۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۱
 چشم پول‌های بزرگ به اصلاح بورس
اتاق ایران از وضعیت بازار سرمایه گزارش می‌دهد

چشم پول‌های بزرگ به اصلاح بورس

بازار سرمایه بعد از شکست مقاومت تاریخی شاخص، به لطف قدرت خرید متقاضیان، شرایط خوبی را تجربه کرده است؛ اما همچنان نقدینگی قابل‌توجهی برای ورود به بازار منتظر اصلاح قیمت‌هاست. آیا این اصلاح نزدیک است؟

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، شاخص بورس تهران بعد از شکست سقف تاریخی ۲ میلیون و ۱۰۳ هزار واحدی، بدون توقف قابل‌توجه رشد کرده و اکنون حدود ۱۲ درصد بالاتر از سقف تاریخی قرار دارد؛ این در حالی است که بخش قابل‌توجه از صاحبان نقدینگی در بازار سرمایه برای ورود به بازار منتظر شکست مقاومت و پول بک به آن بودند و کمتر روی سناریوی شکست یک‌باره مقاومت و تداوم رشد حساب می‌کردند؛ ازاین‌رو فعلاً، بسیاری از متقاضیان خرید سهام ریسک ورود به سهام در قیمت‌ها فعلی را نمی‌پذیرند و همچنان منتظر اصلاح هستند.

بررسی وضعیت معاملات سهام در روزهای اخیر نیز اصلاح قیمت را محتمل نشان می‌دهد، به‌خصوص که باوجود ارزش قابل‌قبول معاملات، صف‌های خرید اغلب نمادها چندان پرحجم نیست و به‌راحتی دچار تغییر روندهای هیجانی از مثبت کامل به مثبت خفیف و حتی منفی می‌شوند.

فرید اسماعیلیان، فعال بازار سرمایه و کارشناس سرمایه‌گذاری، انتظار صاحبان نقدینگی و پول‌های بزرگ برای ورود به بازار بعد از اصلاح را تائید می‌کند و می‌گوید: بورس در حال بازیابی جایگاه خود در میان بازارهای موازی است که بیش از دو سال بازدهی بالاتر از بازار سرمایه داشتند و نقدینگی نیز با توجه به تحولات اقتصاد کلان و آرامش نسبی در فضای سیاسی، این موضوع را درک کرده است.

او با اشاره به شکست مقاومت تاریخی شاخص کل و تثبیت قاطعانه بالای این مقاومت، می‌افزاید: پول‌هایی که حاضر به خرید سهام در منطقه بالای مقاومت هستند، تا اینجای کار حتی اجازه اصلاح زمانی قابل‌توجه هم به بازار نداده‌اند؛ اما وضعیت فعلی معاملات باوجود مقبول بودن ارزش معاملات حاکی از این است که بروز یک اصلاح برای شاخص کل بسیار محتمل است و فعالان بازار باید در تحلیل‌های خود این موضوع را نیز در نظر بگیرند.

اسماعیلیان تأکید می‌کند: هیچ مصداقی وجود ندارد که اصلاح شاخص کل و منفی شدن فضای بازار در این دوره به معنای آخر کار بازار و تغییر روند آن باشد، بلکه انتظار می‌رود با یک اصلاح درست قیمتی و زمانی، به‌واسطه ورود پول‌های پارک شده در حساب متقاضیان سهام، بورس با رشد مطلوبی مواجه شود.

این کارشناس سرمایه‌گذاری، جذابیت بازار سرمایه در شرایط فعلی اقتصاد ایران را یک امر بدیهی توصیف می‌کند و می‌گوید: بورس در ماه‌های اخیر، پیشروترین بازار بوده و توانسته کام سرمایه‌گذاران خود را شیرین کند؛ اما همچنان تازه‌واردهای بازار باید این توصیه را جدی بگیرند که ورود به بورس بدون آشنایی با اصول فعالیت و معامله‌گری به‌خصوص در کوتاه‌مدت، می‌تواند زیان‌بار باشد.

اسماعیلیان، ضمن توصیه به فعالان بازار برای پایبند بودن به استراتژی معاملات، می‌گوید: برای تازه‌واردهای بورس، بهترین استراتژی، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است که سابقه فعالیت و بازدهی آنها نیز مشخص و قابل ارزیابی است.

به گزارش اتاق ایران آنلاین، در زمان نگارش این گزارش و در ابتدای جلسه معاملاتی امروز، بورس تهران کار خود را از بازه منفی شروع کرده اما فعلاً خبری از فضای هیجانی و فشار فروش نیست.

کد خبر: ۲۱۷٬۵۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محسن IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
      1 0
      فروش سهام عدالت را شروع کنیدبابا
    • امیدی IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
      0 0
      سهام عدالت را ندادن که بفروشی دادن با بورس و بازار سرمایه آشنا بشی فکر کردی هرچیزی بهت دادن رو زود باید بفروشی