۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰
ناترازی بانک‌ها منجر به افزایش پایه پولی و تورم می‌شود
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

ناترازی بانک‌ها منجر به افزایش پایه پولی و تورم می‌شود

نماینده مجلس معتقد است: سیاست گذار پولی به درستی تلاش می کند تا بانک‌ها را منضبط سازد، زیرا مهار تورم به انضباط مالی نیاز دارد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، بهروز محبی نجم آبادی، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه ومحاسبات درباره ضرورت عزم بانک مرکزی برای رفع ناترازی بانک‌ها و اعلام احتمال انحلال بانک‌های ناتراز گفت: رئیس کل جدید بانک مرکزی با احصا کردن مشکلاتی که در حوزه مالی و پولی در کشور وجود دارد به این نتیجه رسیده است که بسیاری از مشکلات ناشی از ناترازی بانک‌ها است و پرداخت تسهیلات توسط برخی از بانک‌های به تناسب دریافت و سپرده گذاری‌ها، انجام نمی‌شود.

وی در ادامه اضافه کرد: عدم تراز و ناترازی منجر به این شده است که این گروه از بانک‌ها یا از بانک مرکزی یا از جاهای دیگر پول تهیه کنند که این کار سبب افزایش پایه پولی می‌شود و در سالی که به نام مهار تورم نامیده شده، ارتباط مستقیمی برافزایش تورم برجای خواهد گذاشت.

نماینده مردم سبزوار در این خصوص اظهار داشت: آقای فرزین درصدد برآمده تا بانک‌ها را منضبط سازد زیرا ترازمندی به انضباط مالی نیاز دارد. بسیاری از مسائل و ابعاد حل مسئله مهار تورم به بانک مرکزی که مستقیما در نقطه کانونی امور مالی و پولی کشور قرار دارد، ربط پیدا می‌کند و مدیریت بانک مرکزی هم این نکته را به درستی مورد توجه قرار داده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسابت درباره لحاظ شدن موضوع گزیر در قانون بانکداری تصریح کرد: تمام موارد در این قانون تقریبا به شکل جامع دیده شده است. نزدیک به ۱۰ سال کار علمی در دوره‌های مختلف مجلس صورت گرفت و تلاش‌های فراوانی انجام شد، در نهایت مجلس یازدهم به این نتیجه رسید که بانک مرکزی برای مدیریت شرایط موجود باید استقلال ویژه‌ای داشته باشد تا بتواند بر موسسات پولی و بانک‌ها به صورت جدی تسلط پیدا کند.

محبی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد که ابعاد مسئله به خوبی دیده شده و با قانون مصوب مجلس، بانک مرکزی می‌تواند در مدیریت نقدینگی در کشور گام‌های خوبی بردارد. مجلس مباحث خود را درباره قانون بانکداری تمام کرده و به شورای نگهبان فرستاده، پس از رفع ابهام و اشکالات شورای نگهبان تبدیل به قانون خواهد شد.

کد خبر: ۲۱۶٬۸۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha