۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱
ایران اکسس؛ بهترین ارائه دهنده دستگاه‌ های حضور و غیاب و کنترل تردد

ایران اکسس؛ بهترین ارائه دهنده دستگاه‌ های حضور و غیاب و کنترل تردد

دستگاه‌های حضور و غیاب و کنترل تردد امروزه جزء جدایی ناپذیر شرکت ها، ادارات، کارخانجات، دانشگاه ها، مراکز علمی و تحقیقاتی، مراکز اطلاعاتی و… محسوب می‌شوند.

به گزارش بازار، دستگاه‌های حضور و غیاب و کنترل تردد امروزه جزء جدایی ناپذیر شرکت ها، ادارات، کارخانجات، دانشگاه ها، مراکز علمی و تحقیقاتی، مراکز اطلاعاتی و… محسوب می‌شوند. این دستگاه‌ها انواع مختلفی دارند که در طول سالیان با توسعه و پیشرفت چشمگیری همراه بوده و یکی از پرکاربردترین تکنولوژی‌ها در ثبت ساعت ورود و خروج، حضور و غیاب و کنترل دسترسی محسوب می‌شود. در ادامه با بررسی بیشتر جزئیات این تکنولوژی همراه ما باشید.

مروری بر عملکرد دستگاه‌های حضور و غیاب

دستگاه حضور و غیاب، دستگاهی برای ثبت، کنترل و نظارت بر تردد، ساعات حضور و غیاب کارمندان و کاربران در مجموعه‌های مختلفی از جمله سازمان ها، ادارات، کارخانه‌ها و… است. چنین دستگاه‌هایی به کارفرمایان اجازه می‌دهد تا بتوانند با کمترین میزان خطا، ساعات دقیق ورود و خروج، مرخصی ها، مأموریت ها، زمان استراحت و شیفت‌های کاری، کنترل ترددها و… را با توجه به تکنولوژی‌های موجود در این دستگاه‌ها بررسی کنند. در سیستم‌های سنتی خطاهای انسانی زمان ثبت و یا خطاهای عمدی و احتمال دور زدن‌ها و… عملا نظارت و کنترل کاربردی بر کارمندان را غیر ممکن می‌ساخت.

اما با روی کار آمدن دستگاه‌های حضور غیاب آفلاین (تحت ویندوز) در سال‌های قبل و دستگاه‌های حضور و غیاب آنلاین (تحت وب) با تکنولوژی‌های هوشمند تشخیص هویت نه تنها کنترل تردد کارمندان را آسان‌تر ساخته بلکه امکانات بسیار بیشتری از جمله گزارش گیری ها، محاسبه حقوق و دستمزد بر اساس مدت زمان حضور در محل کار، تعریف شیفت‌های کاری، اجازه ورود یا عدم ورود (خروج یا عدم خروج) و… را برای کارفرمایان فراهم می‌سازد.

مزایای استفاده از دستگاه‌های حضور و غیاب

مهمترین مزایایی که برای استفاده از این تکنولوژی در عرصه‌های مختلف می‌توان برشمرد به این شرح است:

  • صرفه جویی در وقت و هزینه مدیریت و کنترل کارکنان
  • امکان استفاده از گزارش‌های روزانه، هفتگی، ماهیانه، سالیانه، مرخصی و…درکمترین زمان و با کمترین میزان خطا
  • اجرای صحیح قوانین تعریف شده در مجموعه‌ها با رعایت عدل و انصاف
  • مدیریت راحت شیفت‌های کاری
  • دسترسی به بایگانی کامل اطلاعات در تمامی زمان‌ها
  • پیشگیری از خطاهای انسانی زمان ثبت و یا دور زدن سیستم
  • ایجاد ایمنی و آرامش بیشتر در محل کار

حال اشاره ای به روند توسعه سیستم تردد افراد در طی گذشت زمان خواهیم داشت.

توسعه دستگاه حضور و غیاب در گذر زمان

دستگاه‌های کنترل تردد و حضور و غیاب در طول سال‌ها عملکردهای مختلفی داشتند. نقطه اشتراک همه آن‌ها تعریف کاربران و ثبت ساعت ورود و خروج آن‌ها در یک مجموعه بوده اما شکل تعریف کاربران و همچنین تشخیص هویت آن‌ها در طول این سال‌ها دستخوش تغییراتی شده است.

توسعه و تغییر دستگاه حضور و غیاب در گذر زمان چگونه بود؟

مهمترین شکل طبقه‌بندی انواع دستگاه حضور و غیاب به این شرح است:

دستگاه حضور و غیاب کارتی

اولین نسل دستگاه‌های حضور و غیاب با استفاده از کارت‌های کاغذی ساعت ورود و خروج پرنسل را ثبت می‌کرد. به این ترتیب که در زمان ورود و خروج کارمندان دستگاه ساعت حضور و خروج را روی این کارت‌ها مهر می‌کرد. برای انجام محاسبات همه این کارت‌ها به صورت دستی جمع آوری شده و محاسبات به صورت دفتری و دستی انجام می‌گرفت. نکته جالب اینجا است که چنین دستگاه‌هایی برای بیش از یک قرن مورد استفاده قرار گرفتند.

دستگاه حضور و غیاب خودکار

این دستگاه‌ها با اتصال خودکار به نرم افزارهای محاسبه حقوق و دستمزد، کار محاسبه را برای کارفرمایان بسیار ساده‌تر ساختند. سیستم‌های حضور و غیاب مدرن شکل دیگری از ثبت زمان ورود و خروج را به کاربر ارائه کردند. این دستگاه‌ها عموما با استفده از برچسب‌های الکترونیکی RFID، بارکد، رمز ورود، و یا کارت‌ها مغناطیسی ساعت حضور و غیاب را ثبت می‌کردند که به مرور و با پیشرفت تکنولوژی روش‌های بیومتریک شامل تشخیص اثر انگشت، تشخیص چهره، تشخیص عنبیه چشم جای روش‌های قدیمی‌تر را گرفتند.

اگرچه انتخاب سیستم حضورغیاب مناسب از میان انواع دستگاه حضور و غیاب موجود در بازار ایران، فرآیند آسانی است اما داشتن حساسیت لازم و کسب اطلاعات کافی در خصوص نرم افزار و سخت افزار حضور غیاب و انتخاب بهترین حالت موجود بر اساس سلیقه، بودجه و نیاز مجموعه، بهره وری از سیستم را دو چندان خواهد کرد.

انواع دستگاه حضور و غیاب

دستگاه‌های حضور و غیاب و کنترل تردد عمدتا بر اساس شکل عملکرد و فناوری‌های تشخیص هویت به کار رفته در آن‌ها طبقه‌بندی می‌شوند. انواع دستگاه‌های حضور و غیاب عبارتند از:

سیستم حضور و غیاب کارتی

قدیمی‌ترین شکل ثبت تردد کارمندان استفاده از کارت است. در این دستگاه‌ها با استفاده از کارتهای مغناطیسی مانند RFID و مایفر می‌توان تردد کاربران را ثبت و کنترل کرد. عملکرد این دستگاه‌ها به این صورت است که کد موجود در کارت‌ها با استفاده از میدان مغناطیسی خوانده شده و در دستگاه ثبت می‌شود. البته نسخه قدیم این سیستم ها با نام دستگاه های پانچی شناخته می شدند که با توجه به درصد امنیت پایین، در حال حاضر دیگر منسوخ و غیرقابل استفاده هستند.

دستگاه تردد رمزی

شیوه ثبت رمز مخصوص هر کاربر در دستگاه، یکی دیگر از عملکردهای سیستم‌های حضور و غیاب نسل‌های اولیه است. به این ترتیب ابتدا برای هر کاربر یک کد پرسنلی تعریف می‌شود و هر فرد می‌تواند با استفاده از رمز عبور مخصوص خود اقدام به ثبت تردد نماید. امکان دور زدن سیستم در چنین سیستمی بسیار بالا است.

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی

شکل پیشرفته‌تر دستگاه‌های کنترل تردد با استفاده از پارامترهای بیومتریک تردد را ثبت و کنترل می‌کند. ساده‌ترین شکل این دستگاه ها، دستگاه‌های حضور و غیاب اثر انگشتی هستند.

کاربردی ترین نوع شناسایی در دستگاه های حضور و غیاب فاکتور تشخیص چهره و اثر انگشت است.

می‌دانیم که هر فرد دارای اثر انگشت منحصر به فرد است و به این ترتیب، تشخیص اثر انگشت یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای تشخیص هویت یک فرد محسوب می‌شود. با این وجود طی سال‌ها استفاده از این دستگاه روش‌های مختلفی برای دور زدن سیستم تشخیص اثر انگشت کشف شد که از آن جمله می‌توان به هک اثر انگشت با استفاده از چسب، رژلب، ژلاتین و… اشاره کرد.

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

شکل پیشرفته‌تر دستگاه‌های حضور و غیاب مجهز به سنسورهای تشخیص چهره هستند. در این سیستم ها، ثبت چهره به صورت سه بعدی انجام می‌گیرد و سیستم ابتدا فاصله قرارگیری اجزای صورت را ذخیره کرده و آن را برای هر کاربر به صورت جداگانه ثبت می‌کند. سپس با توجه به بایگانی که در دستگاه ایجاد می‌شود امکان شناسایی کاربران فراهم شده و ساعت ورود و خروج یا کنترل دسترسی آن‌ها ثبت می‌شود.

خرید بهترین دستگاه حضور و غیاب

با توجه به تعدد مدل‌ها و تکنولوژی موجود در دستگاه‌های حضور و غیاب انتخاب بهترین دستگاه کمی سخت به نظر می‌رسد. در واقع باید گفت بهترین دستگاه حضور غیاب در حال حاضر، دستگاهی است که از پیشرفته‌ترین تکنولوژی تشخیص هویت برخوردار است و امکان دور زدن و هک کردن آن وجود ندارد.

برندهای مشهوری در دنیا سیستم‌های کنترل تردد و حضور وغیاب را تولید می‌کنند و از تکنولوژی‌های متنوعی در تهیه این دستگاه‌ها استفاده می‌شود. از مشهورترین برندهای موجود در بازار ایران می‌توان به برند Virdi (کره جنوبی)، ZK (چین) و سوپریما (کره جنوبی) اشاره کرد. البته برندهای داخلی و خارجی دیگری نیز وجود دارند که با تحقیق و بررسی در مورد عملکرد و کارایی آنها می‌توان انتخاب‌های خوبی متناسب با نیاز مجموعه داشت. با این وجود برندهای تقلبی و فیک نیز در بازار زیاد است که در زمان انتخاب باید به این مسئله توجه داشت.

انتخاب دستگاه حضور و غیاب باید متناسب با نوع صنعت صورت گیرد تا فرآیند شناسایی و احراز هویت کاربر به بهترین نحو ممکن انجام شود.

مهمترین فاکتورهای تعیین بهترین دستگاه حضور و غیاب عبارتند از:

  • سرعت پردازش بالا
  • امنیت در خروجی گرفتن
  • کیفیت اسکن تصاویر
  • برخورداری از تکنولوژی هوشمند تشخیص هویت
  • گارانتی معتبر و طولانی
  • امکان اتصال به دستگاه های امنیتی از جمله دوربین مداربسته، گیت های تردد و ...

دروازه یا گیت کنترل تردد، از جمله تجهیزات و بخش‌های مهم یک سیستم کنترل دسترسی است که هدف از به کارگیری آن، مدیریت بر تردد افراد به مناطق خاصی از مجموعه است. انواع رایج و پرکاربرد گیتهای کنترل تردد، مدل های میله ای، شیشه ای و تمام قد (حفاظتی) می‌باشد. امکان ارتباط و یکپارچگی با راهبند یا گیت تردد، از فاکتورهای مهم در خرید خرید دستگاه کنترل دسترسی ( یا حضور و غیاب) برای ادارات، ارگان ها و مجموعه ­های بزرگ و پرتردد است.

ایران اکسس؛ تجربه یک خرید رضایت بخش و مطمئن

یکی از مهمترین نکات در خرید دستگاه‌های تردد افراد وجود برندهای تقلبی است. بنابراین توصیه می‌شود برای خرید بهترین سامانه حضور و غیاب به نمایندگی‌های معتبر و فروشگاه‌های مطمئن مراجعه شود. ایران اکسس (iranacs.com) از جمله فروشگاه‌های معتبر عرضه دستگاه‌های تردد است که در زمینه مشاوره و ارائه دستگاه‌های حضور و غیاب و کنترل تردد برندهای مشهور، با گارانتی معتبر فعالیت دارد و می‌توانید برای خرید بهترین دستگاه حضور و غیاب از خدمات آن بهره‌مند شوید.

کد خبر: ۲۱۶٬۵۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • احمد CA ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
      0 0
      مقاله خوبی بود
    • مینا IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      0 0
      با سلام. خیلی نکات رو کامل توضیح دادید. سپاس گزارم