۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
علل متاثر در بازار تعمیرات و خدمات | گرانی به ضرر تعمیرکاران است یا به نفع آن‌ها ؟
بازار از استان سمنان گزارش می‌دهد؛

علل متاثر در بازار تعمیرات و خدمات | گرانی به ضرر تعمیرکاران است یا به نفع آن‌ها ؟

سمنان- گرانی بازار لوازم خانگی و اقلام مورد نیاز مردم سبب شده تا این روزها مردم به سمت تعمیرات روی بیاورند از سوی دیگر اما تعمیرکاران اعتقاد دارند که بازارشان آنچنان هم رونق ندارد.

بازار، گروه استان‌ها؛ به نظر می‌رسد با افزایش قیمت لوازم خانگی و مایحتاج زندگی مردم شاهد رونق کسب و کار خدمات تعمیرات در استان سمنان باشیم اما تحقیقات نشان می دهد که این کسب و کارها هم با معضلات و دشواری‌های خاص خود روبرو هستند چرا که نتوانسته اند آنطور که باید و شاید درآمد داشته باشند.

برخی کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند که با افزایش قیمت لوازم خانگی و اقلام مورد نیاز مردم طبیعتاً مشاغل مرتبط با خدمات خط می تواند با افزایش اقبال از سوی مردم روبرو شود چراکه مردم در چهار سال اخیر به وضوح قدرت خرید پایین تری دارند در نتیجه اگر لوازم خانگی و مصرفی آنها دچار خرابی شود نمی تواند آن را جایگزین کند لیکن طبیعتاً می بایست به تعمیر آن اقلام بپردازند.

حالا اما تحقیقات میدانی خبرنگار بازار نشان می‌دهد که بازار خدمات تعمیرات در استان سمنان آنطور که باید، مشتریان خود را ندارد و حتی برخی از فعالان این رسته خدماتی عقیده دارند که در سال های اخیر تعداد مشتریان شان به نصف هم کاهش پیدا کرده که این موضوع در تضاد با نظر کارشناسان است.

تعمیرات هم گران شده است

سید مهدی میرحسینی عضو سابق شورای صنفی خدمات استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، بیان کرد: در چهار سال اخیر شاهد هستیم که قیمت لوازم خانگی مثلاً یخچال حتی شش برابر شده است از سوی دیگر یک یخچال ساده برای یک خانواده چهار نفره کارمند در کمترین حالت و با احتساب یک جنس ایرانی بادوام، ۱۸ میلیون تومان هزینه در بر دارد در نتیجه مردم ترجیح می‌دهند در صورتی که یخچال شان در معرض خرابی قرار بگیرد آن را تعمیر کنند.

شاهد افزایش قیمت تعمیرات هستیم چرا که حتی اگر دستمزدها آنچنان بالا نرفته باشد، قطعات جانبی بسیار گران شده است

میرحسینی با بیان اینکه از طرف دیگر شاهد افزایش قیمت تعمیرات هستیم چرا که حتی اگر دستمزدها آنچنان بالا نرفته باشد، قطعات جانبی بسیار گران شده است، تاکید کرد: رکود تورمی حاکم بر بازار سبب شده تا مردم در تعمیرات لوازم خانگی هم دچار مشکل شود چرا که تعمیر یخچال برای تعمیر کار با احتساب لوازم جانبی مثلاً دو میلیون تومان هزینه دارد این هزینه برای یک خانواده متوسط سنگین و برای یک تعمیرکار نمی صرفد.

وی توضح داد: شاهد شرایطی هستیم که در واقع هر دو طرف مردم و تعمیرکار ناراضی هستند. یکی از عدم صرفه اقتصادی و دیگری از هزینه بالای تعمیرات؛ در نتیجه جامعه به لحاظ اقتصادی درگیر چنین رکود تورمی شده که طبیعتاً بخش خدمات و تعمیرات را هم در بر می گیرد.

علل متاثر در بازار تعمیرات و خدمات | گرانی به ضرر تعمیرکاران است یا به نفع آن‌ها ؟

بازار کساد تعمیرات

یک تعمیرکار لوازم خانگی اما موضعی متفاوت دارد و در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: اگر اقلام اصلی خانه شامل یخچال و تلویزیون و ماشین لباسشویی را کنار بگذاریم که در واقع تعمیر آنها با هر هزینه ای به نوعی اجبار به شمار می آید در مابقی لوازم خانه مثلاً رادیو یا ضبط صوت یا حتی گوشی تلفن شاهد هستیم که بعضاً مردم به تعمیر کار مراجعه نمی‌کند چرا که هزینه آن را ندارند.

محسن زارعی با بیان اینکه مردم حاضر هستند که دیگر از آن رادیو استفاده نکنند ولی هزینه تعمیر مثلا ۱۵۰ هزار تومانی آن را ندهند، بیان کرد: موضوع دیگر این است که معمولا اجناس چینی بی کیفیت جایگزین لوازم خراب منزل می شود مثلاً شما همین حالا هم با ۴۰ هزار تومان در بازار می توانید یک رادیو بخرید گو اینکه این رادیو می‌تواند برای شما شش ماه یا شاید شش سال کار کند به هر حال رادیو است و می تواند کار شما را راه بیاندازد.

سابقاً که وضعیت مردم بهتر بود، کار تعمیرات هم بهتر بود چرا که مشتری بیشتری داشت

وی افزود: اینکه بیان می شود با گرانی اقلام خانگی بازار تعمیرات داغ شده، گزاره درستی نیست، سابقاً که وضعیت مردم بهتر بود، کار تعمیرات هم بهتر بود چرا که مشتری بیشتری داشتیم اما از زمانی که گرانی ها بسیار بالا رفته، دیگر مشتری قدیم را نداریم و این ما را با مشکل روبرو کرده است. از طرف دیگر ما برای تعمیر یک رادیو از یک آی سی استفاده می کنیم که ۵۰ هزار تومان قیمت دارد در خرید بعدی من باید ۶۰ هزار تومان بدهم تا آن را از تهران برایم بفرستند در نتیجه ضرر هم می کنم.

علل متاثر در بازار تعمیرات

همچنین ناصر مرتضایی مدرس الکترونیک فنی و حرفه ای و همچنین بازرس سابق صنف تعمیرکاران الکترونیک تهران و مقیم شهرستان شاهرود نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، بیان کرد: باید توجه داشت که در سال های اخیر با توجه به تلاطم قیمت ارز و همچنین محدودیت های وارداتی قطعات لوازم خانگی و همچنین اقلام مصرفی مردم با رشد مضاعفی روبرو شده و از طرف دیگر دستمزد و اجرت تعمیرات متناسب با وضعیت تورم بالا نرفته است.

مرتضایی با بیان اینکه در این شرایط، تعمیرکاران هم مانند دیگر اقشار جامعه با مشکلات اقتصادی روبرو هستند، افزود: اینکه بگوییم در تلاطم های شدید اقتصادی یک قشر آسیب نمی بیند موضوع اشتباهی است چرا که همه اصناف و اقشار مانند دانه های یک زنجیر هستند که تلاطم، در صورتی که بر روی اولی اثر بگذارد مابقی را هم دست خوش تأثیر می‌کند. در نتیجه این طور نیست که بگوییم با گران شدن لوازم خانگی بازار تعمیرات داغ شده باشد.

وی با بیان اینکه شاید در زمینه چند قلم کالای اساسی اینطور باشد اما برای قاطبه اجناس این گونه نیست، بیان کرد: از طرف دیگر هزینه تعمیر هم بسیار بالا رفته است برای مثال خازنهای الکترونیکی که عمدتاً محصول کشور ایران و یا چین هستند نسبت به سه سال قبل حدوداً سه الی چهار برابر شده اند یک لامب اس ام دی ساده نسبت به چهار سال قبل پنج برابر گران شده است و این در تمام بخش های صنف تعمیرات و الکترونیک به چشم می خورد.

مردم جلوی تعمیراتی‌ها صف نکشیدند

این کارشناس و صاحب نظر ادامه داد: مسائل سال های اخیر سبب شده تا هزینه کلی تعمیرات افزایش چشمگیر داشته باشد از طرف دیگر خانواده های ایرانی امروز حتی توان تعمیر بسیاری از اقلام مصرفی خودشان را هم ندارند به عبارت دیگر شاهد پدید آمدن قشری هستیم که هزینه تعمیر یخچال و تلویزیون شان این روزها حتی بیشتر از قیمت همین لوازم زمانی که خریداری می شدند، است برای مثال یک خانواده ایرانی شش سال قبل یخچال را به قیمت دو میلیون تومان خریداری کرده اما امروز هزینه تعمیر همان یخچال بیش از دو میلیون تومان برآورد می شود.

این طور هم نیست که بگوییم با گران شدن لوازم خانگی صفی از مردم در مقابل خدمات تعمیرات ایجاد شده است

مرتضایی با بیان اینکه این دو میلیون تومان، خود یک چهارم حقوق یک کارگر در ماه است لذا این طور هم نیست که بگوییم با گران شدن لوازم خانگی صفی از مردم در مقابل خدمات تعمیرات ایجاد شده است شاید اگر تحقیقی صورت گیرد متوجه شویم که سمساری ها یا فروشندگان لوازم دست دوم در این بین مشتریان بیشتری نسبت به تعمیرکاران داشته باشند.

علل متاثر در بازار تعمیرات و خدمات | گرانی به ضرر تعمیرکاران است یا به نفع آن‌ها ؟

استقبال مردم صنف با صنف تفاوت دارد

یک کارشناس نظام صنفی اما در باره این موضوع به خبرنگار بازار، می گوید: استقبال مردم از تعمیرات یا تعویضات کاملاً بستگی به آن صنف دارد مثلا این روزها مردم بیش از هر زمان دیگر لباس را هم تعمیر می کنند چرا که لباس با افزایش چندین برابری قیمت روبرو شده و در نتیجه مردم ترجیح می دهند که آن را وصله کنند و دوباره بپوشند.

محسن حسنیان با بیان اینکه اینطور نیست که اگر مثلا تعمیرات الکترونیک مشتری سابق را ندارد بگوییم که پس تمام تعمیرکاران کم مشتری هستند، بیان داشت: مثلاً تعمیرکاران موبایل در این دو سال اخیر آنقدر مشتری داشتند که هر کدامشان یک خودرو خریدند اما به وضوح شاهد هستیم که در برخی موارد که تعمیرات هزینه بالایی دارد مثلا یخچال و یا تلویزیون مردم واقعا با مشکل روبرو هستند چرا که فرد تلویزیون خود را یک و نیم میلیون تومان خریداری کرده اما حالا بعد از شش سال باید دو میلیون تومان هزینه تعمیر آن را بدهد در نتیجه واقعاً به مردم هم فشار آمده است.

وی با بیان اینکه استقبال مردم صنف با صنف تفاوت دارد، افزود: همین حالا برای تعمیرات اسباب بازی و عروسک هم متقاضی ایجاد مغازه داریم که نشان می دهد مردم بیشتر به سمت تعمیرات روی آورده اند تا تعویضات در نتیجه باید شرایط اقتصادی حاکم بر مردم را نیز درک کرد وگرنه چه کسی دلش می خواهد یک لباس را دو سال هر روز بپوشد و مدام آن را وصله بزند؟

ایجاد یک طبقه جدید

یک کارشناس اقتصادی اما شرایط کنونی را در پدید آمدن یک طبقه جدید اقتصاد مقصر می داند و به خبرنگار بازار، می گوید: در برهه کنونی شاهد ایجاد شدن قشر فقیر سرمایه دار هستیم. فرض کنید کارمند ساده ای ۲۰ سال قبل با وام، خانه ای را خریده و حالا بعد از سال ها این خانه سه میلیارد تومان قیمت دارد در این خانه تلویزیونی وجود دارد که ۱۵۰ هزار تومان خریداری شده اما تعمیر آن دو میلیون تومان هزینه دارد سوال اینجا است که این خانواده علی رغم زندگی در خانه سه میلیارد تومانی، آیا توان تعمیر یک تلویزیون را دارد؟

با گرانی پیش آمده به خصوص در یک سال اخیر، مردم بعضاً چاره ای جز تعمیر اقلام مصرفی شان ندارند

سید رضا طباطبایی با بیان اینکه آیا این خانواده سه میلیارد تومان سرمایه و پول دارد؟ یا خانه اش سه میلیارد تومان شده است؟ بیان داشت: مشکل اینجا است که خودرویی که ما ۲۰ میلیون تومان خریده ایم امروز ۴۰۰ میلیون تومان است و برای تعویض روغن آن باید یک و نیم میلیون تومان هزینه کنیم آیا ما توان پرداخت این هزینه را داریم؟ آیا به واقع ما مالک یک خودروی ۴۰۰ میلیون تومان هستیم؟ این طبقه که غاطبه مردم ایران در آن زندگی می کنند، قشر متوسطی است که در همین دو سال اخیر نابود شده است.

در نهایت باید گفت با گرانی پیش آمده به خصوص در یک سال اخیر، مردم بعضاً چاره ای جز تعمیر اقلام مصرفی شان ندارند اما از سوی دیگر باید گفت هزینه تعمیرات هم به همان نسبت بالا رفته و در نتیجه مردم این روزها، دغدغه و دلهره خرابی اجناس مصرفی شان را بیش از هر زمان دیگری احساس می کنند چرا که می دانند با تماس با یک تعمیرکار، هزینه ای سنگین بر گردن خانواده شان با این وضعیت اقتصادی متزلزل افتاده است.

کد خبر: ۲۱۵٬۸۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حمید IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
      0 0
      مملکتی که هیچ قشری آینده نداره،واقعا تکلیف مردم و سیاستمدارش چیه؟