۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
بازگشت قیمت دلار به ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان
بهانه های امروز گرانی ارز، طلا و سکه کدامند؟

بازگشت قیمت دلار به ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان

بهای دلار نسبت به آخرین قیمت آن در اواخر هفته گذشته حدود ۴۰۰ تومان گران شد تا نرخ این کالا که در اوایل هفته گذشته به ۱۷ هزارو ۸۰۰ تومان رسیده بود، دوباره به این رقم بر گردد.

اسدالله خسروی؛ بازار: بازار ارز هفته گذشته با مشتریانی مواجه بود که اکثر آنها فروشنده دلار و انواع ارز بودند. عرضه ارز به بازار در چند روز گذشته موجب شد تا قیمت این کالا در بازار کاهشی شود. بدنبال سیر نزولی قیمت ارز در بازار آزاد، صرافی بانکها نیز قیمت ها را تغییر و بر مسیر نزول قرار دادند. این روند باعث شد تا قیمت دلار که در ابتدای هفته گذشته به حدود ۱۸ هزار رسیده بود به یکباره کاهش و در اواخر هفته (هفتم و هشتم خرداد) به ۱۷ هزار ۳۵۰ تومان برسد.

دلالان بازار ارز در کف بازار و در گفتگو با خبرنگار  «بازار» علت کاهش قیمت ارز در هفته گذشته را فروش ارز توسط عرضه کنندگان ارز خانگی برای ثبت نام خودرو، اعلام کردند. برخی دیگر بازگشایی مجلس یازدهم و تاکید نمایندگان تازه نفس بر حمایت از معیشت مردم و در نهایت اظهارات  رئیس کل بانک مرکزی مبنی  بر عدم سرمایه گذاری بر روی ارز را علل کاهش قیمت دلار و انواع ارز در هفته گذشته عنوان کردند. البته  بهانه دیگری نیز در  قیمت  امروز بازار نرخ ارز  نیز موثر بوده که به گفته خود دلالان  اثر ان  کوتاه مدت خواهد بود. این بهانه موضع گیری خصمانه برایان هوک  رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا بوده که مدعی شده است: ایران دو انتخاب دارد، مذاکره یا فروپاشی اقتصادی!  

این در حالی است که با گذشت ماهها  اعمال فشار حداکثری، تقریبا اقتصاد ایران  در حال تطبیق دادن خود با وضعیت جدید است.   

عرضه ارز کاهش یافت قیمت ها بالا رفت
امروز  قیمت دلار و انواع ارز افزایشی شد. خیلی ها روزهای پایانی ثبت نام خودرو و کاهش عرضه ارز به بازار را دلیل گران شدن این کالا می دانند. برخی دیگر وجود تورم بالا و عدم نظارت بانک مرکزی بر نوسان قیمت ارز در بازار را موجب افزایش قیمت ها در این بازار عنوان می کنند.

با افزایش قیمت ارز در بازار، امروز تابلو قیمت ها با گران شدن ارز تغییر کرد و مانیتور و تابلو صرافی واحدهای فروش ارز  قیمت ها را افزایشی درج کرده اند.

قیمت دلار امروز در بازار آزاد ۱۷ هزار و ۶۸۰ تومان و در مواقعی ۱۷ هزار ۸۰۰ و یورو ۱۹ هزار و ۴۰۰  تومان و درهم امارات ۴ هزار و ۸۹۰ تومان اعلام و داد و ستد می شود.

صرافی بانک ها هم گران کردند
علاوه بر معامله ارز در بازار آزاد، صرافی‌های بانک‌ها نیز امروز قیمت دلار را برای فروش به مردم با افزایش نسبت به روز پنج‌شنبه ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۷ هزار تومان خریداری می‌کنند.

همچنین قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها ۱۸ هزار و ۶۰۰  تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان است.

این در حالی است که صرافی ملی قیمت دلار و یورو را نسبت به قیمت‌های نخست روز کاری قبل ۵۰ تومان افزایش داده است.

امروز قیمت ها فقط در بازار ارز افزایشی نبود  بلکه قیمت سکه و طلا نیز به نسبت هفته گذشته که با افت قیمت مواجه شده بود گران شدند.

افزایش قیمت طلا و سکه دربازار
امروز قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار دربازار آزاد ۷۳۷ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید ۷میلیون و ۴۵۰ تومان شده است. علاوه بر افزایش قیمت طلا، قیمت سکه تمام ‌بهار آزادی طرح جدید نیز امروز به  ۷ میلیون و ۴۵۰ تومان و طرح قدیم ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان، ربع‌ سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۷۰ هزار تومان و سکه گرمی یک میلیون و ۸۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۷۳۷ هزار تومان، هر گرم طلای ۲۴ عیار ۹۵۸ هزار تومان و هر مثقال طلا ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۷۲۹ دلار معامله می‌شود.

رشد قیمت انس جهانی طلا که طی دو سه روز گذشته به چشم می خورد ناشی از تیرگی روابط دولت امریکا با چین است. قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه با ۰.۶۹ درصد افزایش به ۱۷۳۰ دلار و ۲۷ سنت رسید. قیمت طلا در پایان معاملات آتی برای تحویل در ماه اوت نیز با ۱.۳۵ درصد رشد به ۱۷۵۱ دلار و ۷۰ سنت رسید.

بیم از تبعات گسترده اقتصادی شیوع ویروس کرونا، تشدید تنش ها بین آمریکا و چین و کاهش جهانی نرخ بهره موجب شد تا قیمت طلا در طی ماه می شاهد رشد بیش از ۳ درصدی باشد.

افزایش نرخ رسمی یورو و پوند
بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۷ ارز نسبت به روز پنج شنبه افزایش و قیمت ۱۰ واحد پولی کاهش یافت؛ همچنین نرخ دلار و ۹ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز «شنبه دهم خرداد ۹۹» بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین  هر پوند انگلیس با افزایش ۳۷۲ ریالی به قیمت ۵۱ هزار و ۸۶۹ ریال و هر یورو نیز با رشد ۳۸۰ ریالی به قیمت ۴۶ هزار و ۶۴۲ ریال اعلام شد.

کد خبر: ۲۱٬۶۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha