۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
تخصیص بودجه ۸۵ میلیارد تومانی برای مبارزه با ملخ صحرایی
مبارزه با آفت ملخ صحرایی تا پایان شهریور ادامه دارد؛

تخصیص بودجه ۸۵ میلیارد تومانی برای مبارزه با ملخ صحرایی

میر، سخنگوی سازمان حفظ نباتات از ادامه یافتن مبارزه با آفت ملخ صحرایی تا پایان شهریور خبر داد و گفت: پیش بینی‌مان این است که تا پایان عملیات، این مبارزه در سطحی به اندازه یک میلیون هکتار انجام شود و برای انجام آن نیز ۸۵ میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شده است.

یاسمن بلوردی؛ بازار: سید محمدرضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات گفت: در حال حاضر در  ۷ استان جنوبی کشور در حال مبارزه با آفت ملخ صحرایی هستیم که این مبارزه از آذرماه سال گذشته شروع شده و همچنان ادامه دارد.

میر افزود: بر اساس آخرین اطلاعات بدست آمده تا به امروز در سطحی معادل ۳۲۵ هزار و ۳۱۳ هکتار از اراضی مرتعی و منابع طبیعی استانهای جنوبی بر علیه این آفت مبارزه شیمیایی صورت گرفته است.

وی در خصوص حجم مبارزه با ملخ صحرایی در هرکدام از این استانهای گفت: به ترتیب سطح مبارزه سیستان بلوچستان با  ۱۳۹ هزار و ۱۲۰ هکتار بیشترین سطح را داشته و پس از آن نیز استانهای هرمزگان  با ۶۵ هزار و ۷۷۹ هکتار، بوشهر با ۴۰ هزار و ۹۹۰ هکتار، فارس با  ۲۸ هزار و ۸۱۵ هکتار، منطقه جنوب کرمان با  ۲۸ هزار و ۱۶۲ هکتار، خراسان جنوبی با ۱۶ هزار و ۴۳۰ هکتار  و  استان خوزستان نیز ۶ هزار و ۱۷ هکتار مبارزه شیمیایی انجام داده‌ایم و همانطور که گفته شد مجموعا سطحی معادل ۳۲۵ هزار و ۳۱۳ هکتار مبارزه شده است.

میر با بیان اینکه در ۵۰ سال اخیر امسال دومین سالی است که ما با این حجم زیاد از آفت مهاجر و خطرناک ملخ صحرایی در کشور مواجه هستیم، افزود: پیش بینی می شود از نظر سطح مبارزه تا پایان عملیات به ۱ میلیون هکتار برسیم. این در شرایطی است که سال گذشته علاوه بر این ۷ استان مذکور، استانهای ایلام و کهکلویه و بویر احمد را هم در بر گرفته بود. با این وجود امسال تا این لحظه در ان مناطق ریزش نداشته ایم اما پیش بینی میکنیم در روزهای آینده ممکن است به این دو استان هم این  آفات سرایت کند.

۱۰ تا ۱۵ درصد مبارزه با آفت ملخ صحرایی از طریق هوایی است
این مقام مسئول اظهار داشت: تمام تمهیدات لازم برای مبارزه مطلوب با این آفات در این استانها را پیش بینی کرده ایم به طوری که ادوات مورد نیاز برای مبازره با آفت ملخ را تدارک دیده ایم و حتی در هرکدام از این استانها حداقل یک فروند هواپیمای سمپاش مستقر کرده ایم که در صورتی که نیاز به سمپاشی هوایی هم باشد اقدام شود.

میر با بیان این موضوع که بیشتر سمپاشی های ما از طریق زمینی انجام می شود، افزود: حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد حجم مبارزه ما از طریق هوایی است که آن هم با هواپیماهای سمپاش در مناطق صعب العبور یا در مناطقی که از نظر وضعیت توپوگرافی نمی‌شود وارد شد، مثل تالاب جازموریان، با هواپیماهای سمپاش انجام میشود.

تا امروز هیچگونه خسارتی از آفت ملخ صحرایی به باغات یا مزارع  کشاورزان مان در استانهای درگیر نداشته ایم و تمام این آفت در مناطق مرتعی یا منابع طبیعی که وارد شده است مورد مبازره قرار گرفته و اجازه داده نشده که وارد مزارع و باغات شوند

وی خاطرنشان کرد: این آفت خطرناک ترین نوع ملخ و خطرناکترین آفت حوزه نباتات است، ولیکن با همت همکاران مان تا امروز هیچگونه خسارتی از آفت ملخ صحرایی به باغات یا مزارع  کشاورزان مان در این استانها نداشته ایم و تمام این آفت در مناطق مرتعی یا منابع طبیعی که وارد شده است مورد مبازره قرار گرفته و اجازه داده نشده که وارد مزارع و باغات شوند.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات در خصوص زمان پایان عملیات مبارزه با ملخ صحرایی گفت: اوج کار ما خرداد و تیرماه است که پیش بینی می شود و ریزشهای زیادی در این زمان خواهیم داشت. پس از ان  تقریبا از حجم عملیات کم می شود و بر اساس تجربه سال گذشته به نظر میرسد تا اواخر شهریور ماه درگیر مبازه با این آفت باشیم.

۲ برابر نیاز کشور، سموم کشاورزی وارد شده است
وی در پاسخ به این سوال که آیا در خصوص سموم مورد نیاز برای مبارزه با انواع آفات محصولات کشاورزی کمبودی وجود دارد یا خیر، گفت: ابتدا باید بدانیم که نیاز کل کشور به سم در یکسال حدود ۳۵۰ هزار تن است اما الان به اندازه  ۷۰۰ هزار تن؛ یعنی ۲ برابر نیاز کشور سم وارد کشور شده است. منتها در برخی موارد کمبودهایی وجود دارد که عمدتا به این دلیل است که سیستم توزیع دچار مشکل است. از طرف دیگر به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات مواد اولیه، سموم کشاورزی در بازار کم شده و متاسفانه برخی شرکتها یا عوامل توزیع سموم خود را نگهداشته اند تا به قیمت بالاتر بفروشند.

میر افزود: گفتنی است سازمان تعزیرات و همکاران ما در سازمان حفظ نباتات در حال پیگیری هستند تا سمومی که با نرخ ارز دولتی وارد شده با همان قیمت به دست مصرف کنندگان برسد.

وی در خصوص میزان بودجه در نظر گفته شده برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی نیز گفت: همانطور که گفته شد  بر اساس پیش بینی ما در خصوص حجم مبارزه، ۱ میلیون هکتار مبارزه خواهیم داشت و رقمی حدود ۸۵ میلیارد تومان برای کل عملیات مبارزه در نظر گرفته شده است.

نیاز کل کشور به سم در یکسال حدود ۳۵۰ هزار تن است اما الان به اندازه  ۷۰۰ هزار تن؛ یعنی ۲ برابر نیاز کشور سم وارد کشور شده است

میر ادامه داد: با توجه به اینکه این آفت برای دومین بار است در این حجم  وارد کشور شده، از چند ماه قبل بودجه مخصوصی برای آن در نظر گرفته شد و دستوراتی داده شده تا از محل بودجه سازمان مدیریت و بودجه مدیریت بحران مبالغی در اختیار سازمان حفظ نباتات قرار دهند که ما هم متناسب با نسبت درگیری استانها این بودجه را تقسیم کردیم. اگرچه کل بودجه هنوز محقق نشده اما به مرور زمان و متناسب با سطح مبارزه دولت اعلام آمادگی کرده است این بودجه را تزریق کند.

وی در پایان تاکید کرد: در پایان سال گذشته با نماینده سازمان فائو نشستی در ایران داشتیم و از طرف سازمان فائو برای ایران کمکهایی در نظر گرفته شده است که حدود ۳۰۰ هزار دلار خواهد بود. ما پیگیری های لازم را انجام داده ایم و شنیده‌ها حاکی است در این راستا طی چند روز گذشته محموله‌هایی از دستگاه های سمپاش و سم در حال ورود به کشور است اگرچه هنوز به دست مان نرسیده است.

کد خبر: ۲۱٬۶۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha