۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱
آغاز اولویت بندی ناوگان حمل و نقل برای هوشمند شدن تخصیص گازوئیل

آغاز اولویت بندی ناوگان حمل و نقل برای هوشمند شدن تخصیص گازوئیل

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در سه ماه ابتدایی امسال، اطلاعات و اولویت بندی ناوگانی که باید به سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان متصل شود، بر اساس وزن قابل بارگیری، تعیین خواهد شد.

به گزارش بازار، علی اکبر نژادعلی، گفت: بر اساس مصوبه‌ای که هیئت وزیران در بهمن سال ۱۳۹۳ ابلاغ کرده، بر وزارتخانه‌های کشور، نفت و راه و شهرسازی تکلیف شد تا سامانه جامعی را با هدف تخصیص سوخت به ناوگان حمل و نقل باری و مسافری نفت گازسوز (گازوئیل سوز) بر مبنای پیمایش ایجاد کنند.


وی افزود:شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در مهر سال ۱۳۹۴ سامانه تخصیص سوخت بر مبنای پیمایش را پیاده سازی کردند، اما زیرساخت استفاده از این سامانه، مهیا نشد. یکی از بندهای مصوبه هیئت وزیران، این زیرساخت را استفاده از داده‌های دستگاه‌های موقعیت یاب (GPS) تعیین کرده بود که، چون مهیا نشد، اطلاعات لازم، بر اساس اسناد حمل و نقل به سامانه منتقل می‌شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: اکنون شرایط سامانه به این صورت است که بر اساس مبادی و مقاصد حمل، میزان مسافت پیموده شده توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و از طریق بارنامه‌های حمل و نقلی که در سامانه‌های این سازمان ثبت شده، به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منتقل و مطابق با آن ها، سهمیه سوخت به صورت ماهانه تخصیص داده می‌شود.

وی در ادامه گفت:سال ۱۳۹۸ نیز مصوبه شورای اقتصاد درباره ایجاد سامانه سپهتن (سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان) ابلاغ و مقرر شد که ۳۶۸ هزار ناوگان حمل و نقل باری و مسافری برون شهری به این سامانه متصل شوند. از میان حدود ۱۵ هزار ناوگان باری و مسافری متصل شدند و مابقی، مغفول باقی ماند.

نژادعلی با اشاره به پیگیری‌های جدید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای اجرای طرح تخصیص سوخت بر اساس پیمایش، گفت:این موضوع مجدداً در سال ۱۴۰۱ طرح موضوع و مقرر شد که میان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و پلیس راهور تنظیم تا بر اساس آن، شرایط تجهیز ناوگان حمل و نقل به سامانه سپهتن مشخص شود.

وی بیان کرد:این تفاهمنامه در اواخر سال گذشته به امضا رسید و قرار است طبق تبصره ۱۴ قانون بودجه امسال، پیمایش ۵۰ درصد ناوگان باری و ۱۰۰ درصد ناوگان مسافری، بر اساس سامانه سپهتن تعیین شود. با اجرایی شدن این قانون، اطلاعات به صورت کاملاً الکترونیک در اختیار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی قرار می‌گیرد و می‌توانیم به راحتی سهمیه را روی کارت‌های هوشمند سوخت، شارژ کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، درباره مزیت‌های عملیاتی شدن استفاده از سامانه سپهتن در بخش حمل و نقل کشور، گفت:مالکان ناوگان حمل و نقل بار و مسافر، دیگر معطل شارژ سهمیه سوخت تا پایان ماه نخواهند بود. اکنون شرایط به شکلی است که یک ماه فعالیت می‌کنند، بارنامه‌های حمل و نقل آن‌ها در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار می‌گیرد، اطلاعات از آن به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارسال و سپس، میزان سهمیه مشخص می‌شود، اما وقتی سامانه سپهتن وجود داشته باشد، بعد از رسیدن بار به مقصد، امکان محاسبه مسافت و شارژ سهمیه روی کارت سوخت، فراهم می‌شود.

وی افزود: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز، اطلاعات خود را به صورت برخط دریافت خواهد کرد. اطلاعات ما بروزتر خواهد شد و میزان تردد ناوگان نیز به صورت برخط به دست می‌آید.

این مقام مسئول درباره زمان بندی اجرای این قانون هم گفت: بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲، مقرر شده که در سه ماه ابتدایی سال، اطلاعات و اولویت بندی ناوگانی که باید به سامانه سپهتن متصل شود، توسط وزارت نفت در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تهیه و در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد و ناوگان، بر اساس این اولویت بندی به تجهیزات سپهتن، مجهز شوند.

وی تشریح کرد:ناوگان حمل و نقل، بر اساس تناژ حمل (وزن قابل بارگیری)، کلاس بندی می‌شود؛ زیر ۱۰ تن، بین ۱۰ تا ۲۰ تن و ... که اولویت بندی آن توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تعیین خواهد شد تا سریعتر به سپهتن متصل شوند.

نژادعلی درباره وظایف سایر دستگاه‌ها برای اجرای این قانون نیز تاکید کرد:سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، بر اساس این مصوبه باید با شرکت‌های پیمانکاری که در این حوزه فعالیت دارند، قرارداد منعقد کند. بر اساس زمان بندی که در آن قرارداد تعیین می‌کنند، می‌توان زمان تجهیز ناوگان را مشخص کرد. این سازمان باید زیرساخت‌ها را فراهم کند؛ این زیرساخت‌ها شامل انعقاد قرارداد با پیمانکار، ایجاد مراکز داده، نحوه انتقال اطلاعات و سایر مسائل فنی می‌شود.

وی افزود:سازمان برنامه و بودجه نیز باید یک آیین نامه اجرایی تدوین کند که با همکاری وزارت نفت، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی انجام خواهد شد. بعد از تدوین این آیین نامه اجرایی که مصوبه هیئت وزیران را باید دریافت کند، به هر چهار دستگاه متولی ابلاغ می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پایان اظهار کرد: تدوین این آیین نامه کار زیاد سختی نیست؛ زیرا چهارچوب‌های فنی کار در همان تفاهمنامه که مدت‌ها تدوین آن زمان برد، تعیین شده و تعیین اولویت بندی ناوگان از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز، خیلی زودتر از سه ماهی که مشخص شده، انجام خواهد شد وشاید در اوایل اردیبهشت آن را انجام و در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار دهیم.

کد خبر: ۲۱۵٬۸۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha