۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
سهام شرکت‌های موضوع سهام عدالت ارزنده است
مدیرعامل سابق تامین سرمایه نوین:

سهام شرکت‌های موضوع سهام عدالت ارزنده است

نادی قمی، مدیرعامل سابق تامین سرمایه نوین با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مهمترین دغدغه‌های بازار سهام، آزادسازی سهام عدالت و به تبع آن افزایش عرضه سهام شرکت‌های موضوع سهام عدالت از دهم خرداد به بعد است، گفت: هراس بازار از هجوم فروش و خروج نقدینگی از بورس تقریبا خارج از قاعده و عقلانیت است.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، ولی نادی قمی گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده، آن دسته از دارندگان سهام عدالت که روش مستقیم را برای اداره سهام عدالت خود برگزیده‌اند (یعنی حدود ۲۰ درصد از بیش از ۴۹ میلیون دارنده سهام عدالت) تا ۱۳ خرداد ماه فرصت دارند که با مراجعه به بانک ها، سفارش فروش ۳۰ درصد از پرتفوی سهام عدالت خود را تکمیل کنند.

وی در ادامه افزود: برآوردها نشان می‌دهد که میانگین ارزش روز سهام عدالت حدود ۷.۵ میلیون تا ۱۵ میلیون تومان است. نزدیک به ۷۰ درصد از ارزش سهام عدالت مربوط به سهام شرکت های بورسی ( ۳۹ شرکت برتر بورسی نظیر حکشتی، وبملت، شبندر، شتران، فولاد، کگل، هلدینگ‌خلیج فارس و...) است و مابقی سهام شرکت‌های غیر بورسی ( ۱۳ شرکت ارزشمند غیربورسی) است که برای دارندگان سهام عدالت تبدیل به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی می‌شود.

نادی قمی ادامه داد: پیش فرض این است که دارندگان سهام عدالت روش غیر مستقیم را برای اداره و آزادسازی سهام عدالت ترجیح می‌دهند (مگر آنکه روش مستقیم را انتخاب کنند) که مساوی با سهام دار شدن در شرکت های سرمایه‌گذاری استانی است و با پذیرفته شدن این شرکت ها در بورس یا فرابورس، امکان فروش سهامشان فراهم می آید.

این فعال بازار سرمایه با اشاره به اینکه حدود ۱۰ میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت روش مستقیم را برای آزادسازی یا همان اداره سهام عدالت شان انتخاب کرده‌اند، گفت: البته با توجه به تمدید مهلت برای تکمیل سفارش فروش (مهلت آزادسازی سهام عدالت به مدت ۷ روز تا پایان روز ۱۵ خرداد ۱۳۹۹)، مشمولان برای انتخاب روش مدیریت سهام عدالت فرصت دارند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه، هراس بازار از هجوم فروش و خروج نقدینگی از بازار تقریبا خارج از قاعده و عقلانیت است، گفت: به نظر می‌رسد که با توجه به بازده چندصد درصدی بسیاری از فعالان، این موضوع بهانه‌ای شده است تا فروش و شناسایی سود صورت گیرد.

به گفته نادی قمی، طی دو هفته اخیر، سهام بسیاری از شرکت های بزرگ نزدیک به ۳۰ درصد کاهش یافته است و برخی از کارشناسان معتقدند که با توجه به پیش بینی تورم بین ۳۰ تا ۵۰ درصد برای سال ۱۳۹۹، کاهش نرخ سود بانکی و رشد ۱۵ درصدی قیمت ارز در سایت سنا از ابتدای سال جاری تاکنون (قیمت بیش از ۱۷ هزار تومان دلار در سایت سنا) دیر یا زود فعالان بازار به سمت خرید سهام شرکت‌ها روی خواهند آورد.

وی در ادامه افزود: مادامی که نرخ تورم در کشور  بالای ۳۰ درصد برآورد می‌شود، بهره‌وری، توسعه بازار فروش و عوامل بنیادی دیگر کمتر برای تحلیل‌گران بازار سهام اهمیت خواهد داشت و با این نرخ تورم، اغلب سهام شرکت‌های موضوع سهام عدالت ارزنده است.

کد خبر: ۲۱٬۷۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha