۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۸
قیمت گذاری دستوری از پیش شکست خورده است| مشکلات تولید مرغ در تهران
بازار گزارش می‌دهد؛

قیمت گذاری دستوری از پیش شکست خورده است| مشکلات تولید مرغ در تهران

تهران- برخی کارشناسان بر این عقیده هستند که قیمت‌گذاری دستوری سال‌ها است که تولید کنندگان را مجبور به تحمل ضرر و پرداخت تاوان تنظیم بازار می‌کند.

مرجان شرف؛ بازار: قیمت گذاری دستوری در بازار مرغ به دلایل مختلفی اتفاق می افتد که می توان از جلوگیری از اخلال در بازار توسط افراد سودجو یا گرانی های بی مورد نام برد اما چندین سال است که بخصوص در بحث دلار دیده ایم که این نوع تعیین قیمت موفق نبوده است.

تولید کنندگان مرغ از مشکلات خود می گویند افزایش و عدم تعیین تکلیف قیمت گندم، جو و دیگر نهاده های مربوط باعث بروز مشکلات عدیده برای تولید کنندگان مرغ شده است.از یک سو تولید کنندگان عقیده دارند که تولید مرغ با قیمت مصوب به صرفه نیست از سوی دیگر دولت بر قیمت گذاری دستوری تاکید دارد چرا که می تواند از این طریق بازار را تنظیم کند

این شرایط برای مرغداران تهرانی سبب بروز مشکلات فراوانی شده که عدم صرفه اقتصادی یکی از آنها است. به نظر می رسد قیمت گذاری دستوری روشی است که دولت که برای جلوگیری از تورم و افزایش قیمت استفاده می کند اما باعث جهش و بروز التهاب در بازار، رانت، دلال بازی و خروج بازار از روند طبیعی خود می شود. کارشناسان عقیده دارند همین تعیین قیمت مصوب سبب دو و در برخی مواقع چند نرخی شدن قیمت ها می شود که راه فساد و اخلال در بازار را برای دلالان و سودجویان فراهم می سازد.

قیمت گذاری دستوری مرغ از پیش شکست خورده است

کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه قیمت گذاری دستوری کاری اشتباه است گفت: قیمت گذاری دستوری یک سیاست کاملا غلط و از پیش شکست خورده است ممکن است چند مرغدار مجبور به ضرر در فروش شوند اما در نهایت بازار به مشکل برمی خورد و ضررش را همه می‌بینیم.

قیمت گذاری دستوری نه تنها برای مرغ که برای هیچ کالایی موفق نبوده و نخواهد بود،

علی پاک دوست با بیان اینکه قیمت تولید مرغ زنده با توجه به قیمت نهاده ها، داروها و وضعیت بازار در نهایت از کیلویی ۵۵ هزار تومان به بالا برای تولید کننده هزینه دارد بیان کرد: ۶۴ هزار تومان نرخی است که دولت برای مصرف کننده در نظر گرفته یعنی هزینه حمل و نقل، کشتار، فرآوری تا رسیدن به مغازه و سود تمام عوامل ۹ هزار تومان می شود و این ضرر برای همه است.

سرمایه ۲.۵ میلیاردی برای ۲۰ هزار عدد جوجه

این فعال اقتصادی با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری نه تنها برای مرغ که برای هیچ کالایی موفق نبوده و نخواهد بود، تاکید کرد: قیمت در تمام بازار های دنیا بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می شود.

پاک دوست ادامه داد: قیمت مرغ بستگی مستقیم به قیمت نهاده دارد هنگامی که نهاده، جوجه و دارو در بازار مانند طلا افزایش قیمت پیدا می کند و هیچ قدرتی هم جلودار آن نیست و کسی هم اعتراضی به آن نمی کند مرغ هم طبیعی است که افزایش قیمت داشته باشد.

این مرغ دار تهرانی که واحد اقتصادی خود را برای فروش گذاشته است افزود: حدود سه دهه سابقه مرغداری دارم اما اکنون غیر از بالارفتن سن، برای ۲۰ هزار عدد جوجه ریزی باید دو و نیم میلیارد سرمایه داشته باشیم این دیگر در توان من نیست جهاد کشاورزی و مسئولان هم کاری به موضوع ندارند و به جای اینکه مشکل را از ریشه حل کنند از مرغدار شروع می کنند.

پاک دوست در پایان با تاکید بر پیدا کردن راهکار های درست گفت: این نوع قیمت گذاری ها جوابگو نیست و برای نجات صنعت مرغداری باید بر قیمت ها نظارت صورت گیرد و دلال ها از بازار به بیرون رانده شوند.

قیمت گذاری دستوری از پیش شکست خورده است| مشکلات تولید مرغ در تهران

آگهی‌های فروش مرغداری در دیوار

اگر نگاهی به سایت دیوار بیندازیم نمونه هایی از تولید کنندگان را خواهیم دید که اقدام به فروش واحد صنعتی خود کرده اند و مطمئنا تنها فروشندگان به این مقدار خلاصه نمی شوند و اگر در سطح کشور تعمیم دهیم به تعداد بالایی می رسیم که تصمیم گرفته اند تا سرمایه خود را در جای دیگری مانند معاوضه با ملک در تهران ببرند.

برای پیگیری بیشتر در تماسی که با اتحادیه های مربوط داشتیم چند روز مانده به تعطیلات عید فطر به مرخصی رفته بودند و موفق به تماس با آنان نشدیم. لذا از یکی دیگر از فروشندگان مرغداری دلیل تعطیلی واحد صنفی اش را پرسیدیم.

مهناز فرج خواه مهم ترین عامل را حذف ارز ۴۲۰۰ می داند و ادامه می دهد: خیلی خوب تا قبل از حذف ارز ۴۲۰۰ ما مشغول به کار بودیم و همه چیز به خوبی پیش می رفت اما دولت با این کار ما و بسیاری از مرغداری های دیگر را نابود کرد.

میزان جوجه ریزی در فروردین ماه امسال به ۹۵ میلیون قطعه رسیده است

وی ادامه داد: ۱۶ هزار عدد مرغ داشتیم و جهاد کشاورزی از ما خرید می کرد اما در کنار حذف ارز دیگر نه در بحث دان به ما کمک می کند نه جوجه و نه از ما خرید می کند و ما در نهایت مجبور به فروش مرغداری شده ایم.

کاهش ۲۷ درصدی جوجه ریزی

شواهد نشان می دهد که بر خلاف اینکه دولت قیمت مرغ را ۶۴ هزار تومان اعلام کرده اما در کمتر فروشگاهی می توان مرغ را با این قیمت خریداری کرد.فروشگاه ها و مغازه داران معمولا با ۲۰ الی ۳۵ درصد افزایش قیمت، به فروش می رسانند.

کارشناسان همچنین می گویند جدا از اینکه اگر فروشگاهی مرغ را با نرخ مصوب عرضه کند شاهد شکل گیری صف های بلند و هدر رفتن زمان و انرژی مردم خواهیم بود. رخی از تولید کنندگان و کارشناسان عقیده دارند که میزان جوجه ریزی در فروردین ماه امسال به ۹۵ میلیون قطعه رسیده و این کاهش ۲۷ درصدی خبر از افزایش دوباره قیمت ها خواهد داد.

در روزهای پایانی سال گذشته تامین نهاده های دامی و کاهش جوجه ریزی در رسانه ها اعلام شد به این معنی که با گرانی مواجه خواهیم شد. میزان جوجه ریزی پیش از حذف ارز ۴۲۰۰ به مقدار ۱۳۰ میلیون قطعه بود اما پس از دی ماه به منظور جبران کاهش تقاضا این مقدار به ۱۱۰ میلیون قطعه رسید.این امر نرخ مرغ را بین ۶۰ الی ۶۳ هزار تومان رساند.

کد خبر: ۲۱۶٬۷۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مرغدار IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
      0 0
      دولت به فکر تولید کننده نیست به فکر خودش است که ضرر ندهد تمام مرغداران بدبخت شدند تو این یک سال