۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱
پایش هوشمند توزیع سوخت در ناوگان حمل‌ونقل سنگین با به‌کارگیری سامانه سپهتن
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد

پایش هوشمند توزیع سوخت در ناوگان حمل‌ونقل سنگین با به‌کارگیری سامانه سپهتن

با تجهیز ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر بین‌شهری به سامانه سپهتن، پایش هوشمند توزیع سوخت نفت‌گاز و توزیع عادلانه سوخت براساس پیمایش در این ناوگان محقق خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نفت، علی‌اکبر نژادعلی در آیین امضای تفاهم چهارجانبه سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان بین‌جاده‌ای (سپهتن) که صبح امروز (سه‌شنبه، پنجم اردیبهشت‌ماه) با حضور علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، سیدکمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، حسین آب‌نیکی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا و سازمان راهداری و حمل‌ونقل شهری امضا شد، درباره سابقه این طرح گفت: از سال ۹۳ بر اساس مصوبه هیئت وزیران، بحث سامانه جامع پیمایش (تخصیص سهمیه بر اساس پیمایش) را در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با کمک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و وزارت کشور تهیه و تدوین کردیم که هدف آن پایش هوشمند بر اساس اسناد حمل‌ونقل جاده‌ای بود، اما بر اساس آخرین مصوبه شورای اقتصاد، درباره هزینه نصب جی‌پی‌اس و نحوه تخصیص هزینه موردنیاز در قالب طرح جدید سپهتن تصمیم‌گیری شد که مصوبه آن دریافت شد و نیاز به تمدید اعتبار دارد.

وی هدف از اجرای طرح سپهتن را نصب و راه‌اندازی سامانه روی ناوگان حمل‌ونقل باری برون‌شهری در فاز نخست و پایش هوشمند سوخت بر اساس آن اعلام کرد و افزود: با اجرا این طرح، بر اساس مقدار عملکرد واقعی در ناوگان برون‌شهری، ‌تخصیص سهمیه سوخت از سوی وزارت نفت انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: هزینه‌های اجرای این طرح طبق پیش‌بینی قانون، از محل صرفه‌جویی در تخصیص سهمیه سوخت به ناوگان برون‌شهری در اختیار شرکت سرمایه‌گذار قرار خواهد گرفت و امیدواریم با اجرای آن، طرح پایش هوشمند توزیع سوخت و استفاده از اطلاعات الکترونیکی مصرف‌کنندگان در دستور کار قرار گیرد.

کاهش حوادث و جان‌باختگان جاده‌ای با اجرایی شدن سامانه سپهتن
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا نیز در این آیین تسهیل در ترددها، کاهش آمار تصادف‌های ‌جاده‌ای و جان‌باختگان، مجروحان، مدیریت بار مسافر، امکان بررسی دقیق‌تر علل تصادف‌های بین‌جاده‌ای را از جمله مزایای این طرح برشمرد و گفت: امروز بیش از ۳۹ میلیون وسیله نقلیه در کشور داریم که طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده در سال جاری حدود ۲ میلیون دستگاه وسیله نقلیه جدید نیز به این آمار افزوده خواهد شد. این موضوع در شرایطی است که هیچ خودرویی با عنوان فرسوده و اسقاط از این شبکه خارج نخواهد شد و همین موضوع نگرانی ما را درباره آمار تصادف‌های جاده‌ای و اختلال در روند ترافیک جاده‌ای و شهری افزایش می‌دهد و سبب خسارت‌های جبران‌ناپذیر در حوزه تصادف‌ها، آلودگی هوا و مصرف سوخت در اثر انباشتگی وسایل نقلیه خواهد شد.

سیدکمال هادیان‌فر با اشاره به آمار تردد ۵۳۸ میلیونی در نوروز ۱۴۰۲ گفت: متأسفانه آمار تصادف‌ها در سال گذشته و نوروز امسال رو به افزایش بوده است که این موضوع مدیریت صحیح تردد بین‌جاده‌ای را با وجود ۸۷۷ راه‌ پر تصادف دوچندان می‌کند و اجرای سامانه سپهتن از طرح‌های مؤثر در مدیریت ترددهای بین‌جاده‌ای در کشور خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه نشست امروز حاصل یک سال کار کارشناسی حساس است که تفاهم‌نامه و پیوست‌های فنی آن احصا شد، بیان کرد: امروزه دنیا به سمت کنترل ناوگان با هوشمندسازی برمبنای جی‌پی‌اس برای خودروهای باری، سواری و مسافری و کنترل‌های ترافیکی حرکت کرده است. گام‌های خوبی از سال ۹۳ برای اتوبوس‌ها برداشته شد و امروز ۱۲ هزار ناوگان اتوبوسرانی جابه‌جایی مسافر با یک نرم‌افزار ۱۰۰ درصد داخلی کنترل می‌شود که امیدواریم با اجرایی شدن سامانه سپهتن، این روند توسعه یابد و برای ۳۶۸ هزار کامیون، تریلی و تانکر نیز اجرایی شود و بتوانیم سامانه‌های جدید را نصب و کنترل‌های تردد را برای جلوگیری از تخلفات حادثه‌ساز منتج به تصادف به‌کار گیریم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا تأکید کرد: با نصب این سامانه، بررسی رفتار رانندگان در طول سفر، بررسی مجوزهای لازم برای جابه‌جایی بار و مسافر، پیشگیری از تخلفات رانندگی، کاهش جان‌باختگان، مجروحان و تصادف‌ها، مدیریت بار مسافر و امکان بررسی دقیق‌تر تصادف‌ها، امکان مدیریت مصرف سوخت و تخصیص سوخت بر اساس پیمایش محقق خواهد شد.

پایش هوشمند توزیع سوخت ناوگان سنگین به‌منظور بهینه‌سازی و مدیریت مصرف سوخت
حسین آب‌نیکی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز در این آیین هدف از اجرای این طرح را مدیریت مصرف سوخت اعلام کرد و گفت: اجرای این طرح افزون بر بهینه‌سازی مصرف سوخت، کارکردهای دیگری نظیر مدیریت هوشمند حمل‌ونقل جاده‌ای، مدیریت جابه‌جایی بار و مسافر، مدیریت ایمنی و ترافیک جاده‌ها و تخصیص سوخت بر اساس اطلاعات پیمایش را به‌دنبال خواهد داشت.

وی افزود: برای اجرای این سامانه به ازای هر خودرو، ۱۲۰ تا ۴۰۰ دلار سرمایه با توجه به میزان صرفه‌جویی اختصاص خواهد یافت و سازمان راهداری مجری این طرح خواهد بود.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تأکید کرد: مجموع خودروهایی که در مرحله نخست به این سامانه متصل می‌شوند، ۳۶۸ هزار خودرو است که ناوگان حمل‌ونقل برون‌شهری خواهد بود و در مراحل بعدی در صورت اضافه شدن دسته دیگری از خودروها، ‌مصوبه اصلاح خواهد شد.

آب‌نیکی تصریح کرد: بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲ باید امسال ۵۰ درصد ناوگان حمل بار و ۱۰۰ درصد ناوگان حمل مسافر امسال به این سامانه مجهز شوند. امیدواریم با هماهنگی چهار طرف این موافقت‌نامه، بتوانیم آنچه را که در بودجه آمده است محقق کنیم. آمادگی داریم این طرح را حمایت کنیم تا قوی‌تر اجرایی شود و دستگاه‌های حاکمیتی نیز مأموریت‌های خود را به سهولت انجام دهند.

وی همچنین از پیگیری دریافت مصوبه شورای اقتصاد برای سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) خبر داد و گفت: در قالب این سامانه نیز ۳۶۵ هزار خودرو فعال در حمل‌ونقل شهری به این سامانه مجهز خواهند شد و حمل‌ونقل بار و مسافر را نیز در این سامانه هوشمند رصد و پایش خواهیم کرد که کمک مؤثری در رفع چالش‌های حمل بار و جابه‌جایی مسافر خواهد بود.

برگزاری مناقصه طرح سپهتن در آینده نزدیک
داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل بین‌جاده‌ای نیز در این آیین با اشاره به اینکه مقدمات کار و هماهنگی‌های لازم بر اساس مصوبه‌های شورای اقتصاد برای اجرای این طرح زمان‌بر بود، گفت: امیدواریم با توجه به تکلیف مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه، ‌که حداقل باید تا پایان سال حداقل نیمی از ناوگان به این سامانه مجهز شود، هرچه سریع‌تر اقدام‌هایی را برای برگزاری مناقصه و ترک تشریفات برای شرکت سرمایه‌گذار انجام دهیم.

وی ابراز امیدواری کرد با مصوبه مجلس مبنی بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه تجهیز جاده‌های کشور به دوربین‌های نو، این اقدام هرچه سریع‌تر عملیاتی شود و بتوانیم شاهد کاهش تصادف‌ها، کاهش تلفات و افزایش بهره‌وری در جاده‌های کشور و دستیابی به منافع ملی این طرح برای رفاه هموطنان باشیم.

کد خبر: ۲۱۷٬۴۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha