۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۸
 تغییر رویکردها، پیش‌شرط تقویت حمل‌ونقل دریایی کشور است
عضو کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران:

تغییر رویکردها، پیش‌شرط تقویت حمل‌ونقل دریایی کشور است

گزدرازی، عضو کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران معتقد است: پیش‌شرط تقویت سیستم حمل‌ونقل دریایی کشور، تغییر رویکردها نسبت به این صنعت است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، در حال حاضر، بخش عمده‌ای از اقتصاد جهانی مبتنی بر دریاست و متاسفانه در ایران غفلت نسبت به این مسئله موجب شده تا دچار برون‌افتادگی از اقتصاد جهانی شویم. هرچند سعی شده بنابر تاکیدات رهبری در برنامه هفتم توسعه به اقتصاد دریامحور توجه ویژه‌ای شود؛ اما برای این منظور به سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی گسترده‌ای نیاز است تا به نقطه مطلوب برسیم.

در این شرایط لازم است ضمن آسیب‌شناسی و رسیدن به درکی درست از چالش‌ها و موانع پیش‌روی صنعت حمل‌ونقل دریایی کشور، آنچه برای بهتر شدن وضعیت نیاز است، پیشنهاد و عملیاتی شود.

در این بین خورشید گزدرازی، عضو کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران در گفت‌وگویی با «اتاق ایران آنلاین» دارا بودن بیش از ۷۰۰ کیلومتر خطوط ساحلی، دسترسی آسان به بازارهای کشورهای جنوبی خلیج فارس، دسترسی به آب‌های آزاد، قرار گرفتن در مسیر کریدورهای ترانزیتی و استعداد ایفای نقش هاب تجاری کشور را از مهم‌ترین مزیت‌های جغرافیایی تنها یک استان مانند استان بوشهر در حوزه‌های مرتبط با دریا دانست که توجه لازم به آنها نمی‌شود.

به اعتقاد این فعال اقتصادی حمل‌ونقل از امور زیربنایی و فرابخشی است که همه فعالیت‌ها در جامعه به طریقی تحت تأثیر آن قرار داشته و این بخش سهم چشمگیری در تولید ناخالص داخلی کشورها دارد، بنابراین سعی شده در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گیرد و از این طریق مسیر توسعه هموارتر شود. حال با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره جهت‌دهی به اعتبارات و تسهیلات بانکی به سمت فعالیت‌های مولد، انتظار می‌رود که به این حوزه به عنوان یک بخش مولد و مؤثر در توسعه پایدار نگریسته و زمینه بهینه‌سازی آن مدنظر تمامی تصمیم‌گیران کلان کشور قرار گیرد.

رئیس اتاق بوشهر از ضرورت بازنگری و تقویت سیستم حمل‌ونقل دریایی کشور با توجه به ظرفیت‌های کم‌نظیر موجود سخن گفت و افزود: روان‌سازی ساختار تجاری و تقویت توان رقابتی محصولات و خدمات صادراتی در بازارهای جهانی و افزایش سهم کشور در تجارت جهانی به اصلاح و تقویت حوزه حمل‌ونقل به عنوان یک مزیت و حلقه وصل تولید و مصرف نیاز دارد. در این راستا لازم است اقدامات ویژه‌ای صورت گیرد تا شاهد بهبود شرایط حمل‌ونقل باشیم؛ لازم است سرمایه‌گذاری‌های مناسبی صورت گیرد و از طرفی حمایت‌های مشخصی از سوی دولت برای جذب سرمایه‌ها در این بخش انجام شود.

گزدرازی تغییر رویکردها نسبت به موضوع و اهمیت حمل‌ونقل دریایی را پیش‌شرط هرگونه اقدام مثبتی در مسیر تقویت این صنعت دانست.

کد خبر: ۲۱۵٬۸۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha