۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۹
تجاری سازی ۲۰۰ محصول در زنجیره ارزش فرش با هوش مصنوعی
رئیس مرکز ملی فرش ایران اعلام کرد

تجاری سازی ۲۰۰ محصول در زنجیره ارزش فرش با هوش مصنوعی

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه فرش دستباف با استفاده از هوش مصنوعی، ۲۰۰ نوع محصول را تجاری سازی کرده اند که نشان می‌دهد زنجیره ارزش فرش دستباف، تشنه هوش مصنوعی است.

به گزارش بازار، فرحناز رافع افزود: هم اکنون یکی از شرکت‌های دانش بنیان، با تثبیت رنگ فرش‌های دستباف، فرایند قالیشویی را سرعت می‌دهد و با بهره مندی از هوش مصنوعی از آسیب رسیدن به فرش دستباف در هنگام شستشو جلوگیری می‌کند.

وی اضافه کرد: فرش دستباف نیازمند حمایت دولتی، جامعه فرش و شرکت‌های دانش بنیان فعال در این هنر است که در این راستا تفاهم نامه‌های متعددی با افراد متخصص در حوزه نوآوری و خلاقیت امضا شده است.

رئیس مرکز ملی فرش گفت: در حوزه خلاقیت و نوآوری و در همه زنجیره ارزش فرش از جمله نقشه خوانی، بافت، حوزه فروش و بازاریابی می‌توانیم نوآوری داشته باشیم که نیازمند حمایت دستگاه‌های بین بخشی است.

رافع ادامه داد: هم اکنون کارگروه تخصصی حوزه نهاد ریاست جمهوری ذیل مجموعه معاون اول برای بررسی مشکلات صنعتگران فرش دستباف از لحاظ قانونی و حقوقی تشکیل شده است.
رئیس ملی فرش ایران افزود: در زنجیره ارزش فرش به خصوص تولید پشم مخالف صادرات پشم رنگی بودیم که هم اکنون علاوه بر صادرات پشم رنگی، پشم سفید نیز صادر می‌شود. همچنین در حوزه اصلاح نژاد دام برای پشم، مشکلاتی وجود دارد که حل نشده است.

رافع گفت: در حوزه ابریشم زمانی صادر کننده این محصول بودیم، اما هم اکنون وارد کننده آن هستیم ضمن اینکه در حوزه رنگ نیز مشکل داریم بنابراین در تامین مواد اولیه مشکلات زیادی وجود دارد که باید برای آن چاره جویی کرد.

وی عبور موقت فرش‌های مرجوعی را از جمله مشکلات در حوزه حقوقی و قانونی برشمرد که به صورت مقطعی کارهایی برای حل آن انجام شده، اما نیازمند حل شدن اساسی مشکلات هستیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: هم اکنون برای خدمات پس از فروش فرش‌های مرجوعی مشکل وجود دارد که با شناسنامه دار شدن فرش دستباف مرتفع می‌شود.

وی اضافه کرد: فرش زمانی که صادر می‌شود و دارای شناسنامه است برای خدمات فروشان بر اساس شناسنامه دوباره می‌تواند به کشور وارد و خدمات پس از فروش بر آن اعمال شود، این موضوع برای فرش‌های جدید اجرا می‌شود، اما در مورد فرش‌های قدیمی که قبلا صادر شده باید استثنائاتی را در نظر بگیریم که در این زمینه، تفاهم نامه‌ای با منطقه آزاد کیش امضا شد تا خدمات پس از فروش برای فرش‌های مرجوعی قدیمی نیز انجام شود.

رافع همچنین گفت: با هماهنگی‌های انجام شده، خدمات پس از فروش در مراکز رشد و پردیس‌های تخصصی فرش دستباف نیز انجام می‌شود.

کد خبر: ۲۱۷٬۷۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha