتوانه و بی اعتمادی دولت به بخش خصوصی از مواردی است که باعث آشفتگی اوضاع اقتصادی کشور شده؛ این متخصصین برای گذاراز این شرایط، توسعه دیپلماسی اقتصادی را بهترین راهکار می دانند.

با توجه به اینکه سال جاری از سوی مقام معظم رهبری مهار تورم و رشد تولید نام گرفته، خبرنگار بازار برای بررسی مشکلات تولیدکنندگان و بازرگانان با ۳۰ فعال اقتصادی در قالب هشدارها و توصیه راهکار محور به دولت گفتگو گرفته که آن را به دو گزارش تبدیل کرده است. در مطلب ذیل نخستین گزارش از نگرانی، دغدغه و راهکارهای بخش خصوصی برای خروج از شرایطی فعلی را از قول صاحبان صنایع و فعالان حوزه اقتصاد می خوانید.

لزوم توسعه روابط بین الملل برای بهبود اقتصاد

سید محمد مرتضوی، رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور: توسعه و بهبود روابط بین الملل به بهتر شدن شرایط اقتصادی کشور کمک می کند. وجود تحریم ها در سال های گذشته ما را محدود کرده و منجر به کاهش درآمدهای صادراتی شده است. بر این اساس برای توسعه سرمایه گذاری و رشد اقتصادی باید در روابط خود ثبات ایجاد کنیم.

احمد قلندری، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مهر ماندگار گلستان: تداوم قیمت گذاری دستوری به حوزه تولید به خصوص صنعت دامپروری آسیب خواهد زد. زیرا افزایش قیمت نهاده های دامی در سال گذشته، بخش قابل ملاحظه ای از نقدینگی بخش خصوصی را کاهش داد بنابراین اصرار دولت به قیمتگذاری دستوری به جز آسیب به تولید، حاصلی نخواهد داشت.

حسن علی دیانی، مدیر شرکت شیل آبزی گلستان: جلوگیری از افزایش نرخ تورم نخستین قدم برای زنده نگه داشتن واحد تولیدی است و در کنار آن عرضه یارانه به حامل های انرژی برای واحدهای تولیدی و بخشودگی هزینه های تامین اجتماعی و مالیات به رونق اقتصادی منجر خواهد شد.

آتانفس رودی، مدیرعامل شرکت یاران بهار گلستان: عدم رشد اقتصادی کشور ناشی از غفلت دولتمردان و نگاه سطحی آنها به موضوعات است. به رغم اینکه کشور ما از ظرفیت و پتانسیل های خوبی برخوردار است اما هنوز نتوانسته به آن رشد اقتصادی مورد انتظار برسد بنابراین در شرایط فعلی باید از پژوهش های علمی و نبوغ افراد خاص برای سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی بهره برد.

نظام حکمرانی کشور در حوزه اقتصادی این سال ها به بیراهه رفته از این رو برای توسعه اقتصادی کشور دولت باید مقررات زدایی، تضمین رقابت و دسترس پذیری خدمات بین المللی تجارت را لحاظ کند

احمد جوادی، مدیرعامل شرکت آریا صدف ایرانیان: نظام حکمرانی کشور در حوزه اقتصادی این سال ها به بیراهه رفته از این رو برای توسعه اقتصادی کشور دولت باید به مولفه هایی از جمله زدودن تصدی های دولتی و خصولتی، مقررات زدایی، تضمین رقابت و دسترس پذیری خدمات بین المللی تجارت را لحاظ کند.

نسرین حمایت کار، مدیر عامل شرکت ریسندگی ماهوت شمال: در این چند سال اخیر که برای تولید هدف گذاری شد دقیقا نتیجه ای عکس برای صاحبان صنایع داشت؛ مشکلاتی نظیر صدور بخش نامه های ضد و نقیض، نرخ بالای بهره تسهیلات بانکی و خلق قوانین و جرایم جدید برای تولیدکننده مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. در شرایط فعلی دریافت وام با سود ۲۳ درصد به هیچ عنوان توجیه اقتصادی برای تولیدکننده ندارد.

سعید صفوی، مدیرعامل شرکت راد اترک گلستان: تا زمانیکه سبد صادراتی کشور غیرمتنوع باشد، راه به جایی نخواهیم برد؛ به نظر می رسد که بستر روابط سیاسی و دیپلماتیک باید اصلاح شده و دیپلماسی اقتصادی کشور باید دوباره پایه ریزی شود چراکه تنها در این صورت با توسعه و رشد اقتصاد مواجه خواهیم بود.

حمید سلیمانی، مدیرعامل زنجیره تولید گوشت مرغ پگاه جهان نما: دولت اقتصاد را به بخش خصوصی واگذار کرده و به نظارت بر این حوزه بسنده کند چراکه تداوم سیاست قیمتگذاری دستوری قطعا در سالی که به رشد تولید مزین شده منجر به بهبود شرایط نخواهد شد.

بی‌ثباتی اقتصاد مولود تصمیمات غیرکارشناسی | دولت از بخش خصوصی مشورت بگیرد

رسول مظفری، قائم مقام شرکت بافه سیم گلستان: هدایت نقدینگی کشور به سمت تولید از راه های مهار تورم است از سوی دیگر نقدینگی بی هدف در بازار هم به ایجاد تورم منتج می شود بنابراین افزایش سرمایه گذاری در چنین شرایطی ضروری به نظر می رسد.

ایوب اسدی، مدیر شرکت سفیدزربال: از ظرفیت نیروی انسانی و متخصص در دستگاه های اداری بسیار کم استفاده شده و درست به همین خاطر است که از متخصصین برای سیاستگذاری صحیح در مجموعه استفاده نمی شود.

رحمان قره باش، نائب رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان: برای بهبود شرایط اقتصادی مجموعه ای از اقدامات مرتبط با هم در زمینه روان سازی فعالیت کسب و کارها، تسهیل تبادلات مالی با جهان به ویژه برای صادرکنندگان و تصویب مواردی از جمله FATF ضروری به نظر می رسد. علاوه برآن کاهش تنش‌های سیاسی با کشورهای منطقه و دنیا هم در توسعه روابط تجاری بسیار موثر است.

کاهش تنش‌های سیاسی با کشورهای منطقه و دنیا هم در توسعه روابط تجاری بسیار موثر است

آرازجان شمالی، مدیرعامل شرکت آرتان دانه گلستان: زمانی بخش خصوصی در عرصه اقتصاد توانمند می شود که امنیت سرمایه اش توسط حاکمیت تضمین شود، امری که رشد سرمایه گذاری داخلی و خارجی را به دنبال خواهد داشت.

مژگان نادری، مدیرعامل ویوا کود: عدم تعامل اقتصادی با کشورهای دیگر، مانع اصلی رونق در بخش تولید است این روزها به دلیل نبود قراردادهای توسعه تجاری با دیگر کشورها نمی توانیم به بازار های بین المللی ورود کنیم درحالیکه ایران دارای ظرفیت بسیار مناسبی در حوزه تولید و تجارت است.

علی تشکری، مدیرعامل شرکت نماگستران گیتی: بهترین حمایت دولت از بخش تولید، ثبات قیمت ها در بازار است چراکه پیش از این بی ثباتی قیمت ها باعث تعطیلی واحدهای تولیدی شد؛ نبود ثبات قیمت مواد اولیه باعث کاهش سرمایه و نقدینگی بخش خصوصی در این سال ها شده است.

پایداری بازار در گرو تک نرخی شدن قیمت ارز

حمید دامغانی، مدیرعامل شرکت مهتاب موتور: دولت باید با برنامه ریزی صحیح، ارز را به سوی تک نرخی شدن هدایت کند تا پایداری در بازار برقرار شود؛ شاید افزایش نرخ دلار در ابتدا به نفع تولید کننده باشد ولی اگر این بالارفتن های پی در پی قیمت ارز ادامه یابد، صاحبان صنایع هم آسیب می بینند.

مطابق آمارها، ۸۵ درصد اقتصاد ایران در دست دولت و ۱۵ درصد در اختیار بخش خصوصی است که این خلاف آنچه در تمام دنیا اتفاق می افتد است به اذعان تولیدکنندگان، دولت به بخش خصوصی اعتماد ندارد و حاضر نیست اقتصاد را واگذار کند، اما مادامی که اوضاع با این سیاست پیش می رود آنچه به آن به عنوان رشد تولید و توسعه اقتصادی تاکید می شود، میسر نخواهد شد.

کد خبر: ۲۱۷٬۷۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha