۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
برنامه ایمیدرو برای استفاده از توانمندی دانش بنیان‌ها در تولید اقلام راهبردی وارداتی
رئیس هیات عامل ایمیدرو مطرح کرد

برنامه ایمیدرو برای استفاده از توانمندی دانش بنیان‌ها در تولید اقلام راهبردی وارداتی

جعفری، رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: برنامه این سازمان برای تامین اقلام راهبردی وارداتی محصولات معدنی و صنایع معدنی، استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش بنیان است.

به گزارش بازار به نقل از ایمیدرو، وجیه الله جعفری با اعلام این خبر افزود: ایمیدرو در راستای اجرای ماده ۱ "قانون جهش تولید دانش بنیان" مبنی بر ارائه فهرست اقلام راهبردی وارداتی با ارزبری بالای یک میلیون دلار، توانایی‌های فناورانه داخلی و نیز برآورد ارزش و زنجیره تامین آن ها، فهرستی از این نوع اقلام راهبردی را تعیین کرد.

وی گفت: این فهرست در ۲ بخش «اقلام راهبردی ایمیدرو» مشتمل بر سیلیس پر عیار، منگنز، تیتانیوم، لیتیوم، پتاسیم، وانادیوم، کبالت، نیکل، قلع، عناصر نادر خاکی، بور و گرافیت و نیز «عناصر دارای فرصت ویژه» شامل سنگ‌آهن، زغال‌سنگ حرارتی و کک شو، کرومیت، مولیبدن، بیتومین، بوکسیت، سرب و روی و طلا است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه ۱۰ شرکت بزرگ معدنی و صنایع معدنی در برنامه تامین اقلام راهبردی حضور دارند افزود: با توجه به اصل ۴۴ و واگذاری شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی، این شرکت‌ها به صورت مستقل، برنامه ریزی‌های لازم را برای تامین اقلام راهبردی احصا شده انجام خواهند داد.

وی گفت: این شرکت‌ها شامل فولاد خراسان، فولاد خوزستان، فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، چادرملو، گل گهر، گهر زمین، آلومینیوم جنوب و شرکت ملی مس است.

جعفری به برنامه‌های اجرایی این سازمان برای تامین اقلام راهبردی تا پایان سال ۱۴۰۶ اشاره کرد و افزود: بررسی وضعیت معادن و ذخایر و محصولات مرتبط تولیدی، تعیین چالش‌های فنی و عملیاتی برای بهره‌برداری از ذخایر داخلی از جمله این برنامه هاست.

وی ادامه داد: تعیین راهکارهای پیشنهادی برای ایفای نقش توسعه‌ای ایمیدرو، بررسی برنامه‌های در دست اجرای بخش خصوصی و دولتی و تعیین نیاز صنعتی کشور در سال‌های آتی با هدف پرهیز از فعالیت‌های موازی و استفاده بهینه از منابع، بررسی حوزه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری و فعالیت توسعه‌ای با در نظرگیری مسائل اقتصادی و تجاری، سیاسی و اجتماعی و نیز استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای ایفای نقش در حوزه اجرای طرح‌های فناورانه و تولید نخستین بار، از دیگر برنامه‌های پیش روست.

اولویت‌های فناورانه بخش معدن و صنایع معدنی
رئیس هیات عامل ایمیدرو به فهرست اولویت‌های فناورانه بخش معدن و صنایع معدنی اشاره کرد و گفت: این اولویت‌ها شامل به کارگیری فناوری‌های تولید محصولات معدنی مورد استفاده در صنایع پیشرفته از قبیل تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر، خودروهای الکتریکی، باتری‌های قابل شارژ، به کارگیری فناوری‌های مرتبط با «هوشمندسازی معادن و صنایع معدنی» و «بهبود شرایط زیست محیطی، کاهش آلاینده‌ها و گازهای گلخانه ای» است.

وی افزود: استفاده از فناوری‌های نوین برای «ارتقای بهره وری فرآیندهای تولید»، «تکمیل زنجیره ارزش فلزات»، «بخش اکتشاف به ویژه به منظور شناسایی ذخایر عمیق و پنهان»، «فرآوری و استحصال مواد معدنی با تاکید برمواد معدنی مواد معدنی حیاتی، کم عیار، باطله‌ها و منابع ثانویه» و «کاهش مصرف آب و انرژی» و همچنین، توسعه معدنکاری سبز، تولید فولاد سبز، آلومینیوم سبز و ... و ایجاد و توسعه پایلوت‌های بار اولی استحصال مواد معدنی و توسعه آزمایشگاه‌های مرجع، بخش دیگری از این اولویت هاست.

کد خبر: ۲۱۶٬۰۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha