۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۳
تجارت بوشهر و قطر در پیچ و خم موانع دست‌ساز| صادرکنندگان خواستار ورود مسئولان در تسهیل صادرات شدند
گزارش بازار؛

تجارت بوشهر و قطر در پیچ و خم موانع دست‌ساز| صادرکنندگان خواستار ورود مسئولان در تسهیل صادرات شدند

بوشهر- علیرغم ظرفیت‌ها و تمایل دو کشور برای افزایش مبادلات تجاری، برخی موانع از جمله وضع تعرفه‌های صادراتی، سبب کند شدن روند صادرات از بنادر استان بوشهر به قطر شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان بوشهر با دارا بودن ظرفیت‌های بالقوه، قابلیت تبدیل شدن به قطب صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس را دارد و اگر از پتانسیل و داشته‌های موجود به نحو مطلوب بهره‌گیری شود قطعا نتایج ارزشمندی نیز در بر خواهد داشت.

قطر نزدیک‌ترین کشور در بین همسایگان خلیج فارس به استان بوشهر است که در ۸۰ مایلی بندر دیر قرار دارد.

حجم و ارزش صادرات از استان بوشهر به قطر، در سال ۱۴۰۱ نسبت به سنوات قبل ۳۰ درصد رشد داشته که انتظار می‌رود در سال جاری رشد ۲۰۰ درصدی را تجربه کند.

بر اساس آمار و ارقام موجود، در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۸۱ میلیون دلار کالا از گمرکات بوشهر به قطر صادر شده و با توجه به تنوع محصولات و رشد کیفی بسته‌بندی تولیدات، امسال حجم و ارزش صادرات افزایش می‌یابد.

برخی مشکلات زیرساختی و بندری و همچنین مشکلات تحریمی و ضعف ساختار بازاریابی، از موانع توسعه صادرات بوشهر به کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه قطر است.

تعدادی از فعالان اقتصادی و بازرگانی استان خواستار رفع موانع و مشکلات در مسیر صادرات کالاهای تولیدی استان بوشهر به قطر شدند.

رونق صادرات بوشهر به قطر در گرو رفع موانع

سعید کریمی از فعالان بازرگانی استان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اهمیت توسعه مبادلات با قطر اظهار داشت: قطر بازار مناسبی برای محصولات استان به شمار می‌رود و اگر برخی موانع رفع شوند، درآمد ارزی مناسبی خواهد داشت.

وی افزود: میگو و محصولات کشاورزی از جمله کالاهای مورد تقاضای قطر است که بیشترین حجم مبادلات را شکل داده است.

کریمی اضافه کرد: کاهش تعرفه برخی محصولات و همچنین تلاش برای افزایش کیفیت بسته‌بندی تولیدات، مورد توجه و تاکید فعالان بازرگانی است.

حذف یا کاهش تعرفه محصولات کشاورزی، مساله اساسی در توسعه صادرات است و انتظار همراهی مسئولان را داریم

رجب امینیان از فعالان بازرگانی استان بوشهر نیز به خبرنگار بازار گفت: اسکله بندر دیر در یکسال اخیر مجهز به دستگاه ایکس‌ری شده و این مساله موجبات تسریع صادرات به قطر است.

وی افزود: با توجه به تنوع محصولات استان و فراهم بودن شرایط صادرات، نباید در مسیر صادرات، مانع‌تراشی شود.

امینیان بیان کرد: حذف یا کاهش تعرفه محصولات کشاورزی، مساله اساسی در توسعه صادرات است و انتظار همراهی مسئولان را داریم.

فرصت جام جهانی قطر به راحتی هدر رفت

فیروز سعیدیان از فعالان بخش خصوصی استان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: جام جهانی قطر، فرصت بی‌نظیری بود که به سادگی از دست رفت و فقط شاهد شعار مسئولان بودیم.

وی اضافه کرد: صنایع دستی و گردشگری، معادن، تولیدات کشاورزی، آبزیان و همچنین صیفی‌جات مورد توجه قطری‌هاست.

سعیدیان افزود: بدون تردید با رفع موانع، شاهد رونق در مبادلات تجاری بوشهر و دوحه خواهیم بود که منجر به تقویت تولید نیز می‌شود.

با رفع برخی موانع و همچنین با افزایش سطح کیفی تولیدات استان، انتظار می‌رود میزان صادرات از بوشهر به حوزه خلیج فارس بویژه قطر رشد چشمگیری داشته باشد

علی سلیمانی، مدیر کل گمرکات استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در ۱۲ ماه سال گذشته، بالغ بر ۸۱ میلیون دلار از گمرکات استان بوشهر به قطر صادر شده است.

وی افزود: گوجه‌فرنگی و میگو مجموعا ۲۵ میلیون دلار از صادرات استان بوشهر به قطر را شکل داده‌اند و در واقع بیشترین ارزش محصولات ارسالی به قطر را دارند.

مدیر کل گمرکات استان بوشهر بیان کرد: محصولات جالیزی، معادن، سیمان، سنگ‌های ساختمانی و ... نیز از دیگر محصولات صادراتی استان به مقصد قطر در یکسال اخیر به شمار می‌روند.

سلیمانی تصریح کرد: با رفع برخی موانع و همچنین با افزایش سطح کیفی تولیدات استان، انتظار می‌رود میزان صادرات از بوشهر به حوزه خلیج فارس به ویژه قطر رشد چشمگیری داشته باشد.

وی اضافه کرد: در سال گذشته با احتساب محصولات پتروشیمی و میعانات گازی، بالغ بر ۱۳ میلیارد دلار از گمرکات استان بوشهر صادر شده است.

سلیمانی افزود: بنادر بوشهر دارای ظرفیت بالایی هستند که باید زیرساخت‌ها نیز تقویت شود.

مدیر کل گمرکات استان بوشهر گفت: گمرکات استان در راستای تسهیل صادرات از بنادر استان بوشهر به قطر از همه توان و ظرفیت موجود بهره می‌برند و امیدوارم به اهداف مورد نظر برسیم.

ایجاد کنسولگری قطر در استان بوشهر و همچنین پیگیری برای تأمین سوخت یارانه‌ای کشتی‌های حامل بارهای صادراتی از این استان به قطر از اهداف مهم در افزایش ارتباط با قطر است

علی باستین معاون اقتصادی استاندار بوشهر نیز با تاکید بر اهمیت قطر در مبادلات تجاری با بوشهر به خبرنگار بازار گفت: قطر و بوشهر از دیرباز مراودات تجاری و فرهنگی و اقتصادی داشته‌اند و در سنوات اخیر شاهد رشد صادرات و واردات بین قطر و بنادر استان بوشهر هستیم.

وی افزود: اتاق مشترک بوشهر و قطر، پیگیری خوبی برای توسعه مناسبات تجاری دو طرف داشته و البته برای رسیدن به نقطه مطلوب، نیازمند فعالیت بیشتر هستیم.

معاون اقتصادی استاندار بوشهر بیان کرد: ایجاد کنسولگری قطر در استان بوشهر و همچنین پیگیری برای تأمین سوخت یارانه‌ای کشتی‌های حامل بارهای صادراتی از این استان به قطر از اهداف مهم در افزایش ارتباط با قطر بوده است.

باستین تصریح کرد: در ایام برگزاری جام جهانی قطر، تلاش‌های خوبی برای افزایش صادرات داشتیم که در برخی موارد با مانع‌تراشی‌های صورت گرفته، به اهداف از پیش ترسیم شده نرسیدیم.

وی اضافه کرد: توسعه زیرساخت‌های بندری و دریایی استان بوشهر مورد تاکید قرار دارد و قطعا در توسعه تبادل اقتصادی موثر است.

باستین بیان کرد: راه‌اندازی خط کشتیرانی کنگان با بندر حمد و همچنین ایجاد خط بوشهر به دوحه نیز در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری حجم صادرات از بنادر استان بوشهر به قطر چند برابر شود.

باستین تصریح کرد: نصب دستگاه ایکس‌ری در گمرک بندر دیر، موجبات سرعت بخشیدن در مبادلات تجاری شده که امیدوارم سایر موانع نیز رفع شود.

راه‌اندازی خانه تجار ایرانی در قطر

خورشید گزدرازی رئیس اتاق بازرگانی بوشهر و نایب رئیس اتاق مشترک ایران و قطر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: اتاق مشترک ایران و قطر فعالانه در راستای توسعه تبادلات تجاری و بازرگانی دو کشور تلاش می‌کند و نتایج خوبی نیز در بر داشته است.

وی افزود: برگزاری جام جهانی در قطر، تحرکات خوبی را در استان در پی داشت که البته به دلیل ضعف زیرساخت‌ها، نتایج کامل حاصل نشد.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و قطر گفت: راه‌اندازی خانه تجار ایرانی در قطر از اقدامات موثر و زیربنایی در توسعه مناسبات دو کشور است که انتظار داریم به نتیجه برسد.

گزدرازی ابراز داشت: بوشهر قطب خرما و گوجه‌فرنگی و آبزی‌پروری است و اگر بازار قطر و حاشیه خلیج فارس را جذب کنیم، کشاورزان در بحث معیشت بی‌نیاز می‌شوند.

وی اضافه کرد: وضع تعرفه صادرات بر روی گوجه فرنگی و برخی محصولات کشاورزی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان را با چالش جدی روبرو کرده که وزارت جهاد کشاورزی باید چاره‌ای اساسی بیندیشد.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر اظهار کرد: کیفیت تولیدات استان وضعیت خوبی دارد ولی در بحث بسته‌بندی به اندازه کافی رشد نکرده‌ایم که نیازمند حمایت مسئولان است.

گزدرازی گفت: امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام سال «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری شده و اتاق بازرگانی برای تحقق شعار سال در حد توان تلاش می‌کند.

ایجاد مرکز تجاری ایران در قطر که ماحصل سفر سال گذشته، رئیسی رئیس جمهور به این کشور بود، نتایج خوبی در بر داشته و استان بوشهر از این موقعیت به نحو مطلوبی بهره می‌برد

مهدی صفوی مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: خرما و میگو و گوجه‌فرنگی و همچنین معادن و محصولات جالیزی و سبزی و صیفی‌جات از مهم‌ترین کالاهای صادراتی استان بوشهر به مقصد قطر هستند.

وی افزود: امسال بیش از ۸۱.۳ میلیون دلار کالا از استان بوشهر به قطر صادر شد و سال آینده به ۱۷۰ میلیون دلار ارتقا پیدا می‌کند.

مدیر کل صمت استان بوشهر بیاان کرد: ایجاد مرکز تجاری ایران در قطر که ماحصل سفر سال گذشته، رئیسی رئیس جمهور به این کشور بود، نتایج خوبی در بر داشته و استان بوشهر از این موقعیت به نحو مطلوبی بهره می‌برد.

صفوی تصریح کرد: سال گذشته، میز خرما با موفقیت در بوشهر برپا شد و فعالان اقتصادی نیز در بحث صادرات خرما به قطر به توافقات خوبی دست پیدا کردند و روند صادرات نیز تسهیل شده است.

وی اضافه کرد: همچنین نمایشگاه آبزیان و صنایع وابسته نیز موجبات بهبود بازار صادراتی آبزیان از بوشهر به قطر شده است.

صفوی یادآور شد: با رفع موانع صادرکنندگان و تسهیل امور، ان‌شاءالله امسال در تولید حداکثری و افزایش صادرات به نتایج ارزنده‌ای می‌رسیم.

افزایش حجم تبادلات تجاری بین بوشهر و قطر از جنبه‌های مختلف حائز اهمیت است و علاوه بر درآمد ارزی، می‌تواند به بهبود وضعیت اشتغال استان و تقویت معیشت تولیدکنندگان شود.

کماکان موانع زیادی در تجارت با قطر باقی مانده است

با وجود اقداماتی که تاکنون صورت گرفته، اما هنوز نیز مشکلات زیادی در صادرات به قطر وجود دارد و اگر تعرفه صادراتی محصولات کشاورزی، اصلاح نشود، صادرات با مشکلات مواجه می‌شود.

تولیدکنندگان و فعالان تجاری و همچنین مسئولان دولتی با کمک هم می‌توانند در رشد صادرات نقش‌آفرین باشند.

توسعه صنایع فرآوری و افزایش کیفیت تولیدات مربوط به تولیدکنندگان و فعالان بازرگانی است و توسعه زیرساخت‌های بندری و دریایی و اصلاح تعرفه صادرات محصولات کشاورزی نیز از وظایف دولتی‌هاست که باید رفع شوند.

کد خبر: ۲۱۶٬۷۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha