۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
آغاز کشت شالی در گلستان | امسال تولید برنج ۴۰ درصد کمتر است
رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان خبرداد؛

آغاز کشت شالی در گلستان | امسال تولید برنج ۴۰ درصد کمتر است

گرگان- برزعلی، رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان از آغاز کشت شالی در استان خبرداد و گفت: در سال جاری حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر از سال گذشته برنج تولید خواهد شد.

محمد برزعلی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: زارعان، نشاء شالی را به دلیل خشکسالی در سال های اخیر زودتر آغاز می کنند تا در فصل گرما دچار کم آبی نشوند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان افزود: در گلستان حدود ۱۰ رقم برنج تولید می شود که ارقام کیفی آن شامل دم سیاه، طارم سنگی و هاشمی است، همچنین رقم های ندا، شیرودی و فجر از ارقام پر محصول برنج به شمار می روند.

برزعلی با بیان این نکته کشت شالی در گلستان در سال های اخیر با خشکسالی و کم آبی روبه رو بوده، یادآورشد: کشت شالی در گلستان بیشتر در اراضی نسق انجام می شود اما در سال های اخیر در فصل گرما زارعان برای تامین آب به مشکل بر می خوردند.

وی ادامه داد: این شرایط کشاورزان را به استفاده از آب چاه های کشاورزی مجبور می کند که این امر بر ذخایر آب های زیرزمینی اثر سوء می گذارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان با اشاره به این نکته که با کشت شالی به صورت خشکه کاری آب کمتری مصرف می شود، یادآورشد: خشکه کاری شالی مصرف آب را به طور میانگین ۴۰ درصد کاهش می دهد.

برزعلی افزود: با کشت ارقام با طول دوره رشد کوتاه مانند گیلانه و تیسا می توان آب کمتری را برای تولید برنج مصرف کرد همچنین زارعان با کشت محصولات کم آب بر مانند سویا، کنجد و پنبه کمتر به چالش بی آبی برخورد خواهند کرد.

به گفته وی، طبق آمار سازمان جهادکشاورزی گلستان در سال گذشته با کشت حدود ۷۰ هزارهکتار شالی در گلستان بیش از ۴۳۵ هزارتن شلتوک برنج برداشت شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان با اشاره به گرم شدن هوا و کاهش نزولات جوی در ماه های اخیر، تصریح کرد: در سال جاری حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر از سال گذشته برنج تولید خواهد شد.

کد خبر: ۲۱۶٬۸۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha