۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
ضرورت اصلاح شیوه تعرفه گذاری و اصلاح ساختار در صنعت گاز
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد

ضرورت اصلاح شیوه تعرفه گذاری و اصلاح ساختار در صنعت گاز

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت اصلاح شیوه تعرفه گذاری و اصلاح ساختار در صنعت گاز، گفت: پیشنهاد روشن من این است که ما مشکلات ناترازی فصلی را با ذخیره سازی حل کنیم.

به گزارش بازار، محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز (سه شنبه ۲۹ فروردین) مجلس شورای اسلامی پس از سخنان جواد اوجی وزیر نفت و برخی نمایندگان درخصوص گزارش کمیسیون انرژی در مورد عملکرد وزارت نفت در تعرفه گذاری گاز مشترکان خانگی مطابق با مفاد تکلیفی بند «ک» تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور گفت: مردم با این چالش مدت هاست که روبرو هستند. ما باید وارد بحث هایی که مشکلات فنی داریم یا مشکلاتی که در بحث موضوعات مربوط به ناترازی در حوزه سرمایه گذاری داریم، شاید لازم نباشد که در این برهه به آنها بپردازیم، باید این موضوع در کمیسیون ها و در نهایت نتیجه آن در برنامه هفتم توسعه دنبال شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آن چیزی که امروز باید مشخص شود شوک قیمتی است که به مردم در سالی که گذشت با برودت و سرمای هوا، وارد شد و تداوم این بحث باید تعیین تکلیف شود.

وی افزود: ما در حوزه کارهای کوتاه مدت باید بحث تعرفه گذاری از آنهایی که بیشترین مصرف داشته و پرمصرف هستند، را پیگیری کنیم، البته این مسئله در قانون بوده که این کار انجام شود.

قالیباف بیان کرد: آقای وزیر در پایان سخنان خود گفت که باید قانون را اصلاح کنیم! البته باید گفت که حل این مشکل نیاز به قانون ندارد، در نوع تصمیم گیری این کار انجام می شود. واقعیت این است که ما در این کاری که انجام شد آن را از جهت زمانی، آن زمانی که بیشترین مصرف را انجام داده بودند، در نقطه فصلی یعنی در سردترین زمان پیک مصرف انتخاب کردیم.

رئیس قوه مقننه کشورمان تصریح کرد: زمانی که ما از ناترازی سخن می گوییم، یک ناترازی فصلی وجود دارد و یک ناترازی سال داریم که ما ناترازی فصلی را با این نوع قیمت گذاری و تعرفه گذاری که پایه ساختاری آن دچار مشکل است، تشدید کردیم؛ ما باید این ساختارها را ۵ ساختاری کنیم که این پلکان را انجام دهیم و آمده ایم ۲۵ مترمکعب را زمانی که پیک مصرف بود، کم کردیم. این مورد هم در فصل، هم در سرما و هم در پیک صورت گرفت و در آنجا که ۶۰ درصد مردم که در بخش بین ۳ و ۴ تا ۷ در پلکانی ها می باشند، آنها را مورد هدف قرار دادیم، درحالی که نیت ما این بوده که آنها کم مصرف کنند. از طرفی قیمت را بالا بردیم و پایه را پایین آوردیم و متاسفانه این نتیجه رخ داده است.

وی اظهار کرد: حرف ما این است که این روش را با اصلاح شیوه تعرفه گذاری و با اصلاح ساختار انجام دهیم. من فکر می کنم در یک جلسه مشترک کمیسیون انرژی و وزارت نفت می توان این اصلاح ساختار و پایه را انجام داد تا بتوانیم این فشار را برداریم.

قالیباف ادامه داد: پیشنهاد روشن من این است که ما مشکلات ناترازی فصلی را با ذخیره سازی حل کنیم، این مورد سال گذشته نیز مورد بحث قرار گرفت که ما حداقل بین ۱۰ تا ۲۰ درصد باید ذخیره سازی برای پیک مصرف فصلی انجام دهیم. حداقل ۱۰ درصد ذخیره سازی را انجام دهیم. اینکه می گویید قانون را عوض کنیم، درست نیست و باید برای مردم مسائل حل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امسال، سال رشد تولید است، دوستان ما در صنعت حق داشتند که فرصتی را به آنها می دادیم، اما واقعا وقت محدود بود، از طرفی نیز برق یا گاز صنایع ما قطع می باشد، در حالی که ما برای رشد تولید در سال جاری اگر این موضوع را حل کنیم، ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد تولید خواهیم داشت، اما با توجه به اینکه ما مشکل گاز و برق داریم و مشکلات حوزه صنعت کمتر منعکس می شود، بنابراین تا زمانی که بخواهیم صرفه جویی کنیم بیشترین حجم را از مصرف کنندگان خانگی گرفته و فشار وارد می کنیم و بیشترین فشار را نیز به بخش صنعت وارد می کنیم. البته که آن در دراز مدت با موضوع سرمایه گذاری حل می شود که باید در برنامه هفتم توسعه در اولویت کاری ما قرار گیرد.

وی بر ضرورت توجه به حوزه صرفه جویی اصولی، بحث بهینه سازی و بحث هوشمندسازی تأکید کرد و خطاب به وزیر نفت گفت: هر برنامه ای که برای صرفه جویی و بهینه سازی بخواهیم، ما نیازمند این هستیم که مشخص شود که مصرف دقیق روزانه مان در کجا، چه سقفی و در چه بخش هایی صورت می گیرد. حداقل بررسی که من شخصاً انجام دادم، در شرایط کنونی اطلاعاتمان با یک ماه تاخیر به دست ما می رسد تا بفهمیم گاز در کجا و در چه سقفی و چگونه مصرف شده است. ما نیازمند تبدیل کردن این روند به اطلاعات روزانه هستیم و این جز با کنتورهای هوشمند و سیستم هایی که باید انجام شود و در آینده ساختارسازی هایی که برای اساس صرفه جویی مردم باید انجام دهیم، صورت نخواهد گرفت.

قالیباف در پایان بیان کرد: جا دارد از تلاش عزیزان وزارت نفت، کارمندان و کارگران و بخش های خدماتی این وزارتخانه که انصافاً در زمستان سال ۱۴۰۱ تلاش کردند تا مردم شرایط سخت زمستان را بگذرانند، تشکر می کنم و امید است که این بخش را نیز اصلاح کنید، یعنی پلکانی و ساختار می تواند کمک کند که فشار برداشته شود.

کد خبر: ۲۱۶٬۴۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha