۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
استعلام الکترونیکی‌ صدور مجوز کسب و کار وزارت نیرو در مسیر نهایی شدن
فرآیند صدور مجوزهای کسب‌وکار وزارت نیرو؛

استعلام الکترونیکی‌ صدور مجوز کسب و کار وزارت نیرو در مسیر نهایی شدن

فرآیند الکترونیکی‌سازی استعلام‌گیری و استعلام‌دهی بین وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی با توجه به برنامه زمانبندی وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال نهایی شدن است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، موضوع تسهیل‌گری در صدور مجوزهای کسب و کار در صنعت آب و برق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و خوشبختانه این مهم با ایجاد و راه‌اندازی درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار و اهتمام ویژه وزارت نیرو برای حضوری فعال و پاسخگویی مستمر در این درگاه، مسیری هموار را آغاز کرده است.

درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار، بستری اینترنتی تحت مدیریت دبیرخانه «هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار» است که برای همه کسب‌وکارهای موجود در کشور، شرایط، مدارک، مجوزهای پیش‌نیاز، هزینه و زمان صدور مجوز را شفاف و قابل فهم ارائه می‌کند؛ این درگاه، تنها مرجع رسمی اعلام شرایط صدور مجوزهای کسب‌وکار و معرفی مرجع قانونی صادرکننده همه مجوزهای کسب‌وکارها در کشور محسوب می‌شود.

هم اکنون تعداد ۱۹ عنوان مجوز در درگاه وزارت نیرو وجود دارد که ۱۰ عنوان مجوز مربوط به معاونت برق و انرژی شامل پروانه صادرات و واردات برق، پروانه خرده فروشی برق، مجوز توزیع برق، پروانه بهره‌برداری برای نیروگاه‌های متصل به شبکه پایین‌تر از ۶۳ کیلووات (مولدهای مقیاس کوچک)، پروانه احداث نیروگاه برق، پروانه بهره‌برداری برای تولید برق(نیروگاه‌های بزرگ)، پروانه احداث مولدهای مقیاس کوچک، پروانه صلاحیت بهره‌برداری و نگهداری (O&M) از نیروگاه، پروانه مرکز توسعه مولدهای مقیاس کوچک و پروانه انتقال نیروی برق است.

در همین رابطه سه عنوان مجوز مربوط به سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) شامل احداث نیروگاه و صادرات برق تجدیدپذیر و پاک، بهره‌برداری نیروگاه تجدیدپذیر و پاک و احداث نیروگاه تجدیدپذیر و پاک می‌شود.

برای شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور چهار عنوان مجوز درنظر گرفته شده است که مربوط به گواهی صلاحیت شرکت بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آب، بهره‌برداری تأسیسات تولید، انتقال، تصفیه، توزیع، فروش، جمع‌آوری و استفاده مجدد از آب، فاضلاب و پساب، گواهی صلاحیت شرکت بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات فاضلاب و احداث تأسیسات تولید، انتقال، تصفیه، توزیع، فروش، جمع‌آوری و استفاده مجدد از آب، فاضلاب و پساب است.

در همین راستا دو عنوان مجوز شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران با زیرمجموعه پروانه صلاحیت حفاری چاه و پروانه صلاحیت نظارت بر حفاری چاه در نظر گرفته شده است.

برای مشاهده فهرست مجوزهای وزارت نیرو در درگاه ملی مجوزهای کشور، با مراجعه به آدرس (mojavez.ir) و با کلیک روی آیکن فهرست مجوزها در نوار بالای صفحه و سپس کلیک روی جستجوی پیشرفته و جستجوی کلمه «وزارت نیرو» درقسمت دستگاه اصلی، مجوزهای ۱۹گانه وزارت نیرو قابل مشاهده است.

متقاضیان برای ثبت درخواست صدور مجوز مربوط به وزارت نیرو ابتدا با ورود به درگاه ملی مجوزهای کشور به آدرس (mojavez.ir) و با کلیک آیکون "ورود" در نوار بالای صفحه ثبت نام و سپس با جستجوی عنوان مجوز مورد نظر، درخواست صدور مجوز کسب‌وکار را ثبت کنند.

همه امور اعم از درخواست، ‌تائیدیه‌های داخل دستگاه اجرایی و صدور مجوز مربوط به صدور مجوزهای عنوان شده به استثنای اخذ استعلام‌های بین دستگاه‌های اجرایی از فروردین ۱۴۰۱ به‌صورت الکترونیکی و صرفاً از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور به آدرس (Mojavez.ir) صورت می‌گیرد.

اما نکته مهم اینکه فرآیند الکترونیکی‌سازی استعلام‌گیری و استعلام‌دهی بین وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی با توجه به برنامه زمان‌بندی وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال نهایی شدن است و پیش‌بینی می‌شود این امکان تا پایان اردیبهشت سال‌جاری فراهم شود.

بر اساس گزارش اخذ شده از درگاه ملی مجوزهای کسب و کار، از ابتدای فروردین تا پایان اسفند سال گذشته، مجموع درخواست‌های صدور مجوزهای الکترونیکی وزارت نیرو از سوی متقاضیان ۳۲۰۵ عنوان بوده است که از این میان ۳۰۸ مجوز صادر، ۲۸۱۷ درخواست با ذکر دلایل رد، ۶۰ درخواست توسط متقاضیان انصراف داده شده و ۲۰ درخواست در دست بررسی بوده است.

کد خبر: ۲۱۶٬۳۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha