۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه سوخت هواپیماها باید به اقلام اساسی مردم تعلق گیرد
عضو هیات رئیسه مجلس:

۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه سوخت هواپیماها باید به اقلام اساسی مردم تعلق گیرد

عضو هیات رئیسه مجلس در توئیتی مطرح کرد؛ درحالی که شرکت‌های هواپیمایی مدام از قیمت‌های فعلی می‌نالند، تقاضای زیاد برای تاسیس ایرلاینها چه معنایی دارد؟

به گزارش بازار، سیدمحسن دهنوی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی وعضو هیئت رئیسه مجلس در توئیتی نوشت:

۱. پرواز بیش از ۶ ساعته بین نیویورک و لس‌آنجلس حدود ۱۵۰ دلار است؛ کمتر از ۲۵ دلار برای یک ساعت پرواز با سوخت ۷۰ سِنتی.
با سوخت ۱ سِنتی کشورمان، هر ساعت پرواز معادل ۲۰ دلار است.

۲. فرض کنیم حتی نصف این هزینه، مرتبط با تعمیر و نگهداری تجهیزات و نیازمند متخصصان خارجی است و این پرواز هم شبیه ما تحریم باشد؛ با لحاظ ۱۵٪ هزینه‌های تحریم، قیمت یک ساعت پرواز آمریکایی داخل خاک ایران به ۲۱.۵ دلار می‌رسد.

۳.و فرض کنیم کل حقوق خلبان، خدمه، مهندس‌ها، کارکنان ایرلاین و ... همان حقوق معادل دلاری باشد، قیمت این پرواز با دلار ۴۰ هزار تومانی برای تهران به مشهد حدودا ۸۶۰ هزار تومان می‌شود و با قیمت سوخت غیریارانه‌ای نیز قیمت کمتر از ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود!

۴. صنعت هواپیمایی داخلی با سوخت تقریبا رایگان، حقوق کمتر کارکنان، دلار ۲۸۵۰۰ تومانی و کلی رانت دیگر، به دنبال افزایش صد درصدی نرخ بلیط است تا به عنوان مثال برای پرواز اقتصادی تهران به مشهد با کیفیتی بسیار پایین‌تر از پروازهای بین‌المللی، بیش از ۲ میلیون تومان پول بگیرد!
‌۵. در حالی که شرکت‌های هواپیمایی مدام از قیمت‌های فعلی می‌نالند، تقاضای زیاد برای تاسیس ایرلاین و تشکیل صف چه معنایی جز درآمدهای سهل‌الوصول آنان دارد؟
اگر این شرکت‌ها ضررده هستند، رشد قارچ‌گونه تعدادشان بی‌معنا است.
البته صورت‌های مالی‌شان نشان‌گر چیز دیگری است.

۶. چهل هزار میلیارد تومان یارانه سوخت هواپیماها، می‌بایست به اقلام اساسی مردم تعلق می‌گرفت ولی حالا صرف سرپانگه‌داشتن برخی شرکت‌های هواپیمایی فرسوده و ناکارآمد می‌شود.
هر گونه اصلاح نرخ باید منوط به حذف این یارانه و افزایش کیفیت خدمات باشد.

کد خبر: ۲۱۷٬۳۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha