۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
ریسک بالای بانک ها برای سهامداران خرد| مجوز کدام بانک ها توسط بانک مرکزی باطل می شود؟
بازار گزارش می دهد؛

ریسک بالای بانک ها برای سهامداران خرد| مجوز کدام بانک ها توسط بانک مرکزی باطل می شود؟

رئیس کل بانک مرکزی گفته به زودی بانک هایی که تراز منفی دارند سلب مجوز شوند. براساس گزارش های فصلی می توان پی برد که بانک های آینده، سرمایه، دی و ایران زمین احتمالا در این فهرست قرار خواهند داشت.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه در هفته جاری با رشد بسیار بالایی آغاز کرد و با توجه به اینکه چند روز قبل تر آن یک اصلاحی هم داشته برخی تصور می کنند که بازار کاملا بدون ریسک است، اما این طور نیست و در این مقطع برخی گروه ها و نمادها می توانند ریسک هایی برای سرمایه گذاران داشته باشند، برای نمونه گروه بانکی که در هفته های اخیر با رشد خوبی همراه بوده اند و از طرف دیگر رئیس کل بانک مرکزی گفته به زودی بانک هایی که تراز منفی دارند احتمالا سلب مجوز شوند. هرچند نام هیچ بانکی را مطرح نکرده اما براساس گزارش های فصلی و سالانه شرکت ها می توان پی برد که بانک های آینده، سرمایه، دی و ایران زمین در این فهرست احتمالا قرار خواهند داشت، زیرا بیش از یک سال و نیمه که بانک آینده بسته مانده و هنوز سرنوشت سهام مردم بلاتکلیف است. همچنین نماد سرمایه، ایران زمین و دی با وجود اینکه در یم سال گذشته زیان سنگین ساخته اند اما معاملات مثبتی هم داشته اند به گونه ای که قیمت سهام بانک دی در چند ماهه گذشته از ۵۷ تومان به حدود ۱۲۰ تومان هم رسیده که رشدی ۱۰۰ درصدی است و حالا اگر خبری درباره سلب مجوز این بانک صادر شود آیا ارزش سهام آن ریزش نخواهد داشت؟

بسیاری از بانک ها برای اینکه تراز تجاری خود را جبران کنند اضافه برداشت از ذخیره بانک مرکزی انجام می دهند، به همین دلیل شاهد افزایش پایه پولی و تورم تورم در اقتصاد کشور هستیم، از این رو بانک مرکزی برای اصلاح تورم ابتدا باید وضعیت بانک ها را سازماندهی کند

به طور قطع در معاملات مثبت بازار سهام همه نمادها مثبت می شوند، اما بعد از مدتی هرکدام از نمادها راه خودشان را جدا می کنند و در این شرایط نمادهایی که بدون پشتوانه بنیادی رشد بالایی داشته اند به یکباره ریزش خواهند داشت. گروه بانکی به طور کلی نسبت به سایر گروه های صنعتی ریسک بالایی در بورس دارند و حتی در هفته گذشته شاهد افت بیشتر در نمادهای بانکی بودیم.

یک استاد اقتصاد در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از بانک ها زیان ده یا ورشکسته هستند، گفت: در شرایط کنونی از صورت های مالی نمی توان وضعیت مالی بانک ها را به صورت شفاف فهمید، اما در شرایط کنونی برخی از آن ها در صورت های مالی هم زیان ساخته اند.

جواد صلاحی با بیان اینکه بسیاری از بانک ها برای اینکه تراز تجاری خود را جبران کنند اضافه برداشت از ذخیره بانک مرکزی انجام می دهند، تصریح کرد: به همین دلیل شاهد افزایش پایه پولی و تورم تورم در اقتصاد کشور هستیم، از این رو بانک مرکزی برای اصلاح تورم ابتدا باید وضعیت بانک ها را سازماندهی کند.

دلیل ناترازی بانک ها بدهی ۱۳۰ میلیارد تومانی دولت به آنهاست

در حال حاضر وزیر اقتصاد اعلام کرده دلیل ناترازی بانک ها بدهی ۱۳۰ میلیارد تومانی دولت به آنهاست و با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۱ دولت با افزایش سرمایه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومانی بانک ها موافقت کرده و در سال جاری هم حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه در بانک ها اتفاق خواهد افتاد بخشی از مشکل بانک های ناتراز حل می شود، اما واقعیت این است که رکود اقتصادی و نرخ بهره بالای بانکی به نفع بانک ها نشده است و بسیاری از آنها در ورشکستگی فرو رفته اندف هرچند نباید مشکلات ساختاری و مالی برخی از آنها مانند بانک آینده و بانک سرمایه را نادیده گرفت، زیار این دو بانک با چالش خروج سرمایه از بانک مواجه شده اند، برای نمونه بانک آینده سپرده های مردمی را در پروژه های ایران مال هزینه کرده و بعد سهام ایران مال به شرکت های زیرمجموعه واگذار کرده و حالا کفایت سرمایه خود را به عنوان بنک تا حدودی از دست داده هرچند دولت پیش از این اعلام کرده بخشی از سهام این بانک به نام وزارت اقتصاد زده خواهد شد اما مشکلات همچنان پابرجاست.

با توجه به اینکه دولت مستقیم از بانک مرکزی استقراض نمی کند و از بانک ها منابع مورد نیاز خود را تامین می کنند بانک ها برای جبران ناترازی خود از بانک مرکزی منابع کسری خود را جبران می کنند، به همین دلیل بانک ها نه تنها تورم هایی را به اقتصاد کشور تحمیل کرده اند بلکه از نظر صورت های مالی هم زیان ده هستند

همچنین بانک سرمایه که بخشی از سرمایه های آن سال ها پیش از طریق شرکت های زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان در قالب تسهیلات کلان و بدون بهره از این بانک خارج شده هنوز با چالش مواجه است و احتمالا کسانی که در اوج قیمت سهام آن را خریده اند با زیان مجبور به خروج خواهند بود، چرا که این بانک بعید به نظر می رسد دوباره سقف قبلی خود را ببیند.

یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه نمادهای بانکی از بنیاد ضعیفی برخوردار هستند، گفت: بانک ها در وضعیت منفی شاخص به سرعت منفی می شوند، زیرا سهامداران آنها درکوچکترین جو منفی از نماد خارج می شوند و حقوقی های آنها هم از بازار نوسان گیری می کنند.

رضا روحی با بیان اینکه دولت از طریق سیستم بانکی به نوعی به رشد پایه پولی دامن زده است، افزود: با توجه به اینکه دولت مستقیم از بانک مرکزی استقراض نمی کند و از بانک ها منابع مورد نیاز خود را تامین می کنند بانک ها برای جبران ناترازی خود از بانک مرکزی منابع کسری خود را جبران می کنند و همین موضوع منجر به بروز مشکلاتی برای بانک ها و حتی اقتصاد کشور شده است، به همین دلیل بانک ها نه تنها تورم هایی را به اقتصاد کشور تحمیل کرده اند بلکه از نظر صورت های مالی هم زیان ده هستند.

براساس این گزارش، هرچند بازار سرمایه هم اکنون در یک محدوده حمایتی قوی قرار دارد و احتمالا در بلندمدت به روند صعودی خود ادامه می دهد، اما در موقعیت کنونی برخی گروه ها مانند بانک ها بیشتر به نوسان گیری خواهند پرداخت و سهامداری در نمادهای بانکی که تراز منفی دارند برای سهامداران ریسک های بالاتری دارد و این موضوع در معاملات هفته های پیش رو باید مورد توجه سرمایه گذاران قرار بگیرد.

کد خبر: ۲۱۵٬۸۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha