۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۱
پیشنهاداتی برای جذب ارزهای خانگی به شبکه بانکی| اعتماد مردم جلب شود
مدیر عامل اسبق بانک تجارت مطرح کرد

پیشنهاداتی برای جذب ارزهای خانگی به شبکه بانکی| اعتماد مردم جلب شود

مدیر عامل اسبق بانک تجارت گفت: افتتاح حساب ارزی باعث بازگشت ارز به چرخه اقتصاد کشور می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، حمدرضا رنجبر فلاح؛ کارشناس اقتصادی و مدیر عامل اسبق بانک تجارت گفت: قسمتی از سرمایه گذاری بخشی از افراد جامعه به صورت ارزی است، به همین علت بانک‌ها باید حساب سپرده ارزی داشته باشند تا ضمن ایجاد بستر رسمی مورد نیاز این افراد از محل آن تسهیلات ارزی بپردازند.

وی افزود: افزایش اندک نرخ سود سپرده، می‌تواند انگیزه مردم برای روانه کردن ارز خود به بانک‌ها را افرایش دهد. مردم ارزهای خود را در صندوق‌ها و نزد خود نگه داری می‌کنند، اما ورود ارزهای خانگی به سپرده‌های ارزی برای سرمایه گذاری‌های کشور بسیار مفید است.

مدیر عامل اسبق بانک تجارت تصریح کرد: با ورود ارز به سپرده‌های ارزی، دارایی‌های راکد به مولد تبدیل می‌شود البته تجربه منفی گذشته باید از ذهن‌های مردم پاک شود. مردم در گذشته ارز خود را به بانک‌ها دادند، اما موقع پس گرفتن ارز مجبور شدند معادل ریالی را با نرخی که مورد رضایت نبود دریافت کنند.

وی افزود: بانک‌ها باید متعهد و ملزم شوند در صورت تقاضای مشتری همان گونه که ارز را دریافت کردند آن را بازپرداخت کنند، در این شرایط مردم اعتماد پیدا می‌کنند تا ارزها را به سمت بانک‌ها سرازیر کنند.

رنجبر فلاح تصریح کرد: ارزش ریال کاهش پیدا کرده است و یکی از وظایف پول، حفظ ارزش است، اما در حال حاضر ریال نمی‌تواند این نقش را به خوبی ایفا کند و مردم برای جبران این مشکل اقدام به خرید ارز و دیگر دارایی‌ها کردند، حال مردم با اطمینان خاطر از این که هر لحظه می‌توانند ارز خود را دریافت کنند، ارزهایی که برای حفظ ارزش در منزل خریدند را به بانک‌ها می‌آورند.

وی ادامه داد: با ورود ارزهای خانگی به حساب‌های ارزی شفافیت بیشتری به لحاظ آماری حاصل خواهد شد تا در برنامه‌های اقتصادی بتوان روی این آمار برنامه ریزی کرد؛ البته یکی از وظایف بانک‌ها مدیریت وجوه و نقدینگی است بنابراین بانک‌ها باید پیش بینی ذخایر کافی را داشته باشند و با تبادل بین بانکی به کمک هم بیایند.

این استاد اقتصاد خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از صف در مقابل بانک‌ها یا افزایش انگیزه برای مشتریان، می‌توان از اوراق سپرده ارزی قابل نقل و انتقال استفاده کرد، حتی باید در سامانه‌ای بتوان این اوراق را انتقال داد، یعنی گواهی سپرده که توسط بانک داده می‌شود، در بین بانک‌ها و چه نزد صرافی‌ها قابل انتقال باشد، در این صورت به جای اینکه افراد نیاز به دریافت اسکناس داشته باشند می‌توانند همین اوراق را بفروش برسانند و ریال آن را دریافت کنند، در این صورت ارز در شبکه بانکی باقی می‌ماند.

رنجبر فلاح در پایان تاکید کرد: افتتاح حساب ارزی ضمن کاهش سوداگری با کارت ملی دیگران، باعث بازگشت ارز به چرخه اقتصاد می‌شود و این طرح به مدیریت عرضه و تقاضا در بازار ارز کمک خواهد کرد.

کد خبر: ۲۱۷٬۰۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha