۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۱
عوامل مؤثر بر کاهش قیمت آهن

عوامل مؤثر بر کاهش قیمت آهن

گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد داخلی حاکی است که روز پنجشنبه هم روند کلی بازار نسبتا آرام بود و قیمت روز آهن آلات در اکثر کارخانه‌ها ثبات داشتند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد داخلی حاکی است که روز پنجشنبه هم روند کلی بازار نسبتا آرام بود و قیمت روز آهن آلات در اکثر کارخانه‌ها ثبات داشتند و تعدادی نیز قیمت محصولات خود را به طور جزئی اصلاح کردند.

بازار ارز نیز نوسانات چشمگیری نداشت و قیمت دلار در دو کانال ۵۰ الی ۵۱ هزار تومان شناور بود اما نهایتا هر دلار در روز جمعه ۵۰ هزار و ۹۵۰ تومان گزارش شد.

بررسی نوسانات بازار آهن
با وجود تعطیلی هفته گذشته که به روز نیمه تعطیل پنجشنبه منتهی شد بازار آهن و فولاد نیز نوسانات چشمگیری نداشتند و عمده کارخانه‌ها قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند، در همین راستا قیمت میلگرد آجدار در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شد. همچنین قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه‌ای و کیلویی نیز عمدتا ثابت بودند.

قیمت روز ورق رنگی، روغنی، گالوانیزه بدون تغییر اعلام قیمت کردند همچنین قیمت روز ورق سیاه نیز ثابت اعلام شد. قیمت روز قوطی پروفیل و قیمت انواع لوله‌ها هم تغییر نداشتند. قیمت روز نبشی، ناودانی و سپری نیز در غالب کارخانه‌ها با ثبات همراه بودند.

روند ثابتی که در بازار آهن مشاهده شد با وجود تعطیلی پایان هفته عمق بیشتری پیدا کرد و شماری از کارخانه‌ها نیز اعلام قیمت نکردند.

در بررسی علل کاهش قیمت آهن آلات که از پایان ماه اسفند ایجاد شد عوامل متعددی را می‌توان دخیل دانست که در ادامه به مهمترین این پارامترها اشاره می‌شود.

در سه سال گذشته با کمبود سوخت و انرژی شاهد تعطیلی صنایع مختلف به ویژه صنعت فولاد هستیم که این امر کاهش تولید محصولات فولادی را در پی داشت؛ کاهش تولید به عدم توازن عرضه و تقاضا و نوسان قیمت‌ها منجر شد اما در پایان سال با اتصال گاز واحدهای تولید آهن اسفنجی و برگشت تولیدکنندگان به مدار تولید، همچنین افزایش حجم عرضه‌ها در بورس کالا شاهد کاهش ۲۰ درصدی نرخ شمش فولادی و کاهش ۱۷ درصدی نرخ میلگرد بورسی بودیم. گفتنی است در دی ماه و بهمن ماه قیمت شمش افزایش ۶۳ درصدی و قیمت میلگرد هم افزایش ۶۵ درصدی را ثبت کرد.

مورد بعدی که به تعدیل قیمت‌ها در بازار داخلی منجر شد شرط خرید مواد اولیه از بورس کالا بود، به این صورت که عرضه محصول و ضریب شفافیت ۹۰ درصد سه ماهه اعلام شد. علت بعدی کاهش قیمت آهن را می‌توان حذف دلار از قیمتگذاری محصولات فولادی و اصلاح سقف رشد نرخ پایه هفتگی بورس کالا به یک درصد دانست.

فاکتور بعدی بهبود و افزایش تعامل وزارت صمت با شرکت‌های بزرگ فولادی برای ارائه تخفیف نرخ پایه محصولات است. همچنین تفکیک و جداسازی تالار صادرات از داخلی و اعمال قوانین و مقررات خاص برای حمایت از مصرف‌کننده داخلی، پارامتر بعدی برای اصلاح قیمت‌ها به شمار می‌رود.

ممانعت گمرک از صادرات محصولات فولادی که برای مصرف داخلی خریداری شده‌اند مورد دیگری است که می‌توان روند نزولی قیمت‌ها در سه هفته اخیر را به آن نسبت داد.

همانطور که در تحلیل‌های پیشین هم به کرات بیان شد، تورم بازار آهن از سایر بازارهای مالی عقب است از همین رو اصلاح قیمت آهن آلات تا حدود مشخصی امکان‌پذیر است و کاهش بیشتر دیگر توجیه ندارد از همین رو می‌توان گفت با نزدیک شدن قیمت‌ها به نقطه بهینه و اقتصادی شدن صادرات، احتمال دارد سیاست کمیته مدیریت بازار از اصلاح و کاهش قیمت‌ها به ثبات قیمت مقاطع فولادی تغییر کند.

البته نباید این نکته را فراموش کرد که ریسک‌های غیرفعالی نیز وجود دارد که در صورت فعال شدن نه تنها بازار آهن که سایر بازارها را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد که از جمله آنها می‌توان به احتمال گران شدن بنزین اشاره کرد.

با این تفاصیل توصیه می‌شود علاوه‌بر بازار آهن و فولاد سایر بازارهای مالی را نیز به دقت رصد کنید زیرا با روندی که در بازارهای موازی مشاهده می‌شود ممکن است از غافله تورم عقب بمانید.

کد خبر: ۲۱۵٬۸۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha