۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
روند صعودی بورس متفاوت از سال ۹۹ است| صعود با دو موتور ارزش واقعی بازار سرمایه و ورود پول های جدید
دولت سیاست های مخل روند بازار را اصلاح کند

روند صعودی بورس متفاوت از سال ۹۹ است| صعود با دو موتور ارزش واقعی بازار سرمایه و ورود پول های جدید

به گفته کارشناسان بازار سرمایه با وجود اینکه از قله سال ۹۹ عبور کرده اما ارزش دلاری آن ۵۰ درصد کمتر است، به همین دلیل تکرار سناریو سال ۹۹ ممکن نیست و حتی شاخص بورس به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.

بازار؛ گروه بورس: معاملات بازار سرمایه در روزهای اخیر همچنان با افزایش سرانه های خرید، خروج پول از صندوق های درآمد ثابت و همچنین ورود پول حقیقی به بازار سرمایه همراه بوده همین مسأله باعث شده برخی تصور کنند سناریوی بورس در سال ۱۳۹۹ تکرار شود، اما با توجه به اینکه در مقطع کنونی برخی نمادها هنوز بیش از ۵۰ درصد از قله سال ۹۹ فاصله دارند این فرضیه را رد می کند که بورس همچون سال ۹۹ همچنان پرشتاب پیش می رود و همه نمادها قله را فتح می کنند. هرچند محسنی اژه ای رییس قوه قضاییه از اینکه هنوز سهامداران خرد از زیان سال ۹۹ خارج نشده اند انتقاد و بر نظارت بیشتر بر بازار تاکید کرده است.

وقتی یک مقاومت خیلی از سوی فعالان بازار سرمایه جدی گرفته شود حتی اگر مقاومت مهمی نباشد از نظر روانی باعث افزایش عرضه و حتی اصلاح می شود

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار با اشاره به اینکه در کل بازارها کمتر موضوع مقاومت روانی مورد توجه قرار می گیرد، گفت: اگر سرمایه گذاران همه به یک روند اعتقاد داشته باشند، به وقوع می پیوندند به عبارت دیگر وقتی یک مقاومت خیلی از سوی فعالان بازار سرمایه جدی گرفته شود حتی اگر مقاومت مهمی نباشد از نظر روانی باعث افزایش عرضه و حتی اصلاح می شود.

همایون دارابی درباره اینکه آیا بازار سرمایه همچنان روند صعودی خود را حفظ می کند یا خیر؟ گفت: با توجه به اینکه بازارهای موازی بورس فعلا آرام هستند و حتی در شرایط کنونی برخی بازارها همچون مسکن، طلا و... اصلاح زمانی و قیمتی دارند جریان پول به سمت بورس در حال حرکت است و همین مسأله هرگونه اصلاح شاخص بورس را منتفی می کند.

ارزش دلاری بازار حدود ۱۹۰ میلیارد دلار است، در حالی که سال ۹۹ ارزش دلاری بازار بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار بود و این موضوع حکایت از عقب ماندگی بورس دارد

دارابی با بیان اینکه بازار سرمایه از نظر ارزشی بسیار عقب است به همین دلیل رشد کنونی آن با سال ۹۹ قابل مقایسه نیست، افزود: از آنجایی که شاخص کل بورس به قله قبلی رسیده و ارزش دلاری بازار حدود ۱۹۰ میلیارد دلار است، در حالی که سال ۹۹ ارزش دلاری بازار بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار بود و این موضوع حکایت از عقب ماندگی بورس دارد، به همین دلیل ادامه روند صعودی بازار منطقی است.

او با انتقاد به اینکه خش عمده ای از سیاست گذاری ها در راستای شعار تولید و مهار تورم نیست، اظهار کرد: به عبارت دیگر تولیدکننده ها با نرخ بهره ۲۴ درصدی کار می کند و از طرف دیگر نرخ ارز و ... هنوز بلاتکلیف است و این مساله منجر به مهار صادرات غیر نفتی شده و این مسأله روی عملکرد بازار سرمایه تاثیر می گذارد و دولت برای اینکه بتواند اقتصاد را به حالت تعادل برساند باید در راستای شعار سال عمل کند و تحقق آن در گروه اصلاح نرخ بهره و همچنین منطقی کردن قیمت ارز است.

او افزود: در مقطع کنونی شاهد فشار قیمت گذاری دستوری روی گروه های خودرویی، شوینده، لاستیک و پلاستی، دارویی ها و غذایی هستیم که حکایت از فشار دولت برای مهار غیر علمی تورم است و اثر آن در تولید معکوس عمل کرده و منجر به زیان واحدهای تولیدی و فعالیت با حداقل ظرفیت شده و اثر آن بازدهی پایین نمادهای بورسی بوده است.

افزایش جریان ورود پول به بازار

در حال حاضر یکی از عواملی که منجر به اثر منفی بر بازار شده تعیین مقاومت های جدی برای شاخص کل بورس است، در حالی که بازار هنوز از تورم عقب است و تکرار این مقاومت ها باعث شده به باور اکثر فعالان بازار تبدیل شود و همین موضوع منجر خواهد شد در مقاومت مثلاً دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد همه وارد صف های فروش شوند در حالی که این اتفاق در نتیجه یک اثر روانی اتفاق خواهد افتاد و اگر بازار در یک روند طبیعی حرکت کند به راحتی از این مقاومت ها عبور می کند، به همین دلیل فعالان بازار سرمایه باید نسبت به اطهار نظرهای خود دقت کنند تا به جریان منفی بازار اضافه نکنند.

به طور قطع بعد از چند وقت نمادهای بزرگ دوباره لیدر بازار می شوند و شاخص کل بورس را به سمت بالا سوق می دهند

یک کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار سرمایه فروردین ۱۴۰۲ نسبت به روند سال ۹۹ به بازار گفت: در حال حاضر بازار سهام نه تنها حباب ندارد بلکه نسبت به سایر بازارها عقب است و جریان ورود پول به بازار که از نیمه دوم سال گذشته افزایش یافته و هم اکنون هم ادامه دارد این موضوع را تایید می کند.

شهیر محمدنیا با بیان اینکه بازار سهام هرچند در ابتدای صبح روز دوشنبه بعد از سخنان رییس جمهوری درباره ساماندهی بازار سرمایه با کمی منفی شروع شد اما در ادامه قدرت خرید سهامداران بالا رفت و مثبت شد، گفت: عقب ماندگی برخی نمادها نسبت به تورم کاملا مشهود است به همین دلیل کم کم خود را به میانگین رشد بازار می رسانند.

محمدنیا با بیان اینکه در چند وقت اخیر عملکرد شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل بورس بهتر بوده است، افزود: اما به طور قطع بعد از چند وقت نمادهای بزرگ دوباره لیدر بازار می شوند و شاخص کل بورس را به سمت بالا سوق می دهند.

در شرایط کنونی برخی از فعالان بازار سرمایه از طریق صندوق های سرمایه گذاری به طور غیرمستقیم در بازار ورود کرده اند، به همین دلیل آمار ورود پول حقیقی به بورس بیشتر از عددی است که در آمارها اطلاع رسانی شده است

او با تاکید بر اینکه بازار سهام سال ۱۳۹۹ تحت تأثیر رفتار هیجانی دچار حباب شده بود، گفت: بازار هنوز به ارزش واقعی نرسیده به همین دلیل باید به روند صعودی خود ادامه دهد.

او با اشاره به افزایش روند ورود پول حقیقی به بازار سهام، تصریح کرد: در شرایط کنونی برخی از فعالان بازار سرمایه از طریق صندوق های سرمایه گذاری به طور غیرمستقیم در بازار ورود کرده اند، به همین دلیل آمار ورود پول حقیقی به بورس بیشتر از عددی است که در آمارها اطلاع رسانی شده است.

به گزارش خبرنگار بازار، تقریباً در شش ماهه اخیر بازار سرمایه با ورود پول بالایی روبرو شده تا جایی که مدیر نظارت بر بازار سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داده که ورود پول سال ۱۴۰۲ حدود ۵ برابر سال های قبل بوده است و همین مسأله ادامه رشد شاخص بورس را همواره کرده و عملا هرگونه افت شاخص بورس به زیر مقاومت اصلی دو میلیون و صد هزار واحد را رد می کند، مگر اینکه اتفاق خاصی در اقتصاد رخ دهد و بار دیگر منجر به ورود جریان پول از بورس به بازارهای موازی شود.

کد خبر: ۲۱۶٬۳۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha