۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹
میزان ذخیره آب در سدهای استان کردستان به ۶۳ درصد رسید
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان:

میزان ذخیره آب در سدهای استان کردستان به ۶۳ درصد رسید

سنندج – مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: با توجه به بارش های مناسب، میزان ذخیره آب پش سدهای استان کردستان به بیش از ۶۳ درصد رسیده است.

آرش آریانژاد در گفتگو با خبرنگار بازار، پراکندگی بارش سامانه‌های اخیر، تمام استان را فرا گرفت و بیشترین بارش در حوزه آبریز مرزی غرب، کرخه و در غرب استان به وقوع پیوسته است، که منجر به جاری شدن رواناب‌های مناسب در سطح استان شد.

وی ضمن اشاره به میزان بارش های ثبت شده در استان کردستان، افزود: متوسط بارندگی امسال ۳۸۶ میلی‌متر بود که در مقایسه با سال گذشته ۲۸ درصد و به نسبت بلند مدت مشابه شش درصد افزایش داشته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان به افزایش آب ذخیره پشت سدهای استان نیز اشاره کرد و گفت: تقریبا تمام سدهایی که در استان کردستان تأمین کننده آب شرب هستند از لحاظ تراز و مخزن نسبت به سال گذشته مطمئن‌تر و مناسب‌ترند.

وی بیان کرد: آخرین بررسی های صورت گرفته در سطح استان نشان می دهد که میزان ذخیره آب در سدهای استان کردستان به ۶۳ درصد رسیده است.

وی به سرریز شدن سد گاران مریوان اشاره کرد و اظهار داشت: با وجود اینکه بارش‌های چند سال اخیر کاهش چشمگیری داشته اما با مدیریت صحیح منابع و مصارف آب و همّت جهادی مجموعه شرکت آب منطقه‌ای کردستان، خوشبختانه امسال نیز همچون سال گذشته شاهد سرریز شدن سد گاران مریوان بودیم و احتمال سرریز سدهای سبدلو و عباس‌آباد بانه نیز محتمل است.

آریانژاد افزود: با توجه به مانور دریچه های خروجی سدها و مدیریت منابع و مصارف آب و همچنین با توجه به بارش‌های اخیر و ذخیره مناسب آب مخازن سدهای استان، هیچ تهدیدی برای اراضی و روستاهای پائین دست وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه حفاظت و صیانت از منابع آبی یک وظیفه همگانی و فرابخشی است، عنوان کرد: با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما و در راستای مدیریت بحران آب و چالش‌های پیش‌رو، می‌طلبد کلیه ذینفعان و شهروندان گرامی در مصارف آب آشامیدنی، بهداشت و کشاورزی توجه ویژه‌ داشته باشند و سازمان‌های متولی این امر نیز بصورت جدی این موضوع را رصد نمایند.

طی هفته گذشته بارش های بسیار خوبی در استان کردستان روی داد که بخش زیادی از جبران کمبود منابع آبی استان در همین مدت زمان جبران شد و به همین دلیل کردستان در همین مدت زمان یکی از استانهای با بیشترین میزان بارش ثبت شده در کشور بود.

کد خبر: ۲۱۶٬۴۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha