۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۵
« نانینو» سامانه‌ای که مشکل ساز شد | زیرساخت‌های طرح فراهم نیست
بازار بررسی می‌کند؛

« نانینو» سامانه‌ای که مشکل ساز شد | زیرساخت‌های طرح فراهم نیست

گرگان- سامانه نانینو با هدف کاهش تخلفات نانوایی‌ها بیش از دو ماه است که در گلستان راه‌اندازی شده اما به دلیل ایراداتی از جمله هوشمند نبودن سامانه، نانوایان استان را با مشکل مواجه کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: با حذف ارز دولتی از کالاهای اساسی در سال گذشته، قیمت اقلام خوراکی از جمله برنج افزایش یافت و به این ترتیب تقاضا برای تهیه نان بیشتر شد، پیامد چنین شرایطی تشکیل صف های طولانی در نانوایی ها بود که دولت برای کنترل آن کارتخوان های هوشمندی نصب کرد تا تخلف در این زمینه کاهش یابد اما این اقدام نه تنها برای مدیریت بحران، راهگشا نبود بلکه برای نانوایان مشکلاتی ایجاد کرده است.

قرار بود با استفاده از سامانه نانینو تخلفاتی نظیر استفاده چندباره از یک کارت در روز شناسایی شود اما از آنجاییکه این سامانه امکان چنین تشخیصی ندارد، آن را به عنوان تخلف نانوایان محاسبه کرده و سهمیه آنها را به عنوان جریمه، کاهش می دهند.

سامانه نانینو از اسفند ماه بدون در نظر گرفتن همه جوانب اجرایی شده و مشکلات بسیاری به همراه داشته است

به باور کارشناسان، اگر چه این طرح می تواند شفافیت زیادی به همراه داشته باشد اما متاسفانه از آنجاییکه اجرای آن بدون در نظر گرفتن همه جوانب انجام شده باعث بروز مشکلاتی در نانوایی های گلستان شده است.

اجرای سامانه مشکل ساز شد

یک نانوانی گلستان در این باره به خبرنگار بازار گفت: این طرح از اسفند ماه بدون در نظر گرفتن همه جوانب اجرایی شده و مشکلات بسیاری به همراه داشته است.

احمد مظفری اضافه کرد: در این طرح فقط از یک کارت یک بار در طول روز می توان برای خرید نان استفاده کرد و درصورتیکه کارتی دوبار استفاده شود برای نانوا تخلف محاسبه می شود.

وی ادامه داد: یک نانوا از کجا باید تشخیص دهد که این کارت چند بار مورد استفاده قرار گرفته؟ همچنین محدودیت فروش نان از دیگر مواردی است که سبب شلوغی صف ها و کلافگی مردم شده است.

« نانینو» سامانه‌ای که مشکل ساز شد | زیرساخت‌های طرح فراهم نیست

این نانوای گلستانی اضافه کرد: از آنجایی که دولت به نانوا آرد یارانه ای می دهد، همیشه انگشت اتهام در خصوص تخلفات و کاهش کیفیت نان به سمت خبازان است درحالیکه مشکلات این قشر را می بیند.

وی نسبت به عدم تغییر قیمت نان در سالهای گذشته انتقاد کرد و گفت: این اصرار به ثبات قیمت نان درحالیکه است که هرساله ما با افزایش تورم قابل توجهی مواجه هستیم.

مظفری افزود: اجرای طرح های فاقد پشتوانه و با مشکلات زیاد نیز در ماه های اخیر باعث به وجود آمدن کاهش سهمیه نانوایی ها از روزانه شش کیسه آرد به سه کیسه شده است.

وی عدم کیفیت آرد را از دیگر مشکلات این حوزه برشمرد و گفت: در خصوص کیفیت نان همیشه نانوا را متهم می کنند درحالیکه بسیاری مواقع کیفیت آرد بسیار پایین است و نانواها همیشه از این مساله گلایه مند هستند.

زیرساخت‌ها فراهم نیست

رئیس اتحادیه خبازان گرگان در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص مشکلات سامانه نانینو گفت: این سامانه تاکنون مزیتی نداشته و تنها مشکلات آن گریبان گیر نانواها شده است.

حمید مقیمی افزود: طبق تعریفی که برای این سامانه انجام شده نانوا سهمیه ثابتی ندارد و براساس عملکرد دستگاه و برآورد میزان تخلف، سهمیه آرد کسر می شود.

وی با اشاره به اینکه مشکلات دستگاه های کارتخوان را اطلاع رسانی کردیم اما پاسخی قانع کننده ای نگرفتیم، افزود: سامانه نانینو باید هوشمند سازی شود.

نتیجه استفاده از طرح نانینو کاهش سهمیه آرد است که تبعاتی همچون افزایش صف های نان و همچنین بسته شدن بسیاری از واحدهای خبازی را به همراه خواهد داشت

وی خاطرنشان کرد: هوشمند نبودن کارتخوان های نانوایی امکان تشخیص تخلف را از آن گرفته و نانوا هم نمی تواند چنین تخلفی را به راحتی شناسایی کند.

او ازدیگر مشکلات این سامانه را تعریف نشدن خرید نان برای نذورات مردم، سوپر مارکت و کبابی ها برشمرد و گفت: بسیاری از مردم مانند اتباع بیگانه یا افراد مسنی که کارت بانکی ندارند، اگر از کارت دیگری استفاده می کنند که در این سامانه نامتعارف تلقی شده و از سهمیه آرد نانوا کم می شود .

رئیس اتحادیه خبازان گرگان افزود: در حال حاضر این طرح به صورت آزمایشی انجام می شود و اشکالات آن گرفته نشده اما متاسفانه براساس این طرح سهمیه نانوایی ها برای اردیبهشت ماه کم شده است.

رییس اتحادیه خبازان گرگان خاطر نشان کرد: نتیجه استفاده از طرح نانینو کاهش سهمیه آرد است؛ اگر دولت اقدامی در این زمینه انجام ندهد این مساله تبعاتی همچون افزایش صف های نان و همچنین بسته شدن بسیاری از واحدهای خبازی را به همراه خواهد داشت.

با وجود انتقاداتی که نانوایان نسبت به کاستی ها در سامانه نانینو دارند اما معاون برنامه ریزی فرمانداری گرگان معتقد است که این طرح مانع بسیاری از تخلفات در این حوزه خواهد شد.

تعیین سهمیه با تراکنش کارت‌ها

معاون برنامه‌ریزی فرمانداری گرگان به خبرنگار بازار، گفت: سامانه نانینو می تواند بسیاری از مشکلات کم فروشی و تخلف در حوزه آرد و نان را کم کند و به مدیریت دقیقتر منجر می شود.

محمدعلی طبرسا اضافه کرد: تا قبل از راه اندازی سیستم نانینو تخصیص سهمیه آرد نانوایی ها براساس عملکرد انجام می شد اما با راه اندازی سیستم نانینو تخصیص سهمیه تنها با توجه به تراکنش های مورد تایید در این سامانه انجام می شود.

وی با بیان اینکه سامانه نانینو برای ایجاد شفافیت راه اندازی شده، افزود: با توجه به جدید بودن سامانه اختلال هایی نیز ایجادشده که به مرور مرتفع خواهد شد تا در آینده شاهد مصرف نان در حوزه خوراک دام و دیگر بخش ها نباشیم.

آنچه مسلم است هر جا سوبسیدی برای کالایی انجام شود شاهد تخلفات نیز خواهیم بود، اجرای سامانه نانینو اگر چه برای شفاف سازی و جلوگیری از بروز تخلفات انجام می شود اما با در نظر نگرفتن همه ساختارها، خبازان گلستانی را با چالش مواجه کرده است بنابراین به نظر می رسد که این موضوع باید به صورت ویژه رسیدگی شود تا شاهد مشکلات جدیدی در این حوزه نباشیم.

کد خبر: ۲۱۷٬۱۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 27
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمودی IR ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
      34 2
      تنهاترین راه آزاد سازی است به قول دکتر خواجه
    • نقد علی IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
      13 2
      در کل شغل ها و کاسبها روز به روز پیشرفت و توسعه اقتصادی دارند ولی در نانوایی ها روز به روز تنزول میکنیم و درآمد نانوا بیشتر نمیشود که هیچ ، روز به روز درآمدش کم میشود و
    • رضا IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
      17 2
      لطفا شعار ندهید بیایید کل نانواها فقط یک پخت تعطیل کنیم برویم جلو استانداری شهرمان حرفمون به گوش استاندار برسانیم
    • هویدا KR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
      9 0
      آخه من نانوا ازکجا بودونم اون همون کارته.چرابایدازسهمیه من کم بشه..بیشتراز 40نون هرکارتی بالاترننیزنم.سهمه خودموکارمیکنم نه بیشتر..پس این نانینو جمع کنید.خیلی ازمردم بدون نون میرن.منم نمیتونم بیشترازسهمه پخت کنم.چون ازسهمیه کم میکنن.و جریمه میشم..دلخ مارا صفرکردن..لطفا به نانوا ضررنرسانیذ.
    • مصطفی نانوا IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
      9 1
      متاسفانه کارتخوانهای جدید هوشمند قابلیت شناسایی تراکنشهای تکراری و خریدهای سوری را ندارد و این عامل تخلف متعدد نانوایان است
    • احمد IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
      7 4
      نانواها با۱۰کارت مختلف برای خودشون روزانه تراکنش ثبت میکنن بعضی هاشونم پول نقد گذاشتن طرف۵تا نان بخره ۳۰تا کارت میکشن مابقیشو پول میدن بهش
    • محمدی IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
      8 5
      مسئولین دنبال آن هستن ۸۰هزار نانوا را به عنوان سپر با جریمه کلان برای تامین گندم آرد کشور نه نفع نانوا نه به نفع مردم بهترین رویش آزاد سازی آرد کشور یارانه به مردم
      • محمد ی IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
        2 1
        دوست عزیز شما که می فرماید فضای مجازی برای شما شده پاتوق اگر این ای کارمی کنی شما دورغ میگید همشهری آدرس نانوا را بده نانوا شده برای آخرین سنگر مردم ایران
    • حمید صادقی US ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
      3 9
      باسلام من یه شاطر شهرستان هستم خدا گواه و شاهد متصدی که آرد دولتی میگیره در آمدش خوبه و اما متصدی برای افزایش سهمیه از چندین کارت بانکی اسفاده میکنه تا آرد بیشتری بگیره و تو بازار آزاد کیسه ای ۴۰۰ هزار بفروشه کدوم قانون میتونه جواب گو باشه.... یارانه دستگاه کارت خوان هم پیش کش ۹۰ درصد مشکل سر متصدی های نانوا میباشد حق کارگر هم که جای خود...
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
      10 2
      قیمت نان باید افزایش یابد تا واسه نانوا بصرفد و دستشان تو جیب مردم نرود
    • حسین IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
      5 0
      بازم به ریس خبازان گرگان که دردنانوایان رامیداندخدا برایش خوش بخواهد
    • رضا IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
      10 5
      آقای مسئول بداد نانوا برس چرا انگشت اتهام فقط سمت نانوا درازه دم و دستگاههای شما باید اصلاح بشن این سامانه نانینو مشکل درست کرده من نانوا سهمیه ام کم شده مردم غروب بدون نان میرن از نانوایی اجاره مغازه رو هم که مالکا ماشاالله خوب دارن میبرن بالا
    • لکزای IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
      5 1
      بهتر نیست به مردم کارت مخصوص نان داده بشه تا هم نانوا راهتر کارش را انجام بده هم مشکلات کارت تکراری و دیگر مسائل حل بشه
    • مصطفی نانوا IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      5 3
      سلام من خودم نانوا هستم کارتخوانهای هوشمند قابلیت شناسایی تراکتشهای تکراری و سوری با یک کارت عابر ندارند همکاران من که حتی روزانه یک کیسه هم پخت ندارند روزانه ۸ کیسه سهمیه آرد دریافت میکنند ودر بازار سیاه بفروش میرسانند
    • کیان KR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      3 0
      والله نانوا تخلف نمیکنه..این کارتخان هم بلای جون نانوا شده.همه جا شلوغ یانون گیرنمیاد.سوال میکنیم میگن سهمیه ماراکم کردن..زود تموم میکنن.بعد نفری 20عددمیخان نون بدن..کارت خان جمع کنید والله
    • نانوا IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      2 0
      من یک کار گر نانوا هستم با یابقه 15سال کار ،از وقتی این دستگاه اومده حجم کار من زیاد شده من اصلا استراحت ندارم ،تعطیلی عید نداشتم هیچوقت تعطیلی ندارم ،نمیتونم ب خانوادم برسم ،صاحب کار گفته اگه 24ساعت کار نکنید تراکنش نکشید من سهمیه نگیرم ،اخراجی این بود حمایت از کار گر ؟
    • خان داداش IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
      1 7
      جالبه ک در استان گلستان تازه فعال شده در حالی ک توی استان سمنان قریب یک ساله ک نصب کردن و شکر خدا چنین مشکلاتی هم نداشتیم
    • سجاد حامدفر IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
      5 1
      قطعاماانسانهای حسابگرومنطقی وباوجدانیم،،بلافاصله متوجه میشویم که نانوایی که بعدازعیدخمیرمایه راگرانترمیخرد،کارگرش بامزدسال قبل قطعا کارنمیکند، افزایش اجاره مغازه وقبوض گاز وبرق وبقیه هزینه ها بماند،،،،،ماکه به حلال وحرام بودن هرلقمه که میل میکنیم حساسیم والبته بایدهم باشیم،،،،پس لزومامضاعف تشکرکنیم ازنانوای بی ادعایی که مابه التفاوت قیمت نان نسبت به سال قبل رامهمان جیب او هستیم واورامجبورمیکنیم نان رابقیمت ووزن سال قبل بفروشدفقط با این توجیه که اردقیمتش ثابت مانده،،! ماخدای ناکرده اصلا وابدا نمیگوییم چیزی گران شوداما حداقل ازاین به بعدبا دیدمثبت متفاوت به نانوایان زحمتکش نگاه خواهیم کردوتشکرکه پیشکش،،،حداقل نمک نشناس نباشیم
    • IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
      3 0
      من گارگرنانوا هستم ازارومیه کرگان ممنونم که دردکارگروکارفرما نانوایان رانقدمیکندهمه استان‌ها بگویندخوب هست
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      1 0
      فقط باید نرخ بدن تا درست بشه چی الان با قیمت ۳ سال قبل توزیع میشه نانوا بااون قیمت کارکنه .نون از یونجه هم ارزونتره
    • علی IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      1 0
      سیستم کامل نیست ولی می توان کامل شود بهتر از سهمیه ثابت است تا حدودی جلوی روابط را گرفته شلوغی نانوا ها بدلیل گرانی اقلام خوراکی ودر نتیجه مصرف نان بیشتر گوشت ومرغ کمتر یا صفر
    • جلیل محمدی IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      2 0
      کشور ما ۸عدد کارخانه مایه خمیر دارم چرا ما تهران مایه خمیر ۱۳۰۰۰۰۰تومان برای ۱۰ کیلو مصرف ۲الهی ۳ روز پول بدهم دولت مردان فقط چسبیدن نانوارا متهم بکنن الان شهرستان پردیس اتحادیه چرا مایه خمیر به نانوایان توضیح نمی کنند همه چه را به کشور گران بش تولید داخل دولت وصل می کنی تحریم
    • مهمان IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      1 0
      مشکلی که نانوایی روستا با آن مواجه اینه که خیلی از افراد بدون کارت و قرضی نان میبرن و باعث کاهش سهمیه ارد نانوایی شده
    • محمودی IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      0 0
      تنها ترین راه آزادسازیه
    • رضا IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
      1 0
      خواستم بگم یه همسایه داریم دونفرن کارت خودش و شوهرش رو میبره 20، 30، تا نون بربری می‌خره به جای گندم 20تومنی نون داغ میده به مرغاش،،، به طراحی که کردین افتخار کنین برای خودتون یه کف مرتب بزنین ??
    • مهوی IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      0 0
      با سلام خدمت همه هم وطنان عزیز به نظر بنده هر طرحی که دولت بده کسبه یا نانوا میتونه ضدش رو بکار ببره بنده، بعنوان یه صاحب نظر کسی که خیلی توی این شغل چندین سال تجربه هم کار هم مدیرت چندین نانوایی رو دارمَ همین حالا هم دارم رصد میکنم این طرح رو پر از نواقص اجرای هسذت اینجوری در حق خیلی ها اجحاف میشه نمی دونم مسئولش کیه جلاله نمیدونم
    • مهدی IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      0 0
      اصلا خیلی ضعف های دیگه داره من شاهد بودم یه نانوایی خوب توی شهر ما چون سواد نداشت سهمیه ش یک سوم شده بود و یه نانوایی پرت و بی کفیت چندین برابر اصلا کسی راضی نیست از این طرح ،هر استان با استان قوت قالبش فرق داره مثلا استان لرستان خیلی بیشتر مصرف داره تا استان سمنان و لینکه