۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹
همکاری نزدیک انجمن همگن در راه اندازی پروژه پی۹۰| ضرورت تشکیل شورای سیاستگذاری صنعت خودرو
عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان مطرح کرد

همکاری نزدیک انجمن همگن در راه اندازی پروژه پی۹۰| ضرورت تشکیل شورای سیاستگذاری صنعت خودرو

مطلب زاده عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور گفت: انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور همکاری نزدیکی با سایپا برای ایجاد پروژه پی۹۰ یا همان تندر۹۰ ایرانی داشت.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی گروه خودروسازی سایپا از محصول جدیدی به نام پروژه ای پی۹۰ یا همان تندر۹۰ ایرانی رونمایی کرده است؛ رونمایی که نشان از توانمندی قطعه سازان در داخلی سازی قطعات دارد. هر چند به نظر می رسد دولت سیزدهم تمایل چندانی به بحث داخلی سازی ندارد و هدف عرضه خودرو را در جایی جز داخلی سازی دنبال می کند.

در این رابطه مهدی مطلب زاده عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودروی کشور با اشاره به بحث داخلی سازی قطعات خودرو بیان داشت: ساخت داخل قطعات مدت ها است انجام شده و انقلاب ساخت داخل خودرو در کشور به اوایل دهه ۷۰ شمسی باز می گردد؛ چرا که پیش از آن قطعه سازی به طور گسترده در کشور وجود نداشت. حمایت های فراوانی توسط خودروسازان و وزارت صمت در این موضوع انجام شد.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی که عمدتا قطعه ساز هستند اقدام به سرمایه گذاری برای ایجاد قطعه سازی کرد، افزود: وقتی سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی انجام و همه فعالان «آلوده» قطعه سازی شدند، حمایت های لازم قطع و وضع فعلی که امروز شاهد آن هستید، ایجاد شد.

پروژه میزهای تعمیق ساخت داخل قطعه سازان به دلیل عدم حمایت وزارت صمت با شکست مواجه شد

مطلب زاده با بیان اینکه چند سال پیش انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور طی همکاری با خودروسازان و وزارت صمت تصمیم به داخلی سازی قطعات وارداتی گرفتند اظهار داشت: برای نیل به این هدف پنج میز ساخت داخل تعریف شد، میزهای ابتدای با سرعت انجام و سرمایه گذاری جزئی نیز انجام شد، ولی این پروژه با شکست مواجه شد. برای ادامه این روند انجمن مشوق های را به وزارت صمت ارائه کردیم، چهار مشوق مربوط به خودروساز و هشت مشوق منوط به وزارت صمت بود. خودروسازان تلویحا مشوق ها را پذیرفتند اما وزارت صمت هیچ پاسخی نداد.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور با تاکید به شکست پروژه میزهای ساخت داخل ادامه داد: این پنج میز ۳۹۷ میلیون یورو کاهش ارزبری برای تولید یک میلیون دستگاه خودرو ایجاد می کرد. تاریخ ثابت کرده است که وزارت صمت متکی به فرد بوده و با تغییر وزرا سیاست ها نیز تغییر می کند.

پی ۹۰ پیشنهاد انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور

مطلب زاده با اشاره به رونمایی از خودرو پی ۹۰ یا همان تندر۹۰ ایرانی در گروه خودروسازی سایپا بیان داشت: برای تولید این خودرو انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور با وزارت صمت و گروه خودروسازی سایپا همکاری نزدیکی برای ایجاد پروژه داشت. ساخت داخل تندر۹۰ ایرانی به گونه ای انجام شده است که شرکت خودروسازی رنو نتواند شکایت داشته باشد. این محصول می تواند سهم بازار خوبی از خودروهای شاهین و دنا را تصاحب کند.

تندر۹۰ ایرانی می تواند سهم بازار خوبی از خودروهای شاهین و دنا را تصاحب کند

وی با اشاره به پروژه بعدی این انجمن جهت ارائه محصولی به عنوان جایگزین پراید، افزود: انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور طی تفاهم نامه ای با گروه خودروسازی سایپا و وزارت صمت هدف تولید خودرو اقتصادی را دنبال می کند. تا اسفند ماه سال جاری نمونه پروتوتایپ آن ساخته خواهد شد، این خودرو بر اساس پلت فرم رنو کوئید و با نام «پاژ» به بازار عرضه خواهد شد.

شورای سیاستگذاری تشکیل شود

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور با اشاره به تصمیمات خلق الساعه در صنعت خودرو، توضیح داد: شورای سیاستگذاری از زمان بهزاد نبوی، نخستین وزیر صنایع سنگین تشکیل و با حمایت های مرحوم محمد هادی نژاد حسینیان تا زمان محمدرضا نعمت زاده ادامه یافت. در این میان هر وزیری کمتر به این شورا اعتقاد داشت، جلسات آن کمتر برگزار می شد.

اگر شورای سیاستگذاری صنعت خودرو تشکیل شود، می توان از سیاستگذار صنعت خودرو و قانون گذار آن درخواست داشت که پیش از تصویب هر قانونی برای اجرا، نظرات قطعه سازان را دریافت و بررسی کنند

وی با تاکید به اینکه اگر این شورا تشکیل شود نظرات بخش خصوصی که قطعه سازان هستند به وزارت صمت منتقل می شود، افزود: در این شورا می توان فرصتی داشت که از سیاستگذار صنعت خودرو یعنی وزارت صمت و قانون گذار آن یعنی مجلس شورای اسلامی درخواست داشت که پیش از تصویب هر قانونی برای اجرا، نظرات قطعه سازان را دریافت و بررسی کنند. همچنین باید اشاره کرد که صنعت خودرو سهم ۳.۵ درصدی در جی دی پی کشور داشته و امیدواریم بیشتر نیز شود.

کد خبر: ۲۱۶٬۵۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha