۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی به دنبال کنترل برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی باشند
نائب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس:

وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی به دنبال کنترل برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی باشند

عباسی، نائب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: نصب کنتورهای هوشمند و نظارت بر میزان برداشت آب راهکاری برای جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، علیرضا عباسی درباره تبعات برداشت بی‌رویه و مازاد آب از چاه‌های کشاورزی، گفت: از حدود ۹۰۰ هزار چاه کشاورزی در کشور، ۴۰۰ هزار چاه غیرمجاز و ۵۰۰ هزار چاه مجاز استفاده اما طبق برنامه‌های ۵ساله توسعه باید برداشت از حوزه‌های آبی کاهش پیدا می‌کرد و براساس برنامه ششم توسعه باید ۱۱ میلیارد مترمکعب از برداشت آب از چاه ها کم می‌شد که یکی از راه‌های کاهش برداشت هم نصب کنتورهای هوشمند بر چاه‌های مجاز و بسته شدن چاه‌های غیرمجاز بود اما متاسفانه دولت قبل عملکرد خوبی در این زمینه نداشته و دولت فعلی هم تاکنون دستاورد آن چنانی نداشته است.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط فعلی باید به سمتی حرکت کرد که برداشت از چاه براساس پروانه صادر شده و الگوی کشت باشد تا از طریق آن محصولات و کالاهای اساسی تولید شود نه اینکه سبزیجات و صیفی‌جات با استفاده از آب بسیار کشت شده و بعد هم صادر شود.

عباسی در واکنش به بهره‌برداری خارج از پروانه برداشت آب و فروش آب برای مصارف غیرکشاورزی، اظهار کرد: قرار بود اولویت با چاه‌های کشاورزی مجاز باشد که برای نظارت بر میزان برداشت آب هم کنتورهای هوشمند نصب می شد که این اتفاق رخ نداده است به گونه‌ای که یا چاه‌های کشاورزی کنتوردار نشده و یا اینکه کنتورها هم براساس قاعده مشخصی کار نمی کند.

وی توضیح داد: برای جلوگیری از مصرف بی رویه افراد از چاه‌های مجاز باید میزان آب مشخصی برای برداشت محصولات‌شان تعریف کرد که در صورت برداشت مازاد، کنتور خاموش شده و بعد از آن میزان بهره برداری با کنتور تطبیق داده شود.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس درباره اقدامات وزارت نیرو برای جلوگیری از برداشت های غیرمجاز، گفت: وظیفه وزارت نیرو صدور پروانه برداشت آب و نصب کنتورهای هوشمند و وظیفه وزارت کشاورزی معرفی الگوی کشت است تا براساس آن الگو وزارت نیرو آب را تخصیص دهد که در هر دو قسمت کوتاهی‌هایی دیده می شود.

وی نصب کنتورهای هوشمند را راهکاری برای جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی دانست و گفت: دو وزارت خانه نیرو و کشاورزی برای حفظ ذخایر آبی به دنبال کنتوردار کردن، اصلاح پروانه بهره برداری و الگوی کشت باشند.

عباسی با اشاره به احکام برنامه ششم برای جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی، بیان کرد: متاسفانه تنها ۳۰ درصد برنامه ششم تحقق پیدا کرده لذا لازم است در برنامه هفتم به دنبال کمی بودن احکام برنامه حرکت کرد تا بتوان اجرای آن را رصد کرد.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان گفت: بر این اساس باید در برنامه هفتم موضوع برداشت از آب‌های زیرزمینی براساس نیاز گیاه و الگوی کشت تعریف شود و تکلیف چاه‌های کشاورزی و نظارت بر کشت کالاهای اساسی مدنظر قرار گیرد، همچنین به صورت کمی موضوع کنتوردار کردن چاه‌های کشاورزی توجه شود.

کد خبر: ۲۱۶٬۴۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی فتح اللهی IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
      0 0
      سلام هیچ همتی بذای اینکار ندارند الان مدتهاست ما کشاورزان را در شهرستان دلیجان برای شکایت از یک چاه که باعث خشک شدن قنات ما شده سرگردان ادارات کردن و عملا میگویند شما هیکاری نمیتوانید انجام دهید چون صاحب چاه هر کاری دلش بخواهد و هر چقدر بخواهد میتواند آب بردارد و هر کاری هم بخواهد میتواند با آن آب انجام دهد