۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
وزارت صمت روشن بگوید کدام نماینگان خواستار استیضاح به‌دنبال گرفتن امتیاز از وزیر هستند؟
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

وزارت صمت روشن بگوید کدام نماینگان خواستار استیضاح به‌دنبال گرفتن امتیاز از وزیر هستند؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: همان‌گونه که مجلس حق دخالت در امور قوه مجریه را ندارد، رسانه وابسته به دولت نیز حق ندارد برای نمایندگان تعیین تکلیف کند.

سیداحمد رسولی نژاد با اشاره به رفتار غیر حرفه ای خبرگزاری ایرنا درباره استیضاح وزیر صمت، گفت: پس از اعلام وصول استیضاح وزیر صمت، هجمه گسترده رسانه‌ای با هدایت خبرگزاری ایرنا و روزنامه ایران علیه نمایندگان مجلس به راه افتاد که بیان چند نکته در این زمینه حائز اهمیت است. نخست اینکه با شروع فعالیت دولت سیزدهم خود بنده نیز جزء افرادی بودم که معتقد بودم باید به این دولت فرصت داده شود البته در ابتدای کار نیز می دانستیم که بخشی از این وزرا ضعیف هستند اما برای شکل‌گیری دولت سیزدهم چاره‌ای به جز رأی اعتماد نبود زیرا مجلسی که اکنون علیرغم همه همکاری‌ها به سنگ‌اندازی متهم می‌شود، اگر در ابتدای آغاز به کار دولت به تعدادی از وزرا رأی اعتماد نمی‌داد، هجمه گسترده‌ای در سراسر کشور به راه می‌افتاد.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر در آن زمان ما به وزرای پیشنهادی دولت رأی اعتماد نمی‌دادیم مشخص نمی‌شد که برخی از وزرا حتی در حد مدیرکل یا رئیس اداره نیستند بنابراین هجمه علیه مجلس در همان روزهای ابتدایی فعالیت دولت آغاز می‌شد و بیان می‌کردند مجلس بنای تقابل با دولت را دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند دولت در مسائل با نمایندگان مشورت کند اما نمایندگان دخالتی در عزل و نصب‌ها نداشته باشند، ادامه داد: دلیل فرمایش رهبری این بود که نمایندگان بتوانند از ابزار قانونی و نظارتی خود مانند سوال، تذکر، استیضاح، تحقیق و تفحص و... استفاده کنند.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما میثاق ملی به نام قانون اساسی داریم، تصریح کرد: اصل 57 قانون اساسی بیان می‌کند سه قوه مستقل از یکدیگر هستند و حق دخالت در امور یکدیگر را ندارند بنابراین همان‌گونه که مجلس حق دخالت در امور قوه مجریه را ندارد، رسانه وابسته به دولت نیز حق ندارد برای نمایندگان تعیین تکلیف کند.

وی با بیان اینکه مگر می شود صدای مردم حوزه انتخابیه خود را نشنید، افزود: امروز استیضاح وزیر صمت خواست عمومی جامعه است.

رسولی نژاد با بیان اینکه سخنگوی دولت و رئیس شورای اطلاع‌رسانی ناپخته‌ای در دولت داریم، افزود: این افراد طرح مالیات بر سوداگری که تدوین شده در مجلس است را دلیل نابسامانی بازار خودرو می‌دانند، این در حالی است که این طرح در مجلس یازدهم تدوین و بررسی شده است و در صورتی که دولت این موضوع را به صورت لایحه ارائه کرده بود، حرفی برای گفتن داشتند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با طرح این پرسش که چرا قانون ساماندهی صنعت خودرو اجرا نشده است، ادامه داد: چرا دولت در اجرای این قانون امروز و فردا می‌کند، اگر دولت این قانون را به صورت کامل اجرا کند بسیاری از نابسامانی‌ها برطرف می‌شود زیرا نیاز بازار داخل بیش از تولید خودروسازان است.

وی ادامه داد: دولت به مجلس پاسخ دهد که مصوبه بسیار مهم مجلس در زمینه ساماندهی صنعت خودرو چگونه اجرایی کرده است؟ اگر واردات خودرو آزاد شود و اولویت واردات نیز خودروهای متوسط باشد و سود بازرگانی به حداقل ممکن برسد رقابت ایجاد می‌شود، این در حالی است که در حال حاضر دو خودروساز بدون رقیب هستند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه مردم از وضعیت بازار خودرو ناراضی هستند بنابراین دولت به جای اینکه توپ را در زمین مجلس بیاندازد باید گزارشی از نحوه اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو ارائه دهد، افزود: در حال حاضر پلیس راهور اعلام کرده است خودروهای بی‌کیفیت داخلی نقش اول تصادفات را دارد و بیشترین تلفات در نتیجه تولید خودروی بی‌کیفیت داخلی است.

رسولی‌نژاد با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر همدلی و هم‌افزایی قوای سه‌گانه، گفت: تفسیر این فرمایش این نیست که مجلس به وظایف خود عمل نکند؛ اکنون وزیر بسیار ضعیفی در وزارت صمت حضور دارد که از زمان تشکیل این وزارخانه ضعیف‌ترین وزیر صمت بوده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: همدلی به معنای عدم ایفای وظایف نظارتی و قانونی نمایندگان نیست؛ ما با قدرت این موضوع را دنبال می کنیم.

وی تصریح کرد: ایرنا خبر کذبی را درباره استیضاح وزیر صمت منتشر کرده است که باید به این نکته توجه شود که براساس آئین نامه داخلی مجلس، پس از اعلام وصول استیضاح، نماینده‌ای نمی‌تواند امضای خود را پس بگیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: صوتی از آقای امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت منتشر شده که نمایندگان استیضاح‌کننده را متهم کرده که این افراد خواهان امتیازاتی بودند و از آنجا که این امتیازات داده نشده، نمایندگان به دنبال استیضاح رفتند که این موضوع نیز باید در روز استیضاح روشن شود و وزیر پاسخ دهد که کدام یک از نمایندگان چه درخواستی داشتند، در مقابل ما نیز خواهیم گفت که معدود افرادی که طرفداری می‌کنند، در یکی از استان‌ها امتیازات بسیاری گرفتند و برخی از مدیران بی کفایت با فشار آنها ماندگار شدند البته این افراد چند نفری بیشتر نیستند.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد ایرنا در مصاحبه با نمایندگان سوال انحرافی پرسیده و خط دهی و جهت دهی کرده، ادامه داد: قطعاً نماینده ای که مصاحبه می‌کند، لازم است شان و استقلال مجلس را حفظ کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: ما محکم پای استیضاح ایستادیم، اگر مجلس بخواهد ثابت کند یک مجلس مستقل و مردمی است باید برای استیضاح پافشاری کند؛ به رئیس جمهور اعلام می‌کنم که ما ناچار بودیم که در اول شروع به کار دولت، دولت سریع شکل گیرد اما اکنون هر وزیری که استیضاح شود یا استعفا دهد، ما گزینه جدید را به دقت بررسی می‌کنیم که بهترین، کارآمدترین و مدیرترین فرد انتخاب شود.

کد خبر: ۲۱۷٬۱۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha