۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹
 آزمون و خطای طرح نظارت بر نانوایی‌ها | صف‌هایی که قرار نیست خلوت شود
در گفتگوی رئیس اتحادیه نانوایان با بازار مطرح شد؛

 آزمون و خطای طرح نظارت بر نانوایی‌ها | صف‌هایی که قرار نیست خلوت شود

گرگان- دولت با هدف نظارت بیشتر اقدام به راه اندازی سامانه و نصب کارتخوان در نانوایی ها کرده با اینحال نانوایان معتقدند این سامانه به جای تسهیل فرایند، بیشتر ایجاد مشکل کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: پس از فراز و فرودهایی که سال گذشته در حوزه آرد و نان ایجاد شد دولت تصمیم گرفت تا برای نظارت بیشتر بر نانوایی و کاهش صف های طولانی نان، کارتخوان های هوشمند در نانوایی نصب شود تا از این طریق بتوان مانع بروز هرگونه تخلف شد چراکه در صورت ثبت درخواست تعداد بالای نان با کارت بانکی یک شخص در سیستم، کارت فوق نامتعارف تشخیص داده شده و موجب کاهش سهمیه ۱۰ روز آینده نانوایی خواهد شد. موضوعی که منجر به بروز مشکلاتی برای نانواهای گلستانی شده است.

سامانه‌ای که حدود دو ماه است نانوایی‌ها با آن درگیر هستند هیچ مزیتی نداشته و سبب شده در اردیبهشت ماه با کاهش چشمگیر سهمیه آرد نانواها مواجه شویم

به گفته «حمید مقیمی» رئیس اتحادیه خبازان گرگان، برای نانوا تشخیص اینکه چندبار از کارت یک نفر استفاده می شود، بسیار سخت است بنابراین دولت باید سازو کاری اتخاذ کند تا امکان استفاده از کارت بانکی بیش از یکبار در روز از دستگاه وجود نداشته باشد. در غیر این صورت نانوایان باید تاوان تخلف سایر افراد را بپردازند.

* سامانه جدیدی که در نانوایی ها راه اندازی شده است چه مزایا و معایبی برای نانوا دارد؟

سامانه ای که حدود دو ماه است نانوایی ها با آن درگیر هستند هیچ مزیتی نداشته و سبب شده در اردیبهشت ماه با کاهش چشمگیر سهمیه آرد نانواها مواجه شویم.

در این سامانه کارتی که در طول روز به دفعات با آن اقدام به خرید نان شود نامتعارف تشخیص داده شده و باعث کاهش سهمیه آرد نانوا می شود این در صورتی است که برخی افراد که به طور مثال رستوران، کبابی و یا به شغل هایی مشغول هستند که به نان نیاز دارند با یک کارت، تعدادی نان به دفعات خریداری می کنند که این موضوع برای نانوا قابل تشخیص نیست.

برای هر کیسه آردی که به نانوا اختصاص داده می شود باید تراکنش ۱۵۰ عدد نان انجام شود و این مقدار در نانوایی های نیمه دولتی و یا آزاد برای حدود ۱۰۵ نان تعریف شده است. تعداد تراکنش در طول روز تعیین کننده سهمیه آرد ۱۰ روز آینده آن واحد نانوایی است. قطعا اگر دستگاه هوشمند باشد و کارت های نامتعارف را شناسایی و پذیرش نکند این مشکل نانواها حل خواهد شد.

مشکل دیگری که برای نانوایی ها وجود دارد این است که اگر بنا به هر شرایطی بیش از یک روز نانوایی پخت نداشته باشد، سهمیه وی قطع خواهد شد و در این سامانه به هیچ وجه مرخصی برای نانوا تعریف نشده است در حالیکه طبق ماده ۲۰ قانون نظام صنفی در صورت فوت صاحب پروانه صنفی، ورثه تا دو ماه مهلت دارند واحد صنفی را تعیین تکلیف کنند اما در حال حاضر و در این سامانه به محض اینکه نانوا فوت کند سامانه بسته و سهمیه قطع می شود.

 آزمون و خطای طرح نظارت بر نانوایی‌ها | صف‌هایی که قرار نیست خلوت شود

* ادامه کار با این سامانه چه تبعاتی را به دنبال دارد؟

به دلیل مشکلاتی که مطرح شد در سال جاری، هفت هزار و ۹۷۰ کیسه آرد نوع یک معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزار قرص نان از سهمیه نانوایی های استان در اردیبهشت ماه کسر شده است که رقم قابل توجه ای است و در مقابل، به سهمیه آرد نوع دو، ۱۱۰ هزار قرص نان اضافه شده است.

با ادامه این وضعیت و کم شدن سهمیه نانوایی ها به زودی با صف های طولانی و کمبود نان مواجه خواهیم شد و همچنین امنیت شغلی نانواها به خطر خواهد افتاد.

برخی از روستاها عنوان می کنند که تنها سه کیسه سهمیه برای نانوایی تعریف شده است که در چنین وضعیتی هیچ توجیهی برای باز کردن واحد نانوایی وجود ندارد. قطعا با ادامه این روال بسیاری از نانوایی ها در شهرها و تک نانوایی های روستاها تعطیل می شوند زیرا نانوا به نرخ واقعی نان دسترسی ندارد و تورم هم فشار زیادی به آنها وارد می کند. اگر کاهش سهمیه ادامه داشته باشد قطعا با مشکلاتی مواجه خواهیم شد که گریبان گیر نانوا و سفره مردم خواهد شد.

نانوا حق انتخاب نوع آرد مصرفی خود را ندارند و شاید علی رغم میل باطنی مجبور به پخت نان با آرد بی کیفیت باشد

بحث بعدی اینکه عدم تغییر در قیمت نان در سال های اخیر است سال گذشته قیمت واقعی نان هزار و ۷۰۰ تومان بود اما قیمت نان هزار تومان نرخ گذاری شد. اصرار دولت به ثابت نگه داشتن نرخ نان تبعاتی مانند کاهش کیفیت نان، بسته شدن نانوایی ها، آرد فروشی و کم فروشی را به دنبال دارد.

* چه عواملی بر کیفیت نان موثر است و نانواها تا چه اندازه به کیفیت قوت غالب مردم توجه می کند؟

خمیر مایه یکی از اقلام مهم در فرآوری نان است که در حال حاضر با کمبود این ماده در استان مواجه هستیم. خمیر مایه به مقدار کم در اختیار اتحادیه قرار می گیرد و اتحادیه هم به ناچار سهمیه کمی را برای نانوایی ها در نظر گرفته که در نتیجه، این کمبود باعث کاهش استفاده این ماده و بالطبع کاهش کیفیت نان می شود هرچند که نانوا حق انتخاب نوع آرد مصرفی خود را ندارند و شاید علی رغم میل باطنی مجبور به پخت نان با آرد بی کیفیت باشد.

کد خبر: ۲۱۷٬۱۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha