۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۵
مردم برای فروش سهام عدالت سردرگم‌اند
معاون سابق بانک مرکزی:

مردم برای فروش سهام عدالت سردرگم‌اند

میزان فروش و ارزش واقعی سهام، نحوه دریافت پول حاصل از واگذاری، نحوه واگذاری سهام در روش غیر مستقیم تنها بخشی از ابهامات خرید و فروش سهام عدالت است که مستخدمین حسینی عضو هییت عامل پیشین سازمان بورس به آن اشاره می‌کند.

بازار، گروه بانک و بیمه: آزادسازی سهام عدالت و ورود حدود ۵۰ میلیون نفر به بازار سرمایه این روزها بسیار بحث‌برانگیز شده است. بر اساس آنچه اعلام شده از ۴۹ میلیون نفر دارنده سهام عدالت، فقط ۱۰۰ هزار نفر خواهان فروش ۳۰ درصد این سهام بوسیله بانک‌ها شده‌اند! حیدر مستخدمین حسینی عضو هییت عامل پیشین سازمان بورس‌ دلیل استقبال کم مردم برای فروش سهام خود از طریق بانک‌ها را ابهامات متعددی که در رابطه با نحوه فروش این سهام می‌داند.

او در ادامه به بازار گفت: مسئولان هر روز اظهار نظر متفاوتی در رابطه با نحوه فروش، میزان سهام قابل معامله و نحوه دریافت پول آنها ارائه می‌دهند همین مساله موجب شده که مردم حسابی سردرگم و گیج شوند. به عنوان مثال دولت در ابتدا اعلام کرد که مردم می‌توانند سهام عدالت خود را به صورت کامل عرضه کنند تا به بهبود سطح معیشتی خانوار منجر شود. اما بعد اعلام شد که مردم‌ تنها ۲۰ درصد سهام خود را می‌توانند بفروشند و در نهایت فروش ۳۰ درصد پرتفوی سهام عدالت مجاز شد.

معاون سابق بانک مرکزی در ادامه همچنین به ذکر برخی از سوالات متداول در سطح جامعه هم اشاره کرد و گفت: یکی از سوالات متداول این است که آیا ۳۰ درصد ارزش اولیه سهام که همان ۵۳۰ هزار تومان است قابل واگذاری است یا  ۳۰ درصد از کل سهام به ارزش حدود ۸ میلیون تومان. از دیگر سوالات مردم این است که آیا بعد از اتمام مهلت ۶ ماهه، بازهم شرایط برای فروش سهام وجود خواهد داشت یا این فرصت دیگر تکرار نمی شود.

مستخدمین حسینی همچنین ادامه داد: قرار است که پول سهام عدالتی که افراد از طریق بانک‌ها واگذار می‌کند، در قالب کارت اعتباری پرداخت شود اما حالا بانک‌ها حتی پولی هم بابت واگذاری و گرفتن وکالت فروش به سهامدارها نمی‌دهند.

او همچنین با بیان اینکه مشخص نیست که ۷۰ درصد باقی مانده سهامی که در حال حاضر قابلیت عرضه ندارند، کی و چطور قرار است عرضه شوند، ادامه داد: حتی این مساله که بعد از ۶ ماه دیگر امکان فروش سهام عدالت وجود دارد یا اینکه بعد از سپری شدن این مدت دیگر این فرصت فراهم نمی شود.

به گفته مستخدمین حسینی، شاید این سوال‌ها و ابهامات از نظر مسئولان این حوزه یا کارشناسان و حتی افراد تحصیل کرده به نظر ساده و پیش افتاده باشد اما باید توجه داشت که بسیاری از دارندگان‌ این سهام را افراد روستایی که اتفاقا اطلاعات بالایی هم ندارند را تشکیل می‌دهد، بنابر این لازم است سیاستگذار ابهامات در این خصوص را برطرف و روشن کند.

افزایش نقدینگی در راه است
او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با اثرات آزاد سازی سهام عدالت بر بهبود معیشت خانوار گفت: با توجه به کاهش ارزش پول ملی و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها و نرخ تورم، رقم حاصل از فروش سهام عدالت آن قدری نیست که دارندگانش فکر کنند به ثروت هنگفتی دست یافته‌اند. اما دولت در تلاش است این ذهنیت را شکل دهد که با آزادسازی این سهام مردم منابع مالی کافی برای کاهش فشارهای معیشتی دریافت خواهند کرد. به علاوه ممکن است طرف دیگر پرداخت پول سهام در قالب کارت اعتباری خود به خلق نقدینگی در کشور منجر شود.

معاون سابق بانک مرکزی، با اشاره به اینکه تنها ۱۰ میلیون مشمول سهام عدالت روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، گفت: در بدترین حالت اگر از این ۱۰ میلیون مشمول سهام عدالت ۵ میلیون نفر نسبت به فروش ۳۰ درصدی سهام خود اقدام کند، چیزی حدود ۵ هزار میلیارد تومان آزاد خواهد شد.

کد خبر: ۲۱٬۷۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha