۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۴
 هیجانات در رشد شاخص بورس نقشی ندارند| بورس در حال حاضر حباب ندارد
کارشناس بازار سرمایه:

هیجانات در رشد شاخص بورس نقشی ندارند| بورس در حال حاضر حباب ندارد

طبق نظر کارشناسان بازار سرمایه دارای ارزندگی است و در رشد شاخص هیجانات نقشی ندارند.

به گزارش بازار به نقل از ایبِنا، در شرایط کنونی طبق گفته کارشناسان رشد بازار سرمایه به علت هیجانات نیست بلکه این رشد از ارزندگی بورس حکایت دارد. یکی از مواردی که به ارزندگی بورس اشاره دارد p/e فوروارد خوب سهام است که باعث جذب نقدینگی به بازار می‌شود.

با وجود اینکه کارشناسان بر ارزندگی بازار سرمایه اتفاق نظر دارند، اما هنوز تعدادی از سهامداران نگران تکرار تجربه مرداد ۹۹ هستند، بنابراین هر زمان که می‌خواهیم بدانیم شاخص دچار ریزش می‌شود یا خیر؟ باید به مولفه‌های ارزنده نگاه کنیم به عنوان مثال هر عاملی که بتواند روی فروش یا بهای تمام شده شرکت‌ها اثر گذار باشد مولفه ارزنده‌ای محسوب می‌شود.

احمد اشتیاقی؛ کارشناس بازار سرمایه، در رابطه با وضعیت بورس بیان کرد: بورس را باید با خودش مقایسه کنیم و به جاماندگی آن از سایر بازارها کاری نداشته باشیم، چون سایر بازارها دارای حبابند. هم اکنون بازار سرمایه بر اساس P/E دارای ارزش است، چون متوسط P/E بازار تا ۸ واحد با افزایش رو به رو بوده، اما باتوجه به اینکه P/E از ۸ واحد عبور نکرده این بازار دارای حباب نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که احتمال ریزش شاخص مانند سال ۹۹ وجود دارد؟ تصریح کرد: P/E بازار در سال ۹۹ به میزان ۲۰ واحد افزایش پیدا کرده بود، اما این میزان برای سال ۱۴۰۲ به مقدار ۸ واحد برآورد می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بورس در حال حاضر حباب ندارد البته این گزاره غلط است که بگوییم بازار در شرایط فعلی بسیار پایین‌تر از ارزش ذاتی خود قرار دارد بلکه بازار روی ارزش ذاتی یا کمی پایین‌تر از آن در حال معامله است.

اشتیاقی گفت: اگر شاخص تا سطح دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد نیز بالا بیاید باز حباب ندارد و در قیمت ذاتی خود در حال معامله است.

وی ادامه داد: در سال ۹۹ و ابتدای امسال شاخص به سطح دو میلیون واحد رسید، اما وضعیت سایر فاکتورها مانند P/E در سال ۹۹ با امسال یکسان نیست، در سال گذشته اقتصاد تورمی بوده و در سال جدید نیز سازمان برنامه بودجه ۳۰ درصد تورم پیش بینی کرده بنابراین P/E، ۸ عدد مناسبی است که هیچ حبابی ندارد.

در پایان باید بگوییم که اگر سهامداران نگران ریزش شاخص دو میلیون واحدی و تکرار تجربه تلخ مرداد ۹۹ هستند باید به مولفه‌های ارزنده و اقتصادی که بر روی بازار اثر گذار است، دقت کنند، همچنین فاکتور P/E بازار نیز بیانگر رشد است.

کد خبر: ۲۱۶٬۶۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha