۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵
فنلاند به دنبال احیای روابط اقتصادی با ایران است
سفیر فنلاند در نشست با فعالان اقتصادی بوشهر:

فنلاند به دنبال احیای روابط اقتصادی با ایران است

سفیر فنلاند در تهران در نشست با رئیس اتاق بوشهر و فعالان اقتصادی این استان، گفت: فنلاند به دنبال احیای روابط اقتصادی با ایران است و امیدواریم به سطح از روابطی که در گذشته وجود داشت، دست یابیم.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر، گفت: هم‌جواری استان بوشهر با خلیج‌فارس و ارتباط دیرینه و مراودات تجاری با کشورهای حاشیه این آبراه استراتژیک و مهم، موجب تقویت حوزه حمل‌ونقل دریایی و تجارت خارجی استان شده است. همچنین ظرفیت‌های دریایی استان بوشهر، این استان را به هاب ترانزیتی در کریدور شمال و جنوب تبدیل کرده و صادرات به کشورهای اروپایی از مرز ترانزیتی بوشهر به سمت کشورهای آسیایی و آسیای جنوب شرقی انجام می‌شود.

خورشید گزدرازی در نشست فعالان اقتصادی بوشهر با سفیر فنلاند در تهران، با بیان اینکه امروز اقتصاد ما به‌طور کامل وابسته به صادرات، ارتباطات و بازرگانی بین‌المللی است، افزود: استان بوشهر، پایگاه نفت و گاز و انرژی کشور است و صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مستقر در پارس جنوبی جز و ظرفیت‌های ملی کشور به شمار می‌روند که بیشتر محصولات تولیدی آنها صادراتی هستند.

وی اظهار کرد: تولید ۱۶۰ هزار تن خرما و وجود صنایع بسته‌بندی و فرآوری و ۷۰۰ هزار تن محصول گوجه‌فرنگی خارج از فصل از دیگر قابلیت‌های استان بوشهر به شمار می‌رود.

گزدرازی، استان بوشهر را با تولید ۵۰ درصد میگوی پرورشی کشور به‌عنوان قطب اصلی تولید این آبزی معرفی کرد و افزود: این استان در بخش پرورش ماهی در قفس نیز با تولید ۱۵ هزار تن محصول جهش خوبی داشته است.

وی ادامه داد: استان بوشهر همچنین در حوزه صیفی و سبزیجات نیز جزء استان‌های خاص کشور به شمار می‌رود و بیشتر بازارهای هدف این محصولات نیز کشورهای اوراسیا از جمله روسیه است.

رئیس اتاق بوشهر گفت: شاید این استان معادن گران‌قیمتی نداشته باشد؛ اما استان ظرفیت‌های خوبی در این بخش دارد که با توجه به هم‌جواری با دریا بیشتر این محصولات از جمله سیمان به کشورهای پیرامونی و دوردست صادر می‌شود.

گزدرازی افزود: در حوزه بومگردی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز استان بوشهر دارای قابلیت‌های مهمی است که تولید گلیم و گبه از جمله مهم‌ترین صنایع‌دستی این استان به شمار می‌رود.

در ادامه این نشست، سفیر فنلاند در تهران نیز با تأکید بر اینکه فنلاند به دنبال احیای روابط اقتصادی با ایران است، گفت: با توجه به سابقه ۹۰ ساله روابط اقتصادی فنلاند با جمهوری اسلامی ایران به دنبال احیای این روابط خوب گذشته هستیم.

کاری کاهیلوتو در نشست با فعالان اقتصادی استان بوشهر با اشاره به روابط ایران و فنلاند از سال ۱۹۷۱ (اوایل سال ۱۳۵۰) افزود: هم‌اینک نیز روابط دوجانبه و محترمانه‌ای بین فنلاند و ایران برقرار است و هیچ مشکل مستقیمی وجود ندارد.

وی اظهار کرد: قبل از سال ۲۰۱۸ پروتکل‌های اقتصادی بزرگی در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران وجود داشت؛ اما در زمان حاضر این روابط کمتر شده و امید می‌رود روزی فرابرسد و به آن سطح از روابطی که در گذشته وجود داشت دست یابیم.

کاری کاهیلوتو یادآور شد: این کشور دانش و سابقه بسیار قوی در حوزه آب دارد و بر همین اساس بخش آب، مدیریت این منابع، فاضلاب و مدیریت پسماند و هرآن چیزی که مربوط به آب می‌شود در این کشور برای ما مهم است.

وی با بیان اینکه لجستیک از جمله بحث‌های موردعلاقه و بااهمیت برای فنلاند به شمار می‌رود گفت: فنلاند در انتهای شمالی کریدور بین‌المللی شمال – جنوب واقع شده بنابراین هرآن چیزی که مرتبط با حمل‌ونقل و بنادر است برای این کشور مهم تلقی می‌شود.

سفیر فنلاند در تهران افزود: نیروی کار جوان و تحصیل‌کرده از جمله بخش‌های مهمی است که فنلاند منافع خود در این بخش را در ایران دنبال می‌کند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های قابل‌توجه ایران گفت: فنلاند یک کشور خاکستری است و به جمعیت جوان، تحصیل‌کرده و دارای انرژی که بتوانند مهاجرت کنند و خدمات خود را ارائه دهند نیاز دارد.

وی ادامه داد: این موضوعی است که فکر می‌کنیم نیروی جوان ایران بتواند این کار را در یک افق بلندمدت در فنلاند انجام دهد و علاقه و منافع ما بر ضرورت تقویت این روابط است.

سفیر فنلاند در تهران گفت: این کشور با جمعیت پنج میلیون نفری عضو اتحادیه اروپا و از جمله کشورهای هم‌جوار با قطب شمال است؛ فاصله این کشور با روسیه تنها ۳۰۰ کیلومتر و بسیار نزدیک است.

وی ادامه داد: هرچند فنلاند ازنظر جمعیتی کشور کوچکی است اما به لحاظ فناوری و تکنولوژی بسیار پیشرفته و از اقتصاد بسیار شکوفایی برخوردار است.

کاری کاهیلوتو یکی از دلایل سفر خود به استان بوشهر را اتفاقات و تحولات مثبت اخیر در منطقه عنوان کرد و افزود: ما میدانیم که ایران روابط خوبی با همسایگان از جمله امارات، کویت، قطر و عراق دارد و روابط با عربستان سعودی نیز به‌تازگی بهبود یافته است و با توجه به اینکه فنلاند شریک تجاری بسیاری از این کشورهاست، وقتی این روابط تقویت شود ما نیز می‌توانیم فرصت‌های اقتصادی بیشتری را شناسایی کنیم.

کد خبر: ۲۱۷٬۳۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha