۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
تراز تجاری ایران ۵ میلیارد دلار منفی می‌شود
تبعات شیوع ویروس کرونا بر روابط تجاری ایران

تراز تجاری ایران ۵ میلیارد دلار منفی می‌شود

شیوع ویروس کرونا قواعد و روابط اقتصادی و تجاری جهان را با محدودیت در ترانزیت، کاهش مصرف کالا، ایجاد محدودیت در عرضه و توقف تولید برهم ریخت و همین امر اقتصاد بین المللی را با رکودی بی سابقه در ۹۰ سال اخیر مواجه کرده است.

ملیحه خورده پا؛ بازار: در حال حاضر که شیوع ویروس کرونا نظم اقتصادی دنیا را برهم ریخته است بدون تردید شرایط برای فعالیت های تجاری ایران سخت تر از گذشته خواهد شد و همین امر می تواند تراز تجاری ایران با تمامی شرکای اش را منفی کند.

با توجه به اعمال تحریم ها علیه اقتصاد ایران و ایجاد رکود اقتصادی شدید در دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا قیمت نفت و محصولات صادراتی ایران به دلیل کاهش  به شدت کاهش پیدا کرده و همین امر نرخ عمده اقلام صادراتی کشور ما را تا یک سوم تقلیل داده است به همین دلیل کارشناسان پیش می کنند که تا پایان سال جاری میزان صادرات ایران ۳۰ تا ۳۵ درصد افت را تجربه کند و تراز تجاری ایران در سال جاری منفی شود.

علی صادقین کارشناس اقتصادی: پیش از این با موفقیت بخش خصوصی توانسته بودیم تحریم ها را دور بزنیم و درآمد حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی و مواد غذایی را به ۳۸ تا ۴۰ میلیارد دلار برسانیم اما با توجه به شیوع ویروس کرونا نمی توانیم درآمد صادراتی کشور را بیش از ۲۸ تا ۳۳ میلیارد دلار متصور باشیم که با این احتساب ۵ میلیارد دلار از میزان صادرات کشور کاسته شده و تراز تجاری ما منفی خواهد شد                           

کاهش ۵ میلیارد دلاری تراز تجاری ایران
یک کارشناس اقتصادی براین باور است که در سال جاری تراز تجاری ایران به دلیل افت قیمت نفت و محصولات فولادی و معدنی منفی خواهد شد.

علی صادقین در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: با توجه به تحریم ها و کاهش قیمت نفت در بهترین حالت می توجه توانیم روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم و این درحالیست که در بودجه کشور فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت پیش بینی شده است.

وی می افزاید: در بودجه کشور ارزش درآمد نفتی ۲۲ میلیارد دلار پیش بینی شده که با توجه به افت قیمت نفت به دلیل رکود اقتصادی در جهان این  درآمد ارزی محقق نمی شود و از فروش نفت بین ۵ تا ۸ میلیارد دلار درآمد خواهیم داشت.

این کارشناس اقتصادی ادامه می دهد: پیش از این با موفقیت بخش خصوصی توانسته بودیم تحریم ها را دور بزنیم و درآمد حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی و مواد غذایی را به ۳۸ تا ۴۰ میلیارد دلار برسانیم اما با توجه به شیوع ویروس کرونا نمی توانیم درآمد صادراتی کشور را بیش از ۲۸ تا ۳۳ میلیارد دلار متصور باشیم که با این احتساب ۵ میلیارد دلار از میزان صادرات غیر نفتی کشور کاسته شده و تراز تجاری ما منفی خواهد شد.

صادقین تصریح می کند: البته نگرانی دیگری هم در روابط تجاری داریم که ناشی از مشکلات تامین کالای وارداتی است. از آنجایی که بخش عمده کالاهای وارداتی را مواد اولیه و کالای اساسی تشکیل می دهد بنابراین کاهش واردات مواد اولیه برای رشد اقتصادی کشور نگران کننده است.

محمد رضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران: بر اساس نقشه راه معدن، در سال ۹۹، ۳۳ میلیون تن  تولید فولاد پیش بینی شده است که نسبت به عملکرد سال گذشته، این رقم باید با رشد ۲۰ درصدی همراه باشد

کاهش ۳.۴ درصدی تولید فولاد در ایران
مواد خام معدنی یکی از عمده ترین اقلام صادراتی ایران محسوب می شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا میزان صادرات آن به شدت کاهش یافته است که این امر می تواند تراز تجاری ایران را منفی کرده و ارزش صادرات غیرنفتی ایران را کاهش دهد.

رئیس خانه معدن ایران درباره تبعات شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی می گوید: بحران کرونا (کووید-۱۹) به همان اندازه که به صورت مستقیم روی اقتصاد جهان تاثیر می گذارد، اثراتی هم به صورت غیر مستقیم بر جوامع  خواهد داشت. ویروس کرونا از طریق آسیب رساندن به بخش تقاضا برای نفت خام در جهان، خصوصا کشورهای صنعتی  مانند چین موجب کاهش شدید  قیمت نفت  گردید که اثرات منفی آن بر تمامی کشورهای تولید نفت در اقتصادشان هم اکنون بطور کامل ملموس است.

محمدرضا بهرامن در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: شیوع ویروس کرونا در واقع  کاهش فعالیت های بازرگانی در کشور های بزرگ صنعتی که مصرف کننده تولیدات سایر کشورها  هستند، شد. این حادثه می‌تواند اثرات منفی در بخش تقاضا در جهان ایجاد نماید واین مهم همیشه یکی از نگرانی های سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در این کشورها  که تامین کننده بخشی از زنجیره تولید کشورهای صنعتی است.

وی می افزاید: بهای نفت در جهان با توجه به کاهش شدید تقاضا و توقف و یا کاهش فعالیت های تولیدی ‌و ‌صنعتی و یا خدماتی ، خصوصا صنعت توریسم در جهان مدتی است که سیر نزولی را به خود گرفته است به همین دلیل اقتصاد کشورهای تولیدکننده دوران بسیار سختی را می گذراند.

رئیس خانه معدن ایران ادامه می دهد: با فراگیری کرونا در جهان، بسیاری از شرکتهای نفتی تولید خود را متوقف کرده و  یا کاهش داده اند؛ بسته شدن مرزها و توقف سفرهای هوایی  و محدودیت و توقف فعالیت بسیاری از واحدهای صنعتی هم بر کاهش تقاضای برای نفت تاثیر گذار بوده است.

این فعال اقتصادی تصریح می کند: امروز در جهان شاهد آن هستیم که بهای نفت برخلاف  توافق  عربستان، روسیه و آمریکا بر سر کاهش تولید آن با هدف  مدیریت در بالا بردن افزایش قیمت، به پایین ترین نرخ خود در دو دهه گذشته رسید و دوباره آمارهای روزانه نشان از افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس را می دهد که  قیمت نفت در بازارهای جهانی را  تحت شعاع قرار خواهد داد.

رئیس خانه معدن ایران با اشاره به تبعات کاهش قیمت نفت بر افت قیمت محصولات معدنی و کاهش صادرات این محصولات خاطرنشان می کند: براساس آمار ارائه شده از سوی انجمن جهانی فولاد، در ۴ ماهه ۲۰۲۰ میلادی تولید شمش فولاد ایران شاهد رشد ۳/۴ درصدی و تولید جهانی این فلز راهبردی هم زمان ۱/۴ درصد افت داشته است.

بهرامن درباره وضعیت تولید و صادرات  فولاد و محصولات معدنی ایران در سال جاری می گوید: براساس نقشه راه معدن، در سال ۹۹، ۳۳ میلیون تن  تولید فولاد پیش بینی شده است که نسبت به عملکرد سال گذشته، این رقم باید با رشد ۲۰ درصدی همراه باشد.

وی با بیان اینکه ایران، عربستان، امارات و قطر عمده ترین تولیدکنندگان فولاد در خاورمیانه هستند، می افزاید: بر اساس آمار ارائه شده توسط انجمن تولید کنندگان فولاد ایران، میزان صادرات این فلز در سال ۹۸ بالغ بر ۱۱ میلیون تن بوده است که در شرایط کنونی  با وجود بحران اقتصادی ناشی از ویروس کرونا  که با افت تولید و کاهش تقاضا  در دنیا  روبرو خواهد بود باید هوشمندانه  نسبت به صادرات این فلز استراتژیک  بی اندیشیم.

این فعال اقتصادی تصریح می کند: مسلما با توجه به اینکه ایران محصولات تولیدی   معدن و صنایع معدنی خود را به دلار قیمت گذاری و به فروش می رساند بنابراین افزایش قیمت دلار در برابر ریال باعث بهره مندی این حوزه در شرایط کنونی شده و در واقع مزیت رقابتی این حوزه افزایش پیدا کرده است.

بهرامن خاطرنشان می کند: با نگاهی به آمار صادرات این فلز استراتژیک به خوبی متوجه می شویم که نه تنها تحریم ها در این حوزه  کم اثر بوده بلکه با توجه به کاهش قیمت نفت انگیزه افزایش صادرات در این حوزه از صنعت به مراتب بیشتر از قبل نیز شده است.

کاهش واردات مواد اولیه و کالاهای اساسی می تواند رشد اقتصادی کشور را منفی تر کرده و بخش تولید را آسیب پذیر کند و کاهش صادرات نیز برای بخش خدمات و بازرگانی کشور آسیب های جدی را به دنبال دارد بنابراین باید برای عبور از این بحران چاره اندیشی های اصولی شود تا کمترین لطمات به اقتصاد وارد شود.

کد خبر: ۲۱٬۷۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha