۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
وزیر اقتصاد؛ مسئول واگذاری استقلال و پرسپولیس| سجادی: واگذاری سرخابی ها به دور از رنگ و بوی ورزش 
«بازار» گزارش می دهد

وزیر اقتصاد؛ مسئول واگذاری استقلال و پرسپولیس| سجادی: واگذاری سرخابی ها به دور از رنگ و بوی ورزش 

قرار است بخش دیگری از سهام سرخابی ها واگذار شود و حالا بعد از جنجال مدیرعامل باشگاه استقلال وزیر ورزش تاکید کرده که مسئولیت کامل واگذاری با وزارت اقتصاد است.

بازار؛ گروه بورس: دو باشگاه سرخابی ها که یک‌ساله که سهام آن‌ها در فرابورس عرضه شده اما هنوز تعیین تکلیف نشده اند و از طرف دیگر گزارش های زیان ده آنها باعث شده که چند وقت روند نوسانی شدیدی پیدا کنند.

از طرف دیگر بعد از مناظره جنجالی رییس سازمان خصوصی سازی با فتح الله زاده مدیرعامل باشگاه استقلال خیلی از مسائل شفاف سازی شده از جمله اینکه صورت های مالی دو باشگاه دولتی با مشکلات زیادی روبروست و بسیاری از بده بستان ها خارج از روش های اصولی و حقوقی است و حتی حسین قربان زاده تاکید کرده که مدیرعامل این دو باشگاه که حالا بورسی هستند باید سواد مالی داشته باشد نه اینکه مدیری ورزشی باشد.
حالا وزارت اقتصاد و امور دارایی اعلام کرده است که به زودی بخش دیگری از سهام این دو باشگاه را به بخش خصوصی واگذار خواهد کرد.

وزیر ورزش اعلام کرده که مسئول اصلی واگذاری سهام سرخابی ها وزارت اقتصاد و امور دارایی است و براساس اصول و مقررات واگذاری سهام شرکت های بورسی انجام می شود و وزارت ورزش در آن نقشی ندارد

پیش از این در سال های گذشته برخی پیشکسوتان ورزشی که سابقه حضور در این دو باشگاه هم داشته اند از نامزدهای خرید این دو باشگاه بوده اند اما حالا شرایط فرق می کند و سهام این دو باشگاه از طریق بورس عرضه می شود، به همین دلیل واگذار مدیریت یا سهامداری باشگاه با عناوینی همچون پیشکسوت و هوادار غیر ممکن است.

وزیر اقتصاد؛ مسئول واگذاری استقلال و پرسپولیس| سجادی: واگذاری سرخابی ها به دور از رنگ و بوی ورزش 

حمید سجادی وزیر ورزش در گفتگو با خبرنگار بازار درباره اینکه سهامی از سرخابی ها که سازمان خصوصی سازی اعلام کرده به بخش خصوصی واگذار می کند، آیا به جنس ورزش یا ورزشکاران واگذار می شود؟ گفت: به طور قطع واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با اختیار کامل وزارت اقتصاد واگذار می شود، یعنی کاملا براساس الزامات فنی شرکت های بورسی واگذار می شود.
او درباره اینکه آیا وزارت ورزش نظری درباره واگذاری سهام دو باشگاه اصلی کشور به غیر ورزشی ها نگرانی ندارد؟ افزود: از آنجایی که وزیر اقتصاد و امور دارایی، فردی ورزش دوست هستند نگرانی در این زمینه نداریم و مطمئن هستیم با در نظر گرفتن همه شرایط واگذاری سهام این دو باشگاه اتفاق می افتد.

سرخابی ها زیان ده و سیاسی هستند

پیش از این بسیاری از فعالان بازار سرمایه نسبت به وضعیت بد صورت های مالی این دو باشگاه هشدار داده بودند اما در آن زمان دولت برای اینکه شرایط فدراسیون فوتبال آسیا برای اصلاح وضعیت مالکیت دو باشگاه را حل کند چاره دیگری جز واگذاری سهام دو باشگاه نداشت. اما حالا بعد از اینکه یکسال از واگذاری سهام این دو باشگاه گذشته و انتظار می رفت که وضعیت صورت های مالی این دو باشگاه مطابق شرکت های بورس حسابرسی شود، اما این اتفاق نیفتاده و هنوز مدیران این باشگاه ها مدعی هستند بخشی از شرایط قراردادی بازیکنان این دو باشگاه با ریش سفیدی و بده بستان های حقیقی پیش می رود مسأله ی که اصلا هیچ شباهتی به عملکرد شرکت های بورسی ندارد.

برخلاف باشگاه های دنیا که قراردادها بر مبنای سود و زیان باشگاه منعقد می شوند در ایران اینگونه نیست و عملا نقش دولت در عملکرد باشگاه محسوس است که در آن به منافع سهامداران یا حتی باشگاه توجه نمی شود

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه ارزندگی سهام سرخابی ها کاملا در هاله ای از ابهام است، گفت: برخلاف باشگاه های دنیا که قراردادها بر مبنای سود و زیان باشگاه منعقد می شوند در ایران اینگونه نیست و عملا نقش دولت در عملکرد باشگاه محسوس است که در آن به منافع سهامداران یا حتی باشگاه توجه نمی شود به همین دلیل باشگاه های دولتی ایران فاصله زیادی با سودسازی دارند.
علیرضا سادات با بیان اینکه واگذاری سهام دو باشگاه دولتی فوتبال از سال ها قبل حاشیه ساز بوده است، افزود: دولت تمایلی به واگذاری سهام این دو باشگاه به بخش خصوصی ندارد، به همین دلیل از طریق عرضه سهام آن در بورس به دنبال واگذاری سهام با حفظ سیت های مدیریتی باشگاه است، از همین رو انتظار نمی رود با واگذاری بخش دیگری از سهام این دو باشگاه از مهلکه زیان خارج شوند.
به گزارش خبرنگار بازار، در حال حاضر بخش عمده درآمد باشگاه های فوتبال حضور و قهرمانی در مسابقات لیگ های قاره ای و کشوری و همچنین درآمدهای اسپانسری و تبلیغاتی است، از این رو اگر دو باشگاه سرخابی ها به دلیل مشکلات مالی، حقوقی و ... نتوانند به مسابقات آسیایی راه پیدا کنند نه تنها درآمدهای فدراسیون فوتبال آسیا در مسابقات لیگ را از دست می دهند، بلکه درآمدهای تبلیغاتی و اسپانسری آنها هم کاهش پیدا می‌کند به همین دلیل دولت تلاش دارد که بخش بیشتری از سهام این دو باشگاه را واگذار کند اما مشکل آنجاست که هواداران این دو باشگاه مخالف واگذاری های خارج از ورزش هستند و از طرف دیگر عملکرد اقتصادی مدیران ورزشی در این دو باشگاه اصلا قابل قبول نیست و همین تضاد مانع از واگذاری کامل این دو باشگاه شده است.

کد خبر: ۲۱۷٬۰۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha