۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
پساکرونایی وجود ندارد؛ به همزیستی با کرونا عادت کنید
استاد تاریخ اقتصاد دانشگاه هاروارد:

پساکرونایی وجود ندارد؛ به همزیستی با کرونا عادت کنید

همه‌گیری ویروس کرونا، زندگی ما را تغییر داده است و ما هر روز منتظر پایان این بحران و به اصطلاح دوره پسا کرونا هستیم. حال سوال این است که آیا پسا کرونایی وجود دارد یا اینکه این میهمان ناخوانده در زندگی ما باقی می ماند؟ نیل فرگوسن در این مورد پاسخ می‌دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: ما همواره به پسا کرونا امید داریم و برای روزهای بعد از  ویروس برنامه ریزی می کنیم.  اما آیا چنین روزهایی می آید یا اینکه روزهای پسا کرونا رویای ما در این روزهای سخت و بحران زده است؟

نیل فرگوسن اقتصاددان برجسته امریکایی و استاد  تاریخ اقتصاد در دانشگاه های هاروارد و استنفورد بر این باور است که پسا کرونایی وجود ندارد. وی در این مورد به وب سایت مجموع جهانی اقتصاد گفت: «دنیای پسا کرونایی وجود ندارد. ما باید به زندگی با این ویروس عادت کنیم و خطر ابتلا به آن را برای خود و اطرافیانمان به حداقل برسانیم. همانطور که دوره پسا ایدز وجود نداشت و دوره پسا انفولانزا در دنیا تجربه نشد.مردم با وجود اطلاع در مورد احتمال ابتلا به ویروس آنفولانزا یا ابتلا به ویروس اچ ای وی به زندگی عادی خود ادامه می دهند و شمار زیادی هم در اثر ابتلا به این ویروس ها هر ساله جانشان را از دست می دهند. ویروس کرونا مهمان ناخوانده دنیای ما است و ما باید با این مهمان زندگی کنیم.»

درسهای مهم پاندمی
این اقتصاددان برجسته که سالها در مورد تاثیر بحران های مختلف از قبیل جنگ و پاندمی ها و معضلات سیاسی روی اقتصاد دنیا مطالعه کرده است بر این باور است دنیا باید از تجربه پاندمی های قبلی درس بگیرد تا بتواند آینده را به درستی پیش بینی کند.

 یکی از درسهای مهمی که از پاندمی ها می توان گرفت این است که پاندمی ها اغلب دو سال طول می کشد و در  تمامی موارد قبلی  بالغ بر سه موج داشته است.همین مساله  می تواند میزان اثر گذاری بحران را نشان دهد. دومین درسی که از پاندمی ها می توان گرفت این است که اغلب پاندمی ها آسیب زیادی به اقتصاد وارد می کنند و بازسازی اقتصاد بعد از آنها زمان بر خواهد بود.بنابراین پیش بینی رشد اقتصادی Vشکل برای اقتصاد دنیا یک پیش بینی کوته انگارانه است و بدون مطالعه است. 

وی افزود: « با وجود اینکه سیاستهای مالی و پولی مختلفی در دنیا برای مقابله با وضعیت اقتصادی ایجاد شده در دنیا ، استفاده می شود و ارزش مالی تزریق های انجام شده به اقتصاد دنیا به بالاترین سطح از جنگ جهانی دوم  تا کنون رسیده است ولی باید در نظر داشت که بحران پیچیده تر از آن است که تنها با ابزارها مالی کنترل شود.بحران کنونی انقلابی در دنیا ایجاد کرد و در جریان این انقلاب سازو کار تمامی بخشهای اقتصاد و اجتماع در دنیا تغییر کرد. در جریان این انقلاب شماری آسیب می بینند، شماری سازگار می شوند و شماری هم به دلیل آمادگی های قبلی رشد می کنند. این طبیعت تمانی انقلاب ها است.»

فرگوسن در مورد تشبیه وضعیت کنونی به شرایط اقتصادی دنیا در جریان جنگ جهانی دوم و استفاده از راهکارهایی که در آن زمان برای مقابله با بحران استفاده شده بود اشاره کرد و گفت: «برخی وضعیت کنونی را با جنگ جهانی دوم مقایسه می کنند ولی واقعیت این است که پاندمی یک جنگ نیست. در جنگ ها افراد زیادی که اغلب مردان هستند برای جنگ اعزام می شوند و افراد بیشتری که اغلب زنان هستند در داخل کشور برای کار در کارخانه ها و تامین تجهیزات جنگی و مایحتاج اقتصادی به کار گرفته می شوند. در این جریان کودکان که آینده سازان یک کشور هستند آسیبی نمی بینند. اما پاندمی شرایط کاملا متفاوتی دارد. تمامی کارخانه ها تعطیل است و حتی با استفاده از بسته های حمایتی از اقتصاد و تولید هم ، چرخ های تولید به کار نمی افتد. در واقع پاندمی را می توان یک نوع رکود دانست. رکودی که می تواند بدنه اقتصاد را ویران کند و زیرساختهایی که سالها برای ساخت آن زمان صرف شده است را نابود کند. برای گذر اقتصادی از پاندمی زمان لازم است و به سرعت نمی توان آثار اقتصادی این بحران را از بین برد.»

زندگی ما برای همیشه تغییر کرد
باید در نظر داشت که زندگی اجتماعی  دنیا در نتیجه همه گیری کرونا و ضرورت ماندن در خانه و دور کاری با سرعت در حال تغییر است. دیگر از سفرهای پی در پی و مکرر تجاری خبری نخواهد بود و استفاده از تکنولوژی جدید دنیا و اپلیکیشن هایی مانند زوم می تواند جایگزین سفرها شود. این مساله تا اندازه ای برای دنیا مفید است زیرا کاهش سفرهای هوایی می تواند باعث کاهش انتشار کربن و بهبود وضعیت محیط زیست شود. از طرف دیگر افراد رابطه خود را با اعضای خانواده تقویت می کنند و بیشترین زمان خود را با آنها می گذرانند و بخشی از مشکلات اجتماعی هم از این طریق حل می شود.

اما این تمام ماجرا نیست. زندگی ما تا ابد در قرنطینه خانگی و دور کاری نمی ماند زیرا انسانها تا اندازه زیادی ریسک پذیر هستند و بدون شک نگرانی از وجود این ویروس باعث نمی شود تا مردم همیشه  در محافل پرجمعیت شرکت نکنند یا مهمانی نروند. ظرف چند ماه آینده و به دنبال کاهش شمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از این ویروس فعالیتهای اجتماعی از سر گرفته می شود ولی بعید می دانم نحوه کار کردن مردم تغییری کند.

 به هر حال باید پذیرفت که ویروس کرونا دنیا را با تحولات زیادی روبرو کرد و ساختارهایی که پیشتر داشتیم به طور کامل از بین خواهد رفت. تعریف زندگی اجتماعی تغییر می کند و روابط هم شکل تازه ای به خود می گیرد.  نحوه کار کردن و حتی تفریح و سفر هم تغییر می کند و این مساله به تدریج  ما را از دنیایی که قبل از همه گیری ویروس کرونا می شناختیم دور می کند و به دنیای جدیدی هدایت می کند که خوبی ها و بدی های خودش را دارد.

کد خبر: ۲۱٬۶۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha