۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۹
بهترین بازار حذف حباب‌های قیمتی، بورس کالا
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

بهترین بازار حذف حباب‌های قیمتی، بورس کالا

سیدی، کارشناس بازار سرمایه گفت: روش حراج منجر به کشف مناسب‌ترین و بهترین قیمت و از بین بردن حباب قیمت‌ها می‌شود و تنها بازاری که در کشور ما می‌توان در آن حراج برگزار کرد، بورس کالاست.

به گزارش بازار، امیر سیدی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به شعار سال مهار تورم و رشد تولید بیان کرد: در بحث تورم باید عوامل موثر بر تورم را دسته‌بندی کرد و با توجه به آنکه قیمت کلیه کالاها و خدمات در کشور ما مشمول تورم شده، باید گفت عوامل متعددی در شکل‌گیری این تورم نقش داشته و به منظور مهار تورم، باید هر عامل را جداگانه بررسی و کنترل کرد.

امیر سیدی اضافه کرد: به عنوان مثال یکی از عوامل اثرگذار بر افزایش قیمت‌ها، افزایش انتظارات تورمی است و آنچه بر انتظارات تورمی می‌تواند موثر باشد، چشم انداز اقتصادی و سیاسی کشور؛ وضعیت صادرات و واردات؛ رویدادهای جهانی و... است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازارها به تنهایی در شکل‌گیری تورم موثر نیستند؛ اما تجربه کشورهای مختلف نشان داده تجمیع بازارها در یک بازار شفاف و حذف واسطه‌ها در کنترل و واقعی شدن قیمت‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

سیدی در ادامه بیان کرد: عرضه کالاها، خودرو و مسکن در بورس کالا یکی از روش‌هایی است که می‌تواند به واقعی شدن قیمت‌ها در بازارهای کالایی کمک کند. روش "حراج" منجر به کشف مناسب‌ترین و بهترین قیمت و از بین بردن حباب‌های قیمتی می‌شود و تنها بازاری که در کشور ما می‌توان در آن حراج برگزار کرد، بورس کالاست. حراج کالاهای مختلف، مسکن و خودرو روش مناسبی برای افزایش شفافیت و کاهش قیمت بوده و تجربه عرضه کالاهای مختلف در چند سال گذشته در بورس کالا نیز گواه این ادعا است.

وی ضمن تاکید بر مزیت‌های بورس کالا گفت: می‌توان از ظرفیت‌های بورس کالا برای افزایش عرضه‌ها و ورود محصولات جدید بهره گرفت تا قیمت‌های متعادل‌تری را شاهد باشیم. کما اینکه اواخر سال ۱۴۰۱، در پی چند مرحله عرضه خودرو، شاهد کشف قیمت پایین‌تر از بازار آزاد در بورس کالا، افزایش رضایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و همین‌طور افت قیمت خودرو در بازار آزاد بودیم و با توقف عرضه خودرو در بورس کالا، مجددا بازار خودرو شیب صعودی به خود گرفت و همین اتفاقات نشان می‌دهد بورس کالا با حذف دلالان تا چه حد در از بین بردن حباب قیمت‌ها موثر است.

سیدی در خاتمه تصریح کرد: البته به نظر می‌رسد در صورت حذف قیمت پایه و عدم تعیین کف قیمتی برای محصولات مختلف در بورس کالا، برخی انتقادها به این بازار هم بی معنا خواهد شد و قیمت گذاری با ارز آزاد یا ارز نیمایی یا هر نرخ دیگری معنا نخواهد داشت. در این صورت "ریال" تنها ارز مورد رسمیت بوده و با توجه به هوشمندی بازار، عرضه و تقاضا خود منجر به کشف قیمت‌های واقعی خواهد شد.

کد خبر: ۲۱۵٬۹۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha