۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
بیش از ۶۰ درصد درآمد خانوار برای اجاره مسکن هزینه می شود | احتمال حاشیه نشینی دهک های کم درآمد
عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان کشور:

بیش از ۶۰ درصد درآمد خانوار برای اجاره مسکن هزینه می شود | احتمال حاشیه نشینی دهک های کم درآمد

گرگان-پژوم، عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان کشور با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد درآمد خانوار برای اجاره مسکن هزینه می شود، گفت: با افزایش اجاره بها در سال جاری مهاجرت به حاشیه شهر محتمل است.

محمود پژوم در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه افزایش نرخ ارز اثر مستقیم و افزایشی بر قیمت مصالح ساختمانی دارد اظهار کرد: زمانیکه مصالح با قیمت بالا خریداری می شوند با افت قیمت ارز نمی توان خسارت وارده به سازنده را جبران کرد.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان کشور افزود: وقتی نرخ ارز کاهش می یابد به دلیل اینکه مصالح در زمان گرانی خریداری شده، به هیچ عنوان قیمت آن در بازار کاهش نمی یابد و به این ترتیب قیمت تمام شده ساختمان هم روز به روز بیشتر می شود.

پژوم با اشاره به این نکته که با افزایش هزینه های ساخت و ساز قیمت مسکن بیشتر می شود، یادآورشد: با صعودی شدن قیمت تمام شده ساخت مسکن، نرخ اجاره بهای منزل نیز افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: وقتی بخش خصوصی در حوزه مسکن سرمایه گذاری می کند بالطبع با توجه به نوسانات یا افزایش قیمت در بازار، میزان اجاره بها را زیاد خواهد کرد.

به گفته پژوم، با توجه به هزینه های تولید مسکن در سال گذشته، افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی اجاره بها که دولت تعیین کرده کافی نیست اما از طرفی این افزایش تعرفه از توان قشر زیادی از جامعه خارج است چراکه در حال حاضر، بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد درآمد خانوار برای پرداخت اجاره مسکن هزینه می شود.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان کشور با بیان اینکه ناتوانی دهک های کم درآمد در پرداخت تعرفه های اجاره بها در سال جاری منجر به مهاجرت آنها به حاشیه شهر خواهد شد، افزود: این موضوع به طور قطع تبعات اجتماعی و اقتصادی برای اقشار مختلف جامعه به همراه خواهد داشت.

وی ضمن تاکید بر اینکه رسالت انبوه سازان ساخت مسکن است، بیان کرد: دولت باید برای ساخت مسکن در کنار انبوه سازان قرار بگیرد تا مشکلات این بخش تعدیل شود.

پژوم با بیان این نکته که بیش از ۳۰ درصد اقتصادکشور به حوزه ساختمان اختصاص دارد، گفت: ثبات در بازار مسکن و ساختمان باعث افزایش اشتغال و بهبود شرایط اقتصادی خواهد شد.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان کشور در خاتمه اظهار کرد: دولت باید تسهیلات کم بهره و بلند مدت را در اختیار انبوه سازان قراردهد تا به این ترتیب قیمت تمام شده مسکن قدری کاهش یافته و توان خرید متقاضیان افزایش یابد.

کد خبر: ۲۱۶٬۴۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha