۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۶
صادرات خدمات فنی و مهندسی اولویت صنعت برق
رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران مطرح کرد

صادرات خدمات فنی و مهندسی اولویت صنعت برق

به گفته پیام باقری صادرات خدمات فنی-مهندسی صنعت برق در کشورهای اطراف بالغ بر ۳۰میلیارد دلار است، اما در خصوص کشور ما با توجه به پتانسیل بالا صادرات در این حوزه قابل توجه نیست.

به گزارش بازار، پیام باقری رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق ایران گفت: آن چیز که امروز در حوزه صادرات غیرنفتی اهمیت دارد توجه به صادرات است. اگر روند صادرات غیرنفتی در سال های گذشته را بررسی کنیم، به این جمع بندی می رسیم که به رغم اینکه ما روی صادرات غیرنفتی تاکید می کنیم، عمدتا صادرات ما مواد خام و نیمه خام با پایه های نفتی و فولادی است. که این صادرات خیلی خلق ارزش افزوده نخواهد داشت.

باقری با اشاره به اولویت صنعت برق در امر صادرات خدمات فنی و مهندسی افزود: برخی صنایع دارای اولویت صادراتی، صنعت برق کشور است و با توجه به اینکه یک صنعت دانش محور و دانش پایه است، محصولات تولیدی این صنعت «های تک» و دارای فناوری بالا هستند و مواد خام تبدیل به کالای با ارزش افزوده بالا می شوند. عمدتا طرح های در حال انجام در خارج کشور مربوط به خدمات فنی و مهندسی صنعت برق است که از بعد حاکمیتی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه بیان کرد: صادرات خدمات فنی-مهندسی صنعت برق به کشورهای اطراف بالغ بر ۳۰میلیارد دلار است، اما در خصوص کشور ما با توجه به پتانسیل بالا صادرات در این حوزه قابل توجه نیست. توسعه صادرات برق مبتنی بر پایداری و ماندگاری است و وقتی خط انتقالی در کشوری احداث می شود ارائه خدمات فنی و مهندسی هم تا سالیان متمادی با کشور احداث کننده خواهد بود

همچنین رییس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق ایران گفت: در دنیا این مسائل به شرکتهای مدیریت صادرات( EMC) سپرده می شود. بنابراین نیاز است با متولی سازمان توسعه تجارت شرکت های EMC تقویت شوند تا کالاهای توانمند صنعت برق را صادر کنند و به صورت خودکار در بازار خدمات فنی-مهندسی هم اثرگذار خواهد بود.

وی درباره مشکلات صادرات خدمات مهندسی در صنعت برق گفت: در بعد صادرات خدمات فنی-مهندسی روابط کارگزاری و نظام بانکی فیمابین کشورها مهم است و گرفتن ضمانتنامه های بانکی امروزه بسیار سخت است.

در پایان پیام باقری گفت: در حوزه گشایش اعتبارات برای خریدها و در حوزه نقل و انتقال ارز مشکلاتی وجود دارد و بحث رفع تعهد هم به خاطر فاصله نرخ نیمایی و آزاد مشکلاتی به بار آورده که عمدتا تامین مواد اولیه و مصالح شرکت ها با نرخ آزاد محاسبه می شود و درآمدشان از محل صادرات با نرخ نیمایی و رفع تعهد است که بسیار چالشی و زمان بر است و قیمت تمام شده محصول را زیاد می کند.

کد خبر: ۲۱۵٬۸۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha