۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۵
 اجرای صحیح برنامه حل و فصل مالی گامی موثر جهت اصلاح سیستم بانکی
کارشناس بازار پولی و بانکی مطرح کرد

اجرای صحیح برنامه حل و فصل مالی گامی موثر جهت اصلاح سیستم بانکی

کارشناس بازار پولی و بانکی گفت: حل و فصل مالی زمانی اتفاق می‌افتد که سیاستگذار تشخیص دهد بانک نمی‌تواند درماندگی مالی را بدون آسیب زدن به منافع عمومی رفع کند.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، عباس محمدی، کارشناس بازار پولی و بانکی، گفت: یافته‌های حاصل از آسیب شناسی بحران مالی ۲۰۰۷ نشان داد مقامات ناظر به دلیل نارسایی در ترتیبات نهادی و ابزارهای قوی و کارا در چارچوب مقرراتی خود، در واکنش به موقع نسبت به ریسک‌ها و پیشگیری و مواجهه با بحران‌های مالی و بانکی ضعف و کاستی‌های جدی داشتند.

محمدی تصریح کرد: در همین راستا هیات ثبات مالی در سال ۲۰۰۹ تشکیل شد و این هیات در سال ۲۰۱۱، "ویژگی‌های کلیدی نظام‌های حل و فصل موثر برای موسسات مالی" را منتشر کرد تا با اجرای رهنمودهای ۱۲ گانه آن، حل و فصل مالی کمترین آثار مخرب را بر ثبات مالی داشته و متکی بر وجوه عمومی نباشد.

این کارشناس بازار پولی و بانکی عنوان کرد: حل و فصل مالی (resolution plan) زمانی اتفاق می‌افتد که سیاستگذار بازار پول تشخیص می‌دهد بانک مشکل دار نمی‌تواند مراحل درماندگی مالی و ناتوانی در بازپرداخت بدهی را بدون آسیب زدن به منافع عمومی و ایجاد بی ثباتی مالی طی کند و قبل از اینکه سرمایه بانک کامل از بین برود با ورود به موقع، اصلاحات لازم را انجام می‌دهد.

این حسابدار رسمی بیان داشت: این اصلاحات متناسب با اختیاراتی که به مقام ناظر حل و فصل مالی داده می‌شود، شامل عزل مدیران متخلف و نالایق، انتصاب مدیران جایگزین شایسته برای تثبیت و پایداری فعالیت بانک، نقل و انتقال سهام، کنترل مدیریتی و حق رای در مجامع و سایر عملیات اجرایی نجات از درون (Bail-in) می‌شود.

محمدی در پایان تاکید کرد: ورود به موقع ناظر بازار پول و استفاده صحیح از راه کارهای نجات از درون برای برخورد با بانک‌های مشکل دار، منطبق با رهنمودهای هیات ثبات مالی می‌تواند آثار مخرب استفاده از راهکار نجات از بیرون (Bail-out) را به حداقل رساند. از تحمیل عواقب درماندگی مالی اینگونه بانک‌ها به دولت و مردم از طریق خلق پول جلوگیری کند و ناترازی سیستم بانکی را کاهش دهد.

کد خبر: ۲۱۶٬۰۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha