۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
جلوگیری از ورود خسارت به ۱۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی دهلران
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی ایلام خبر داد؛

جلوگیری از ورود خسارت به ۱۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی دهلران

ایلام- رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی ایلام گفت: با اجرای طرح‌های آبخوان‌داری، از ورود خسارت به ۱۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی این شهرستان جلوگیری شده است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی ایلام، علی نجفی فر اظهار داشت: طرح آبخوان داری دشت موسیان به مساحت پنج هزار هکتار و به طول ۲۵ کیلومتر از سال ۱۳۷۵ آغاز شده است.

وی ذخیره نزولات آسمانی، کنترل سیلاب‌ها و توسعه پوشش گیاهی منطقه اعم از پوشش مرتعی و جنگلی را از اهداف اجرای این طرح عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح از خسارت به بیش از ۱۲ هزار هکتار اراضی منطقه جلوگیری شده است.

نجفی‌فر ادامه داد: همچنین سالانه به طور میانگین ۱۲ میلیون متر مکعب آب به سفره‌های زیرزمینی تزریق می شود که به رغم افزایش ۱۰۰ درصدی چاه‌های مجاز در منطقه از ۸۶ حلقه به ۱۷۶ حلقه هیچگونه مشکل کمبود آب کشاورزی وجود نداشته است.

وی اضافه کرد: در نتیجه ذخیره آب و کنترل روان آب‌های سطحی چهار گونه گیاهی گرمسیری و مرتعی از جمله کهور، اوکالیپتوس، اقاقیا و کنار کاشته شده است که یک پوشش جنگلی سبز پنج هزار هکتاری را به وجود آورده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان ایلام یادآور شد: این طرح در ۱۱ فاز و سه بخش خاکی، سازه‌ای و بیولوژیکی اجرا شده است.

وی مطرح کرد: با اجرای این طرح و کاهش خسارات ناشی از سیلاب دو هزار هکتار اراضی زراعی جدید در منطقه ایجاد شده است که رشد تولید محصولات زراعی را به دنبال خواهد داشت.

کد خبر: ۲۱۶٬۹۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha