۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۴
نقدینگی منفی ۵۶ هزار میلیارد تومانی انتشار اوراق در سال ۱۴۰۱

نقدینگی منفی ۵۶ هزار میلیارد تومانی انتشار اوراق در سال ۱۴۰۱

­خالص وجه نقد تزریق شده دولت در نتیجه انتشار و تسویه اوراق مالی اسلامی منفی از ابتدای پارسال ۵۶ هزار و ۴۵۷ میلیارد تومان بوده است.

به گزارش بازار، مرکز مدیریت بدهی‌های عمومی و روابط مالی دولت ویژه‌نامه عملکردی سال ۱۴۰۱ را منتشر کرد که بر این اساس مجموع تعهدات اوراق دولتی تا سال ۱۴۰۶ برابر با ۶۲۲ هزار و ۵۹۲.۵ میلیارد تومان خواهد بود که ۵۲۸ هزار و ۱۴۶ میلیارد تومان اصل و ۹۴ هزار و ۴۴۷ میلیارد تومان سود اوراق است.

از زمان تأسیس مرکز مدیریت بدهی‌های عمومی و روابط مالی دولت در سال ۱۳۹۴ تاکنون، مبلغ ۸۳۴ هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان شامل ۴۱۸ هزار و ۹۱۴ میلیارد تومان اوراق نقدی و ۴۱۵ هزار و ۳۹۶ میلیارد تومان اوراق غیرنقدی منتشر شده است که بیشترین مبلغ اوراق منتشر شده مربوط به ۱۳۹۹ است که این مرکز ۷۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق غیرنقدی و ۱۳۰ هزار و ۲۶۶ میلیارد تومان اوراق نقدی و در مجموع ۲۰۲ هزار و ۴۶۶ میلیارد تومان اوراق منتشر کرد.

مدیریت انتشار اوراق غیرنقدی دولت که عمدتا شامل اسناد خزانه است، برعهده اداره تامین مالی و اوراق بهادار اسلامی است.

همچنین از ابتدای راه اندازی مرکز بدهی‌ها تا پایان پارسال، بالغ بر ۴۳۸ هزار و ۸۳۳.۱ میلیارد تومان اصل و سود اوراق با تضمین دولت تسویه شده است که بیشترین مبلغ تسویه مربوط به پارسال با ۱۲۹ هزار و ۴۶۷ میلیارد تومان اصل و ۴۵ هزار و ۱۷۵ میلیارد تومان سود اوراق با تضمین دولت تسویه شده است که مجموعا ۱۷۴ هزار و ۶۴۲ میلیارد تومان اصل و سود اوراق با تضمین دولت تسویه شده است.

همچنین پیش‌بینی وهماهنگی‌های لازم برای تسویه به موقع اصل و فرع اوراق بهادار اسلامی در سنوات آتی نیز برعهده مرکز بدهی‌ها است که اعتبار مورد نیاز برای تسویه اصل و سود اوراق منتشره دولت در امسال برابر با ۲۲۵ هزار و ۴۶.۲ میلیارد تومان و مجموع اعتبار مورد نیاز برای تسویه اصل و سود اوراق منتشره دولت در ۵ سال آینده یعنی تا مجموع تعهدات اوراق دولتی تا سال ۱۴۰۶ برابر با ۶۲۲ هزار و ۵۹۲.۵ میلیارد تومان خواهد بود که ۵۲۸ هزار و ۱۴۶ میلیارد تومان اصل و ۹۴ هزار و ۴۴۷ میلیارد تومان سود اوراق است.

همچنین طبق آخرین گزارش مرکز مدیریت بدهی‌های عمومی و روابط مالی دولت، بدهی‌های دولت و شرکت‌های دولتی تا پایان آذر پارسال برابر با یک میلیون و ۱۴۴ هزار و ۴۷۶ میلیارد تومان و مطالبات دولت نیز در همین مدت برابر با ۵۴۱ هزار و ۱۰۱ میلیارد تومان بوده است که رقم ۶۰۳ هزار و ۳۷۵ میلیارد تومان مازاد بدهی‌ها بر مطالبات دولت تا پایان آذر پارسال بوده است.

همچنین بدهی‌های شرکت‌های دولتی تا پایان آذر پارسال برابر با یک میلیون و ۸۴۹ هزار و ۱۴۶ میلیارد تومان و مطالبات شرکت‌های دولتی یک میلیون و ۹۱۰ هزار و ۹۵ میلیارد تومان بوده که مازاد بدهی‌ها بر مطالبات شرکت‌های دولتی رقم منفی ۶۰ هزار و ۹۴۸ میلیارد تومان بوده است.

گفتنی است در بررسی عملکرد انتشار اوراق دولتی با ظرفیت‌های قانونی در سال ۱۴۰۱ مشخص شد که از مجموع ۲۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان انتشار اوراق در سال گذشته، ۷۵ هزار میلیارد تومان آن مطابق با مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی، ۴۳ هزار میلیارد تومان مطابق با اصلاحات و الحاقات قانون بودجه و ۱۰۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مطابق با قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بوده است.

سال گذشته مبلغ نقد تأمین شده از طریق فروش اوراق نقدی معادل ۱۲۰ هزار و ۴۲۴ میلیارد تومان بوده و همچنین مبلغ تسویه شده اصل اوراق دولتی درپارسال برابر با ۱۲۹ هزار و ۴۶۷ میلیارد تومان و سود و کارمزد اوراق دولتی نیز ۴۷ هزار و ۴۷۵ میلیارد تومان بوده است که جمعا ۱۷۶ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان میزان تعهدات و عملکرد تسویه اوراق دولتی در پارسال بوده است.

کد خبر: ۲۱۶٬۱۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha