۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
کود مرغی گران شد قیمت تمام شده قارچ رشد کرد| قیمت خرده فروشی قارچ ۲۵هزار تومان گرانتر از عمده فروشی
بازار گزارش می دهد؛

کود مرغی گران شد قیمت تمام شده قارچ رشد کرد| قیمت خرده فروشی قارچ ۲۵هزار تومان گرانتر از عمده فروشی

درحالیکه قارچکاران کشور با افزایش قیمت مواد اولیه به خصوص کودمرغی مواجه هستند می گویند تفاوت قیمت قارچ در بخش عمده فروشی و خرده فروشی بالا است که به دلیل عدم نظارت سازمانهای مربوطه بر بخش توزیع است.

بازار؛ گروه کشاورزی: بازار جهانی قارچ از جمله بازارهای پویایی است که این محصول جایگاه ویژه ای در طی ده های اخیر در سبد کالایی خانوارها به خود اختصاص داده است و کشورهای مختلف نیز سعی دارند سهم بیشتری از این بازار را از آن خود کنند.

تولید ۷۹هزار تن قارچ ایران را در جایگاه چهاردهم تولید قرار داده است

فائو می گوید در سال ۲۰۲۱ کشورهای «چین، ژاپن، لهستان، ایالات متحده، هلند، هند، اسپانیا، کانادا، روسیه و فرانسه» ۱۰ تولید کننده برتر این محصول هستند و چین به عنوان بزرگترین تولید کننده سالانه بیش از ۴۱میلیون تن قارچ خوراکی و ترافل تولید می کند و از سوی دیگر در بحث صادراتی نیز در جایگاه دوم قرار دارد.

ایران نیز به عنوان تولید کننده قارچ خوراکی به خصوص قارچ صدفی در این بازار جایگاه دارد و داده های فائو حاکی از رتبه چهاردهمی ایران در تولید این محصول است. به عبارت دیگر در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ ایران با تولید بیش از ۷۹هزار تن قارچ در رتبه چهاردهم جهان جای دارد. این در حالی است که به گفته فعالان بخش ایران ظرفیت تولید تا ۲۵۰ هزار تن را هم داراست با این وجود سالانه تا ۱۸۰هزار تن هم تولید دارد.

با این وجود هیچ گاه تولید کننده های این بخش با ظرفیت کامل کار نکرده اند که دلایل مختلفی برای آن عنوان می شود از جمله اینکه هزینه های تولید بالا و فراهم نبودن شرایط صادراتی مناسب کار را برای تولیدکننده ها سخت کرده است و لذا غالبا با ظرفیت ناقص تولید دارند.

در حالی که هرکیلوگرم قارچ در عمده فروشی تا ۵۲ هزار تومان فروخته می شود به دلیل عدم نظارت بر بخش خرده فروشی در این بخش تا ۸۰ هزار تومان خرید و فروش می شود

محمد حسن افشار یکی از فعالان بخش قارچ کشور در خصوص تحلیل شرایط فعلی تولید و بازار این محصول در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: از نظر تولید شرایط فراهم است چون قارچ در دمای ۱۸درجه سانتیگراد رشد می کند و الان دما بسیار مطلوب است و رطوبت هم بد نیست، بنابراین شرایط برای تولید مهیا است. با این وجود در یک مقطع در فروردین جاری تولید با حجم بالا داشتیم اما تقاضا بسیار کم بود.

هرکیلوگرم قارچ در عمده فروشی تا ۵۲ هزار تومان و در خرده فروشی تا ۸۰ هزار تومان خرید و فروش می شود

افشار در خصوص دلایل کاهش تقاضا در فرودین ماه نیز اظهار داشت: در این کاهش تقاضا دو عامل نقش داشت اول اینکه ماه رمضان مصادف با عید نوروز بود و تقاضا برای غذاهای قارچی کاهش داشت و از سوی دیگر زمان سفرهای نوروزی غالبا خریدار چندانی این محصول ندارد. به این ترتیب قیمت قارچ از ۵۵ هزار تومان حتی به ۳۵ هزار تومان هم سقوط کرد.

وی با بین اینکه با توجه به تمام شدن ماه رمضان به بهبود وضعیت بازار قارچ امیدوار هستیم افزود: در شرایط موجود هر کیلو قارچ بین ۴۸ تا ۵۲ تومان در بازار عمده فروشی فروخته می شود و در بخش خرده فروشی نیز حتی تا ۸۰هزار تومان هم عرضه می شود.

افشار در پاسخ به این سوال که عدم نظارت بر بخش خرده فروشی و عرضه گران قارچ به مردم چه تبعاتی بر بخش تولید دارد نیز اظهار داشت: اگر نظارتی باشد که مصرف کننده بتواند ارزانتر از قیمتهای فعلی خریداری کند قطعا تقاضا بالا می رود و به نفع ما است چون ما به دنبال یک سود معقول حدود ۲۰درصدی هستیم اما این سود هم نصیب ما نمی شود.

وی ادامه داد: بر اساس محاسبات سال قبل تولید هر کیلوگرم قارچ برای ما حدود ۴۲هزار تومان تمام می شود و نهایت تا ۵۲هزار تومان فروخته می شود که با کسر یکسری هزینه ها چیزی که نصیب ما می شود حدود ۴۷هزار تومان است.

تولید هر کیلوگرم قارچ در سال ۱۴۰۲ برای قارچ کاران تا ۴۵هزار تومان تمام می شود

این فعال بخش قارچ خوراکی کشور تصریح کرد: اما آنچه مهم است این است که حدود ۲۰درصد تولیدات ما تبدیل به قارچ درجه دو و سه می شود که قیمت آن تا ۳۰درصد ارزانتر از قارچ درجه یک است. بنابراین در مجموع شرایط اگر فراهم باشد و قارچ بتواند به قیمت ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان فروش برود می توان تا ۲۰درصد سود داشته باشیم.

بر اساس این گزارش از اصلی ترین مواد اولیه تولید قارچ کلش و کود مرغی است که طی ماه های گذشته نیز با نوسانات قیمتی همراه بوده است و همین امر بر هزینه های تولید اثر گذاشته و نوساناتی را رقم زده است.

افزایش قیمت کود مرغی در سال جدید به دلیل شرایط حاکم بر صنعت مرغداری کشور است؛ به این معنا که با توجه به بحران مرغداران و کاهش تولید احتمالی که رقم خورده است عرضه کود مرغی کم و قیمت ها بالا رفته است

افشار در خصوص قیمت های فعلی این مواد اولیه نیز گفت: سال گذشته به دلیل شرایط اقلیمی خوب در مناطق جنوبی و غربی کشور میزان کلش بالا بود و قیمت از ۵۲۰۰ تومان شروع شد و در نهایت به ۳هزار تومان کاهش یافت. به این ترتیب به طور میانگین کلش با نرخ میانگین ۴هزار تومان به دست قارچ کاران رسید و این یک امتیاز برای قارچ کاران بود.

وی افزود: اما در مورد کود مرغی شرایط قیمت افزایشی بود و الان به کیلویی ۲هزار تومان خریداری می کنیم. این در حالی است که قیمت مواد اولیه دیگر مانند پلاستیک نیز بالا رفته و پتروشیمی ها با قیمت بالاتر از قبل عرضه می کنند. بنابراین قیمت تمام شده اعلامی قارچ (۴۲هزار تومان به ازای هر کیلوگرم) مربوط به تولیدات قبل از سال جدید است و اگر یکسری محاسبات جدید انجام دهیم الان قیمت تمام شده احتمالا حدود ۴۵هزار تومان برای تولید کننده تمام می شود.

وی همچنین در خصوص عوامل موثر بر بالا رفتن قیمت کود مرغی به عنوان یک ماده اولیه اصلی تولید قارچ نیز اظهار داشت: در این حوزه نوسان قیمتها ناشی از وضعیت پرورش مرغ است؛ یعنی چون بحران بازار مرغ را داریم از زمانی که قیمت نهاده های دامی از حالت سوبسید خارج شد و یارانه حذف شد قیمت تمام شده برای مرغداران بالا در می آید. لذا به نظر می رسد واحدهای مرغداری با ظرفیت کامل کار نمی کنند و بنابراین وقتی عرضه کود مرغی کم می شود قیمت ها هم در بازار بالا می رود و تولید قارچ نیز برای ما قارچ کاران گرانتر می شود.

کد خبر: ۲۱۷٬۱۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha