۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲
مرحله دوم نظم جهانی در ۵۰۰ سال گذشته؛ پویاییهای در حال تغییر بین چین و غرب از دیدگاه چینی
بازار گزارش می‌دهد؛

مرحله دوم نظم جهانی در ۵۰۰ سال گذشته؛ پویاییهای در حال تغییر بین چین و غرب از دیدگاه چینی

در دوره کنونی، ایالات متحده نگران سبقت گرفتن از چین است که باعث تغییر اساسی در روابط دوجانبه و آغاز عصر تغییرات جهانی شده است.

تهمینه غمخوار؛ بازار: همانطور که در بخش پیشین گفته شد، بشریت در هنگامه یک تحول جهانی است، در مقیاسی که در ۵۰۰ سال گذشته مشاهده نشده است؛ یعنی افول نسبی اروپا و ایالات متحده، ظهور چین و جنوب جهانی، و دگرگونی انقلابی حاصل از چشم انداز بین المللی. اگرچه اغلب گفته می شود و برخی گزارش ها نشان می دهد که دوران سلطه جهانی غرب پنج قرن به طول انجامیده، اما این مسئله یک اغراق است. در واقع، اروپا و ایالات متحده پس از رسیدن به مراحل اولیه صنعتی شدن، نزدیک به ۲۰۰ سال موقعیت خود را به عنوان هژمون جهانی حفظ کرده اند. اولین انقلاب صنعتی نقطه عطفی در تاریخ جهان بود که به طور قابل توجهی بر روابط بین غرب و سایر نقاط جهان تأثیر گذاشت. امروز، دوران هژمونی غرب مسیر خود را طی کرده و نظم جهانی جدیدی در حال ظهور است که چین نقش اصلی را در این توسعه ایفا می کند.

در ادامه به توضیح و تبیین چگونگی رسیدن به شرایط کنونی جهانی با بررسی مراحل مختلف روابط بین چین و غرب می پردازیم. مرحله اول، نظم جهانی عادلانه در پنج قرن گذشته از منظر چین؛ توسعه متوازن، تغییر و سودآوری در تعاملات چینی_غربی بود که بدان پرداخته شد. مرحله دوم، واژگونی و وارونگی روابط بین چین و غرب در دیدگاه چینی است.

در اواسط تا اواخر قرن هجدهم، کشورهای غربی از سطوح بالاتر صنعتی شدن خود برای تضمین برتری نظامی قاطع از طرفی بهره مند شدند و از این موضوع، برای تسخیر و استعمار تقریباً کل جنوب جهانی سوء استفاده کردند. این موضوع، کشورهای جهان را بیش از هر زمان دیگری به یکدیگر نزدیک کرد، اما در اتحادیه ای که ناعادلانه و در نتیجه ناپایدار بود. در میان کشورهای غربی، انگلستان اولین کشوری بود که به مرحله پیشرفته صنعتی شدن رسید که دلیل خاصی برای آن وجود داشت و آن هم استعمار بود. در آن زمان، امپراتوری بریتانیا مقادیر هنگفتی از ثروت را از مستعمرات خود تصاحب کرد که که به عنوان بازارهای اسیر برای تولیدکنندگان بریتانیایی نیز عمل می کرد. این ثروت و تقاضای بازار، همراه با جمعیت نسبتاً کوچک انگلستان، موجب توسعه علمی و فناوری و در نهایت صنعتی شدن بر اساس استخراج سوخت‌های فسیلی (یعنی زغال‌سنگ)، و تولید فولاد و ماشین‌آلات شد.

در طول قرن هجدهم و نوزدهم، انگلستان با گسترش ثروت خود به اروپای غربی و شهرک های استعماری آن مانند ایالات متحده و استرالیا، به ثروتمندترین و قدرتمندترین کشور جهان تبدیل شد؛ در حالی که قدرت‌ های اروپایی در حال رشد به‌طور خشونت‌باری دنیای خارج را از طریق نیروی نظامی از جمله بیشتر آفریقا، آسیا و قاره آمریکا تسخیر و مستعمره کردند و در نهایت، در اوایل تا اواسط قرن نوزدهم به چین نزدیک شدند. در قرن‌های قبل از تجارت صلح‌آمیز با چین، قدرت‌های غربی، کسری تجاری زیادی را انباشته کردند، در حالی که به دنبال متعادل کردن آن از طریق تجارت مواد مخدر من جمله تریاک بودند.

با این حال، به دلیل پیامدهای اجتماعی شدید این تجارت مواد مخدر، چین در سال ۱۸۰۰ واردات تریاک را غیرقانونی اعلام کرد. در پاسخ، قدرت‌های غربی دو جنگ علیه چین به راه انداختند؛ جنگ اول تریاک و جنگ دوم تریاک تا بازارهای کشور را با خشونت باز کنند. پس از شکست چین، کشورهای مختلف غربی، از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان و ایالات متحده، چین را مجبور به امضای معاهدات نابرابر برای اعطای امتیازات تجاری و سرزمینی به این کشورها از جمله هنگ کنگ کردند. در نتیجه، نظم تیانشیا شروع به فروپاشی کرد و چین وارد دوره‌ای شد که از آن به عنوان «قرن تحقیر» یاد می‌شود.

بر همین اساس، عقب‌ نشینی چین ریشه در عدم تعادل طولانی مدت بین اقتصاد دریایی و سیستم نظامی_سیاسی قاره‌ای داشت. اولاً، بازار چین به شدت به تجارت خارجی متکی بود، اما دولت چینگ نتوانست یک سیاست پولی مستقل ایجاد کند و در نتیجه جریان تجارت دائماً توسط قدرت‌های خارجی کنترل می‌شد. نقره خارج از کشور تبدیل به واحد پول چین شد و با ناتوانی دولت در اعمال نظارت موثر، این کشور حاکمیت پولی خود را از دست داد و در برابر نوسانات عرضه نقره آسیب پذیر شد و اقتصاد را بی ثبات کرد. ثانیا، منابع طبیعی چین برای تولید مقادیر زیادی از صادرات مورد بهره برداری قرار گرفت. در نتیجه، محیط زیست محیطی کشور به شدت آسیب دید.

تاریخ نشان می دهد که با محدود شدن محدودیت‌ های بازار و منابع، رشد درون‌ زای چین به نقطه خفقان رسید، زیرا بهره‌وری و اشتغال کاهش یافت و جمعیت‌های مازاد آواره شدند که منجر به یک سری شورش‌های بزرگ در اوایل تا اواسط قرن نوزدهم شد

با محدود شدن محدودیت‌ های بازار و منابع، رشد درون‌ زای چین به نقطه خفقان رسید، زیرا بهره‌وری و اشتغال کاهش یافت و جمعیت‌های مازاد آواره شدند که منجر به یک سری شورش‌های بزرگ در اوایل تا اواسط قرن نوزدهم شد. در چنین شرایطی بود که غرب در آستان چین ظاهر شد. چین تحت فشار مشکلات داخلی و تهاجم خارجی، مسیر «یادگیری از دنیای خارج برای دفاع در برابر مداخله خارجی» را که موضوع اساسی تاریخ چین در حدود یک قرن گذشته بوده است، آغاز کرد. این فرمول، علیرغم اینکه از دهه ۱۹۸۰ پس از آغاز اصلاحات اقتصادی چین توسط بسیاری مورد تمسخر قرار گرفته بود، مظهر استراتژی این کشور است.

از یک سو، چین محرک های کلیدی قدرت غربی، یعنی تولید صنعتی، توسعه فناوری، سازماندهی اقتصادی، توانایی نظامی، و نیز روش های بسیج اجتماعی مبتنی بر دولت_ملت را از نزدیک مورد مطالعه قرار داده است. از سوی دیگر، این کشور به‌منظور پیشبرد توسعه، حفظ استقلال و بنای میراث خود، به دنبال آموختن از کشورهای دیگر بوده است. با این حال، تا اواسط قرن بیستم، این مسیر، اساساً به دلیل ظرفیت ناکافی دولت، که پس از سقوط سلسله چینگ در سال ۱۹۱۱، بدتر شد، تغییرات قابل توجهی برای چین به همراه نداشت.

در واقع، چندین ابتکار عمل در اواخر دوره چینگ برای تقویت دولت، به نوبه خود مشکلات جدیدی ایجاد کرد. به عنوان مثال، ارتش جدید که در اواخر قرن نوزدهم در تلاش برای مدرن کردن ارتش چین تأسیس شد، به یک نیروی تجزیه طلب تبدیل گردید. در این میان، تئوری‌های توسعه‌ای که در این دوره از سوی صاحب‌نظران و مقامات مطرح می‌شد، مانند مفهوم «نجات ملی از طریق صنعت»، به دلیل ناتوانی دولت در حمایت نهادی، اجرا نشدند.

به این ترتیب، تجارت سریع‌ترین بخش اقتصادی چین در حال رشد بود که با وجود مزایای اقتصادی کوتاه‌مدت، باعث شد چین بیشتر تابع غرب شود. با این حال، در زمان جنگ جهانی دوم، که قبل از جنگ مقاومت چین در برابر تجاوز ژاپن (۱۹۳۷-۱۹۴۵) بود، موقعیت بین‌المللی این کشور شروع به بهبود شدن، در حالی که غرب کاهش نسبی را تجربه کرد، رفت.

از طرفی، جنگ جهانی دوم و مبارزات ضد استعماری برای رهایی ملی ضربه کوبنده ای به نظم امپریالیستی قدیم وارد کرد، زیرا قدرت های غربی مجبور به عقب نشینی و شروع به زوال کردند، زیرا دیگر قادر به برداشت سودهای استعماری نبودند. کشورهای آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین، از جمله چین، استقلال خود را به دست آوردند. در همین حال، اتحاد جماهیر شوروی که در سراسر اوراسیا گسترده شده بود، به عنوان رقیب مهمی برای غرب ظاهر شد.

در میان این تشنج های جهانی، وزن چین در صحنه بین المللی به طرز چشمگیری افزایش یافت و به یک نیروی مهم تبدیل شد. در این زمینه جهانی، این کشور سفر خود را به سوی جوان سازی ملی با دو اولویت اصلی آغاز کرد.

اولویت اول سیاسی بود. احزاب ناسیونالیست و کمونیست چین با تقلید از اتحاد جماهیر شوروی، دولت قدرتمندی را تأسیس کرد که سنگ بنای توسعه اقتصادی غرب بود؛ در حالی که فقدان سازمان دولتی و ظرفیت بسیج، بزرگترین ضعف سلسله چینگ در برابر قدرت های غربی بود. اولویت دوم صنعتی شدن بود که به صورت گام به گام در سه عبارت پیشرفت کرد. اولین پیشرفت صنعتی شدن پس از انقلاب چین در سال ۱۹۴۹ اتفاق افتاد و با کمک اتحاد جماهیر شوروی که یک سیستم صنعتی اساسی کامل را به چین صادر کرد، امکان پذیر شد.

اگرچه این سیستم دارای محدودیت‌های جدی بود که در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ به اوج رسید، اما به چین اجازه داد تا درک جامعی از ماهیت سیستماتیک صنعت، به‌ویژه ساختار زیربنایی صنعتی‌سازی، یعنی صنایع سنگین، ایجاد کند. دومین پیشرفت در صنعتی شدن پس از برقراری روابط دیپلماتیک چین با ایالات متحده در دهه ۱۹۷۰ و آغاز واردات فناوری از ایالات متحده و کشورهای اروپایی رخ داد. در طول این مرحله، چین بر توسعه سواحل جنوب شرقی خود تمرکز کرد؛ منطقه ای که دارای سابقه طولانی تجارت و صنعت روستایی بود.

زمانی که چین رشد مداوم در تولید صنعتی را تجربه کرد و به حرکت رو به بالا در طول زنجیره صنعتی ادامه داد و بزرگترین و جامع ترین بخش تولید در جهان را ایجاد کرد، چشم انداز اقتصاد جهانی به طور چشمگیری تغییر کرد

با حمایت ماشین‌آلات و دانش به‌دست‌آمده در دور اول صنعتی‌سازی، بخش کالاهای مصرفی در نواحی ساحلی جنوب شرقی توانست به سرعت در سطح شهر، سطح دولتی که بیشترین انعطاف‌پذیری را داشت، توسعه یابد. با جذب تعداد زیادی از کارگران، سیستم صنعتی پرکار به طور قابل توجهی معیشت مردم را بهبود بخشید. سومین پیشرفت در صنعتی‌سازی، که در آغاز قرن نوزدهم آغاز شد، با تأکید سنتی بر یک دولت قدرتمند و تمایل به ادامه انقلاب انجام شد به طوری که شاهد بودیم که دولت ظرفیت خود را برای ایجاد زیرساخت‌ها و هدایت توسعه صنعتی اختصاص داد.

در نتیجه، چین رشد مداوم در تولید صنعتی را تجربه کرد و به حرکت رو به بالا در طول زنجیره صنعتی ادامه داد و بزرگترین و جامع ترین بخش تولید در جهان را ایجاد کرد. بنابراین چشم انداز اقتصاد جهانی به طور چشمگیری تغییر کرد. امروز، چین در میانه چهارمین پیشرفت خود در صنعتی شدن است که حول محور کاربرد فناوری اطلاعات در صنعت می چرخد.

برای بیش از ۱۰۰ سال از اوایل قرن نوزدهم، قدرت های غربی در حال رشد بودند، در حالی که چین یک رکود را تجربه کرد، با این حال، از زمان جنگ جهانی دوم، روندها معکوس شد، جایگاه چین در حال افزایش و غرب در حال افول قرار گرفت

در دوره کنونی، ایالات متحده نگران سبقت گرفتن از چین است که باعث تغییر اساسی در روابط دوجانبه و آغاز عصر تغییرات جهانی شده است. به طور خلاصه، در مرکز مرحله دوم تاریخ جهان، پویایی های در حال تغییر بین چین و غرب قرار داشته است. برای بیش از ۱۰۰ سال از اوایل قرن نوزدهم، قدرت های غربی در حال رشد بودند، در حالی که چین یک رکود را تجربه کرد. با این حال، از زمان جنگ جهانی دوم، روندها معکوس شد، جایگاه چین در حال افزایش و غرب در حال افول قرار گرفت.

اکنون به نظر می رسد که چین و امریکا به نقطه حساس این رابطه نزدیک شده اند؛ جایی که دو طرف به مواضع برابری خواهند رسید و محدودیت های نظم جهانی قدیمی را از بین خواهند برد.

کد خبر: ۲۱۷٬۳۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha