۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸
مجلس علل عدم تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را پیگیری می کند| اولویت دارها و مستحقین عادی در انتظار
نمایندگان مجلس در گفتگو با «بازار»:

مجلس علل عدم تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را پیگیری می کند| اولویت دارها و مستحقین عادی در انتظار

تعلل دولت در تخصیص سهام عدالت به جاماندگان، موجب شده است تا نمایندگان ملت در صورت عدم رسیدگی مسئولان مربوطه دولتی به این موضوع آنها را برای پاسخگویی به مجلس فرا خوانند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بحث تخصیص سهام عدالت به جاماندگان همچنان داغ است زیرا خیلی ها ۱۶ سال پیش مشمول چنین طرحی بوده و برای برخورداری از این امتیاز ثبت نام کرده اند اما به دلایلی نام آنها در لیست سهامداران عدالت ثبت نشده است این افراد که بخش عمده آنها اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه بخصوص کسانی که تحت نهادهای حمایتی هستند خواهان حقوق به حق خود هستند.

سهام عدالتی که قرار بود به متوفیان نیز برسد اما هنوز چندین میلیون مشمول این طرح همچنان از سهام عدالت بی بهره مانده و به انتظار تصمیم دولت برای دسترسی به چنین سهامی نشسته اند.

البته سال گذشته و در پی اعتراض جاماندگان سهام عدالت اقداماتی برای تعیین و تکلیف و شناسایی آنها صورت گرفت به طوری که سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به عنوان جامانده سهام عدالت شناسایی شدند که افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیسیتی و همچنین سه دهک نخست ایثارگران این سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را تشکیل می دادند ولی همچنان بلاتکلیف بوده چرا که سهامی به آنها تعلق نگرفته است.

پرداخت سهام عدالت به سه و نیم میلیون نفر از جاماندگان مصوب شده است، سال گذشته به دلیل آنکه برخی از وزارتخانه ها حاضر به واگذاری برخی از شرکت های زیرمجموعه خود نبودند، این سهام بلاتکلیف ماند اما بی تردید طبق قانون در سال جاری جاماندگان سهام عدالت به این نوع سهام خواهند رسید

سهامی که مشخص شده، اما هنوز بدست جاماندگان نرسیده است

این در حالی است که اسامی شرکت‌هایی که قرار بود سهام آنها به جاماندگان تخصیص داده شود نیز در سال گذشته مشخص شد این شرکت ها شامل بخشی از سهام بانک تجارت، صادرات، بانک ملت، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس بودند تا جاماندگان سهام عدالت با برخورداری از سهام این شرکت ها وارد لیست سهام داران عدالت شوند.

توجه به این موضوع تا جایی بود که وزیر اقتصاد در واپسین روزهای سال گذشته اعلام کرد؛ با مصوبه شورای‌ عالی اجرای سیاست‌های اصل ۴۴، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که فاقد سهام عدالت بودند در روزهای آتی مالک سهام عدالت خواهند شد، اما سال به پایان رسید و با ورود به سال جدید اظهارات خاندوزی تا کنون رنگ عمل به خود نگرفته است.

طبق گفته وی پرداخت سهام عدالت به سه و نیم میلیون نفر از جاماندگان مصوب شده اما سال گذشته به دلیل آنکه برخی از وزارتخانه ها حاضر به واگذاری برخی از شرکت های زیرمجموعه خود نبودند، این سهام بلاتکلیف ماند اما بی تردید طبق قانون در سال جاری جاماندگان سهام عدالت به این نوع سهام خواهند رسید.

هرچند دولت تا کنون فقط توانسته است افراد مشمول سهام عدالت بخصوص افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد و بهزیستی را شناسایی کند اما همچنان هستند خیلی ها که جزو دهک های پایین درآمدی جامعه بوده و از ابتدا برای دریافت سهام عدالت ثبت نام کرده اند اما همچنان از این امتیاز بی بهره اند.

از آنجایی که سهام شرکت ها مختص به سهام عدالت متعلق به خود دولت است، بنابراین نشان می دهد که دولت در مسئله واگذاری سهام این شرکت ها کم کاری کرده است چرا که طبق قانون شرکت های دولتی برای چنین امری مشخص شده اند و ملزم به واگذاری سهام خود در قالب سهام عدالت هستند

دولت پاسخگوی تعلل در واگذاری سهام عدالت به جاماندگان خواهد شد

جعفرقادری، اقتصاددان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درگفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علت تعلل دولت در پرداخت سهام عدالت به جاماندگان گفت: قرار بر این بود که سال گذشته این موضوع تعیین و تکلیف شود بنابراین سه و نیم میلیون نفر از افراد تحت پوشش دو نهاد حمایتی بهزیستی و کمیته امداد شناسایی شدند تا نام آنها در لیست سهام عدالت بگیران ثبت و به آنها این نوع سهام پرداخت شود، اما اینگونه نشد. در چنین شرایطی دولت باید پاسخگو ی کم کاری های خود در این زمینه شود و بگوید که گیر کار کجاست و چرا مشمولان جامانده از سهام عدالت تا کنون به این سهام نرسیده اند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت اقتصاد می گوید؛ برخی وزارت خانه ها حاضر به واگذاری برخی از شرکت های زیرمجموعه خود نبودند، اما از آنجایی که سهام این شرکت ها متعلق به خود دولت است، بنابراین نشان می دهد که دولت در چنین مسئله ای کم کاری کرده است چرا که طبق قانون شرکت های دولتی برای چنین امری مشخص شده اند و ملزم به واگذاری سهام خود در قالب سهام عدالت هستند. با این وجود این اظهارات توجیه ای ندارد و وزارت اقتصاد بایستی سفت و سخت چنین موضوعی را پیگری می کرد.

چنانچه مشکلی در فرایند اجرای واگذاری سهام به جاماندگان وجود دارد وزارت اقتصاد بخصوص سازمان خصوصی سازی باید با حضور در کمیسیونهای تخصصی مجلس این موضوع را مطرح کند تا با راهکارهای کارشناسانه و برنامه ریزی درست مشکل جاماندگان سهام عدالت با واگذاری سهام شرکت های دولتی به آنها حل شود

اختیار واگذاری سهام شرکتهای مختص به سهام عدالت در دست خود دولت است

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه البته ممکن است سهام برخی شرکت های مشمول سهام عدالت در وثیقه و یا در گرو بانکها باشند و این موضوع باعث شده تا همکاریهای به درستی انجام نشده باشد، افزود: به هر حال اختیار واگذاری سهام شرکت های دولتی و شناسایی جاماندگان سهام عدالت در دست دولت بوده و چنانچه مشکلی در فرایند اجرا وجود دارد وزارت اقتصاد بخصوص سازمان خصوصی سازی باید با حضور در کمیسیونهای تخصصی مجلس این موضوع را مطرح کنند تا با راهکارهای کارشناسانه و برنامه ریزی درست مشکل جاماندگان سهام عدالت با واگذاری سهام شرکت های دولتی به آنها حل و فصل شود.

قادری درپاسخ به اینکه سرنوشت برخی ها که عضو نهادهای حمایتی نیستند ولی جزو دهک های پایین درآمدی و مشمول این طرح هستند که نام آنها در لیست سهام عدالت بگیران وجود ندارد چیست؟، اظهارداشت: البته منابع دولت در حد و اندازه ای نیست که همه مستحقین به سهام عدالت را پوشش دهد هر چند این عزیزان نیز باید مشمول این طرح شوند بنابراین واگذاری سهام عدالت به جاماندگان اکنون فقط شامل افرادی است که شناسایی شده اند که اغلب افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی و بعضا ایثارگران هستند و اولویت با آنهاست، هرچند برای مستحقیق سهام عدالت نیز در آینده باید فکری اساسی شود تا حق به حق دار برسد.

مجلس دولت را ملزم کرده است که جاماندگان سهام عدالت به حقوقشان در این بخش رسند، در قانون بودجه ۱۴۰۲ حکم اعطای سهام عدالت به جاماندگان از سوی مجلس به دولت تکلیف شده است و چنانچه دولت نسبت به اجرای چنین قانونی تعلل کند مجلس مسئولان مربوطه را به مجلس برای پاسخگویی فرا می خواند

پرداخت سهام عدالت به جاماندگان، تکلیف قانونی است که دولت باید به آن عمل کند

سید جواد حسینی کیا، دیگر نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: پرداخت سهام عدالت به جاماندگان جزو تکالیفی است که دولت باید آن را اجرا کند چرا که خیلی ها مشمول این طرح بوده ولی تاکنون سهامی را دریافت نکرده اند بنابراین این حقی است که دولت باید آن را ادا کند.

وی با بیان اینکه مجلس دولت را ملزم کرده است که جاماندگان سهام عدالت به حقوقشان در این بخش رسند افزود: در قانون بودجه ۱۴۰۲ حکم اعطای سهام عدالت به جاماندگان از سوی مجلس به دولت تکلیف شده است و چنانچه دولت نسبت به اجرای چنین قانونی امهال کاری یا تعلل کند نمایندگان مجلس مسئولان مربوطه را به مجلس برای پاسخگویی فرا می خواند.

بنا به این گزارش، بحث سهام عدالت و موضوع عدم دسترسی به جاماندگان در این طرح زمانی داغ شد که این سهام آزاد و افراد مشمول یا سهام خود را فروختند و یا همچنان از مزایای آن استفاده می کنند. هرچند سالانه یک میلیون تومان به حساب مشمولانی به غیر از افراد تحت پوشش و یا کسانی که سهامشان را به یک میلیون تومان رسانده اند واریز می شود، اما همین رقم هم برای قشر ضعیف و کم درآمد جامعه رضایت بخش است علاوه بر این ارزش سهام نیز به دلیل پرتفوی قوی شرکت های سهام عدالت بالاست در چنین شرایطی است که جاماندگان سهام عدالت و افراد مستحق به این نوع سهام تلاش می کنند که به سهام عدالتی که حق آنهاست برسند.

کد خبر: ۲۱۶٬۰۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • م.د IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      0 0
      چراقانون بازنشستگی نیروهای مسلح سندبرکی سهام عدالت رابه خودمان واگذارمی کند
    • محسن دانایی IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      1 0
      سلام اینجانب جزوه جاماندگان سهام عدالت هستم از همان اول به ما ندادند خیلی پیگیر شدیم موفق نشدیم بنده ایثارگر هم هستم ولی بهم ندادند چکار کنیم موفق بشیم متشکریم