۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۰
بزرگ‌ترین کارخانه دوچرخه‌سازی خاورمیانه پا در رکاب تولید گذاشت؛ «آساک دوچرخ» از فراز تا فرود
بازار گزارش می‌دهد؛

بزرگ‌ترین کارخانه دوچرخه‌سازی خاورمیانه پا در رکاب تولید گذاشت؛ «آساک دوچرخ» از فراز تا فرود

مشهد- کارخانه آساک دوچرخ یکی از کارخانه‌های تولید دوچرخه است که تا پیش‌ از این به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد تولید خاورمیانه از آن یاد می‌شد اما متأسفانه این کارخانه در سال ۱۳۸۳ و پس از واگذاری به بخش خصوصی ناگهان چرخ تولید آن با توقف همراه شد.

بازار؛ گروه استان‌ها: فعالیت شرکت تولیدی آساک دوچرخ  از سال ۱۳۷۶ در حومه شهر قوچان و در زمینی به وسعت ۲۰ هکتار با زیربنای چهار هکتار و هم‌چنین اشتغال ۱۹۲ نفر آغاز شد.

برای راه‌اندازی این کارخانه سرمایه‌گذاری بالغ‌بر پنج و نیم میلیون دلار با مشارکت بانک صنعت و معدن انجام پذیرفت که تولیدات آن در طی سال‌های گذشته با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده است.

از صعود تا فرود
این کارخانه که تا سال ۱۳۸۳ فعالیت داشت، همان سال در دوران اوج فعالیت اشتغال ۱۴۳ نفر و تولید ۴۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه دوچرخه را در کارنامه خود ثبت کرد اما از آذرماه ۱۳۸۳ که این واحد به بخش خصوصی واگذار شد اوضاع آن رو به وخامت گذاشت.

شرکت دوچرخه‌سازی قوچان در سال ۱۳۸۵ نیز باهدف افزایش ظرفیت و توسعه بازار و در چارچوب همکاری‌های بین‌المللی بین ایران و ونزوئلا با ایجاد یک شرکت مشترک، اقدام به سرمایه‌گذاری و تولید دوچرخه در این کشور آمریکای جنوبی کرد که به دلایل مختلفی این همکاری مشترک متوقف شد.

این واحد تولیدی تا سال ۱۳۹۵ عملاً فعالیت اقتصادی مؤثر نداشت و تنها باهدف وانمود به فعالیت تولیدی به‌منظور ارزش‌افزوده پیدا کردن و واگذاری به سرمایه‌گذار جدید شاهد حضور و فعالیت نابسامان تنها ۴۰ کارگر بود.

در این مدت عملیات مونتاژ دوچرخه در آساک انجام می‌شد که درمجموع سالانه ۷۰۰ دستگاه تولید داشت.

دوچرخه سازی قوچان در دوران اوج فعالیت، تولید ۴۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه دوچرخه را در کارنامه خود ثبت کرد اما از آذرماه ۱۳۸۳ که این واحد به بخش خصوصی واگذار شد اوضاع آن رو به وخامت گذاشت

علاوه بر این‌ها، اعتراضات کارگری نیز طی سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ در این واحد رخ داد تا اینکه ۱۲ میلیارد ریال تسهیلات ریالی و ۴۸ میلیارد ریال تسهیلات ارزی به آن پرداخت شد اما بازهم مشکل این کارخانه حل نشد.

در همین مدت یک سری محموله‌های خریداری‌شده توسط این واحد در گمرک ترخیص و بخشی از آن‌ها در کارخانه تخلیه شد اما به دلیل بدهی مالیاتی این واحد که بالا هم بود بخشی از کالاها به‌عنوان بدهی مالیاتی در کارخانه توقیف گردید.

جدایی نیروهای باتجربه
سید ایمان وهاب‌زاده رئیس اداره صمت قوچان در گفت‌وگو با بازار در خصوص دلایل متوقف شدن تولیدات این کارخانه بیان کرد: عدم حضور و دلسوزی مدیرعامل این کارخانه در سال‌های گذشته  موجب شد تا افرادی که در طی سال‌های گذشته در خارج از کشور آموزش‌دیده بودند از مجموعه جدا شوند که اگر این نیروها حفظ می‌شدند به‌طور حتم سبب انتقال آموزش‌ها به نیروهای جدید شده بودند.

وی افزود: کمبود نقدینگی یکی دیگر از مشکلاتی بود که گریبان گیر این کارخانه شد و لذا ازآنجاکه تولیدات این کارخانه به دلیل فروش محدود به داخل شد و صادراتی نداشت لذا قادر به تأمین نقدینگی مورد نیاز نبود.

کمبود مواد اولیه
رئیس اداره صمت قوچان گفت: در کنار این مسائل مشکلات اقتصادی  نیز سبب شد مواد اولیه نتواند به محصول برسد و با خرید هزینه‌های اولیه خرد تغییراتی در قیمت محصول نهایی در بازار می‌گذارد که سبب می‌شود مورد رضایت مشتری جهت خرید قرار نگیرد.

وهاب‌زاده به ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار دوچرخه در سال توسط این کارخانه اشاره کرد و گفت: زمانی باوجود ۲۰۰ نیرو این ظرفیت مهیا بود ولی الان باوجود ۷۰ نیرو خودبه‌خود تولید کاهش پیدا می کند.

کرونا سد راه صادرات
وی در خصوص صادرات به کشورهای همسایه نیز گفت: از سال گذشته پیشنهادانی از کشورهای قطر و حتی عراق نیز داشتیم تا با عقد قرارداد به تولید با ظرفیت صادرات ۲۰ هزار دوچرخه در یک بازه مشخص برسیم ولی به دلیل شیوع ویروس کرونا محقق نشد.

از سال گذشته پیشنهاداتی از کشورهای قطر و حتی عراق برای عقد قرارداد خرید دوچرخه با ظرفیت صادرات ۲۰ هزار دستگاه انجام شد که شیوع ویروس کرونا مانع این هدف شد

رئیس اداره صمت قوچان اظهار کرد: در سال‌های قبل با پیگیری‌های وزارت خارجه صادرات قطعات دوچرخه به‌منظور مونتاژ در ونزوئلا در دستور کار قرار گرفت که البته تغییر نرخ ارز و از طرفی تحریم‌ها موجب شد تا این بازار هدف نیز از دست برود.

مشکل نقدینگی
وهاب‌زاده در خصوص آخرین پیگیری‌های لازم افزود: این پیگیری‌ها توسط حوزه قضایی در حال انجام است تا تکلیف نهایی آن مشخص شود اگرچه مجموعه صمت موضع خاصی ندارد ولی درهرصورت آماده همکاری با مجموعه‌ها برای حصول  و پیگیری لازم هستیم.

وی خاطرنشان کرد : این کارخانه و مجموعه‌های دیگر راه‌های زیادی را برای رفع مشکل نقدینگی وجود دارد که اگر شکل سرمایه‌گذاری ما به‌صورت علمی باشد از مشکلات عبور می‌کنیم و برای کارگران و شاغلان مشکلی پیش نمی‌آید .

رئیس اداره صمت قوچان افزود: تأمین سرمایه نقدی واحدهای تولیدی مغفول واقع‌شده است لذا روش‌های سرمایه‌گذاری غیر از مباحث بانکی، شریک بودن با بخش دولتی جهت گرفتن وام‌های مختلف مؤثر است.

وهاب‌زاده ادامه داد: همچنین با بهره‌گیری از روش‌های فروش خاص، وارد بورس شدن و سایر راهکارهای دیگر می‌توان مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی را به‌راحتی برای کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و کارگران رفع کرد.

چرخ‌هایی که هنوز می‌چرخند
فرماندار قوچان نیز که هنوز به احیاء و بازگشت این واحد تولیدی به عرصه تولید امیدواراست به بازار گفت: ظرف پنج ماه اخیر پیگیری‌های مناسبی برای ارتقا توان این واحد صنعتی صورت گرفته لذا طی دو ماه آتی خبرهای خوبی از افزایش تولید کارخانه آساک دوچرخ منتشر می‌شود.

هادی رجائی‌نیا با اشاره به برخی از شایعات پیرامون این کارخانه اظهار کرد: برخلاف شایعات در شبکه‌های مجازی که عنوان می‌شود تجهیزات و ماشین‌آلات این کارخانه خارج و به فروش رسیده است بیان کرد: باوجود همه مشکلات اما هیچ ماشین‌آلاتی از این واحد تولیدی خارج نشده‌اند زیرا فعالیت و شرایط این واحد صنعتی ظرف سال‌های اخیر تحت نظارت و مدیریت قرار داشته و دارد.

وی افزود: طی سال‌های اخیر به دلیل فقدان مدیریت صحیح کارخانه آساک دوچرخ دچار مشکلات عدیده‌ای بود که در برخی مقاطع منجر به تعطیلی آن شده بود اما باهمت مسئولان شهرستان قوچان این کارخانه هم‌اکنون در حال فعالیت است.

کد خبر: ۲۱٬۶۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد رضا IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      17 7
      قیمت دوچرخه ساده
    • خراسانی IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
      0 0
      فروشگاه فروش دوچرخه آساک در مشهد کجاست؟؟؟؟؟ آدرس ؟؟؟