۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
هر جا کمک خواستند، وارد شدیم| کجا عرصه را بر بخش خصوصی تنگ یا هزینه ای به دولت تحمیل کرده ایم؟
رئیس بنیاد مسکن در گفتگوی تفصیلی با «بازار»:

هر جا کمک خواستند، وارد شدیم| کجا عرصه را بر بخش خصوصی تنگ یا هزینه ای به دولت تحمیل کرده ایم؟

نیکزاد رئیس بنیاد مسکن با بیان اینکه بنیاد مسکن رقیب بخش خصوصی نیست و برای ساخت مترو و احیای بافت فرسوده به دولت کمک می کنیم گفت: بالا رفتن بازپرداخت اقساط تنها دلیل افزایش نیافتن سقف وام مسکن است.

اکبر محمودی؛ بازار: نوسازی ومقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی سالهای سال است که در حیطه وظایف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفته است. اتفاقا بنیاد مسکن در این سال ها نشان داده است که نه تنها در نوسازی و ساخت مسکن روستایی موفق عمل کرده است بلکه نشان داده سایر بخش های اقتصادی می توانند با استفاده از تجربیات این نهاد به موفقیت های بزرگی برسند.

اخیرا این نهاد انقلابی در حوزه ساخت مترو و احیا و نوسازی بافت فرسوده ورود کرده است و برخی معتقد هستند که ورود بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باعث تنگ تر شدن عرصه بر بخش خصوصی می شود. موضوعی که نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آنرا رد کرده و می گوید: بنیاد مسکن به هیچ وجه رقیب بخش خصوصی نیست.

او با بیان اینکه بنیاد مسکن رقیب بخش خصوصی نیست می گوید: بنیاد مسکن اعلام کرده است که در سایر فعالیت های عمرانی هم هر نقطه که به کمک نیاز باشد کمک خواهد کرد و ورود می کند و در هر جایی که نیاز باشد فعالیت می کند اما عرصه را به هیچ وجه بر بخش خصوصی تنگ نخواهد کرد.

او با اشاره به اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در راستای تحقق شعار امسال و رشد تولید و مهار تورم تمام تلاش خود را خواهد کرد معتقد است یک ریال از بودجه دولتی نمی گیرد و اتفاقا به کمک دولت و نظام می آید.

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «بازار» با «اکبر نیکزاد» رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را با هم می خوانیم:

* با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری سال رشد تولید و مهار تورم نامگذاری شده است آیا مسکن و اقدامات بنیاد مسکن می تواند در حمایت از این شعار و محقق شدن آن به دولت کمک کند؟

در خصوص سال رشد تولید - مهار تورم جلسات مختلفی را با حضور صاحبنظران مربوطه در بنیاد مسکن برگزار کردیم. نامگذاری سال همه ساله با اقدامات کارشناسی همراه است و روی آن ساعتها کار کارشناسی شده است. البته نامگذاری سال های گذشته بی ارتباط با یکدیگر نیستند. در حوزه مسکن برای محقق شدن نامگذاری سال ۱۴۰۲ باید ساخت و ساز هم سریع و هم با کیفیت و ارزان انجام دهیم. در جلسات بحث بر سر این موضوع بود که وقتی می خواهیم مسکن احداث با قیمت پایین اقدام کنیم به این مساله توجه شد که وقتی دستمزدها و قیمت مصالح ساختمانی افزایش یافته است چگونه می توان به سمت ارزان سازی حرکت کرد؟ اگر ما بخواهیم هم ارزان سازی را انجام دهیم و هم سریع و با کیفیت احداث کنیم راهی غیر از اینکه به سمت تکنولوژی نوین ساخت حرکت کنیم نداریم. در تکنولوژی نوین ساخت ما می توانیم به این اهداف برسیم. به هر حال جلسات به فوریت انجام شد و در طراحی ها که از سال گذشته در برنامه داشتیم در حال حاضر در تعدادی از پروژه ها توانستیم بخش هایی را به سمت تکنولوژی نوین پیش ببریم. بنابراین صنعتی سازی به طور کامل در ساخت و ساز باید وارد شود اما نیمه صنعتی سازی هم حرکت در این مسیر است. بنیاد مسکن در این مسیر قرار دارد و کار را با جدیت پیش می بریم. به همین دلیل می توانیم با قاطعیت بگوییم که با بخش خصوصی همکاری می کنیم و در بسیاری از پروژه ها دست به دست بخش خصوصی می دهیم و در پروژه ها با بخش خصوصی همکاری بسیار تنگاتنگی داریم و حتی در جلسات هم از شرکتهای بزرگ بخش خصوصی هم دعوت کردیم. تلاش ما این است که با کمک بخش خصوصی موضوعات عملیاتی شود و امیدواریم که بنیاد مسکن امسال بتواند با استفاده از تکنولوژی نوین هم رشد تولید رخ دهد و هم قیمت ها را افزایش ندهیم. به همین دلیل است که می توانیم بگوییم که می توانیم به سمت رشد تولید و مهار تورم حرکت کنیم.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که نام اصلی آن حساب ۱۰۰ امام خمینی است یک صدقه جاریه در کشور است. این نهاد انقلابی یک ریال بودجه جاری دولتی ندارد

* به موضوعی اشاره کردید و اعلام کردید که در کنار بخش خصوصی هستیم و رقیب بخش خصوصی نیستیم. بنیاد مسکن سال های سال است که در حوزه ساخت مسکن روستایی تلاش کرده و موفقیت های خوبی هم کسب کرده است. اخیرا بنیاد مسکن در ساخت مترو تهران و نوسازی و احیای بافت فرسوده نیز ورود کرده است. این اقدام را باید به فال نیک گرفت اما به هر حال انتقاداتی هم در این زمینه به بنیاد مسکن مطرح است. آیا پاسخی به این انتقادات دارید؟ به هر حال در ساخت مترو در کنار شهرداری دارید فعالیت می کنید و به شهرداری کمک می کنید و یا در احیای بافت فرسوده به شرکت بازآفرینی شهری قرار گرفته اید. آیا قرار است سیاست های بنیاد مسکن در سال های آتی تغییر کند و در حال تبدیل شدن به رقیبی برای بخش خصوصی هستید. یا اینکه به دولت همچنان می خواهید کمک کنید؟

از این باب قصد دارم که مطالبی را مطرح کنم. بنده توفیق این را داشتم که در مسئولیتهای گذشته انجام وظیفه کردم و در این کشور مسئولیت شهردار بودن را داشتم و در چندین نقطه استاندار و معاون عمرانی استاندار بودم. با عنایت این نظام این مسئولیتها به بنده محول شد و نهایتا خدمتگزار این مردم در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هستم. به لحاظ این تجربیاتی که دارم با اطمینان خاطر عرض می کنم که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که نام اصلی آن حساب ۱۰۰ امام خمینی است یک صدقه جاریه در کشور است. این نهاد انقلابی یک ریال بودجه جاری دولتی ندارد. دولت نفت بفروشد و مالیات بگیرد و به ما پرداختی داشته باشد که بخواهیم حقوق پرداخت کنیم باید اذعان کنم که حتی یک ریال هم اینطور نبوده است. اما این نهادی که کوچکترین بار مالی به دوش دولت ندارد چه اقداماتی انجام می دهد؟ این نهاد انقلابی سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی با همکاری مردم و دریافت تسهیلات احداث می کند. در حوادث غیر مترقبه در ۲۳ نقطه کشور که دچار سیل و زلزله شده اند ستاد بازسازی بنیاد مسکن، بازسازی این نقاط حادثه خیز را انجام می دهد. این مناطق که دچار حادثه شده بودند و آن مناطق به نوعی تهدید شده بود اما همین الان آن تهدیدها به فرصت تبدیل شده اند. در ادامه مسیر چه اتفای رخ داد؟ یکی دیگر از وظایف اصلی بنیاد مسکن، ساخت مسکن محرومان است. افرادی که باید برای آنها مسکن محرومین احداث شود متاسفانه تعداد زیادی هستند آیا دولت منابع مالی در اختیار دارد که تامین اعتبار لازم را انجام دهد تا مسکن برای محرومان احداث شود؟ تمکّن مالی دولت محدود است.

به تمامی شرکتهای زیر مجموعه بنیاد مسکن که در حال فعالیت هستند اعلام کرده ایم که به هیچ عنوان رقیب بخش خصوصی نیستید و باید وارد نقاطی شوید که کار سخت است

* یعنی بنیاد مسکن اعلام کرده است که در هر نقطه ای که نیاز باشد ورود خواهد کرد آیا این اقدام منجر به تنگ شدن فعالیت بخش خصوصی نمی شود؟

بنیاد مسکن اعلام کرده است که در سایر فعالیت های عمرانی هم هر نقطه که به کمک نیاز باشد کمک خواهد کرد و ورود می کند و در هر جایی که نیاز باشد فعالیت می کند اما عرصه را به هیچ وجه بر بخش خصوصی تنگ نخواهد کرد. به بنیاد مسکن اعلام شد که برای ساخت مترو به ما نیاز است و به آن ورود کردیم. در منطقه ای، جاده ای نیاز است ما ورود کردیم. کار عمرانی انجام می دهیم. حدود ۲ هزار دستگاه وسایط نقلیه سنگین در کشور داریم که بازوی نظام محسوب می شود. به تمامی شرکتهای زیر مجموعه بنیاد مسکن که در حال فعالیت هستند آنها اعلام کرده ایم که به هیچ عنوان رقیب بخش خصوصی نیستید و باید وارد نقاطی شوید که کار سخت است. درآمدی که کسب می کنید باید ۸ درصد آنرا به حساب ۱۰۰ امام واریز کنید تا برای ساخت مسکن محرومین هزینه و صرف شود. فرض کنید که خدمت رئیس جمهور برسیم. به او بگوییم که بنیاد مسکن کدام بار مالی را برای دولت ایجاد کرده است. جناب رئیس جمهور بازسازی ها و ساخت مسکن روستایی و حتی شهری چه بار مالی داشته است. این همه فعالیت در حوزه های عمرانی و تونل سازی داریم این نهاد انقلابی اگر یک زلزله زده و یک سیل زده معترض داشته باشد موظف پاسخگویی است. از سویی از خدمتگزاری به مردم لذت می بریم و از سوی دیگر هم به وظایف ذاتی خود که همانا مسکن محرومین و کم درآمد هستند اقدامات ویژه انجام می دهد. سئوال بنده این است که بنیاد مسکن کدام فعالیت از بخش خصوصی را تنگ کرده است. کدام هزینه را برای دولت تحمیل کرده است. این نهاد انقلابی خالصانه و صادقانه در خدمت مردم و از یادگارهای حضرت امام است. با افتخار برای کشور خدمت می کند و برای اقدامات خود هم هدفگذاری کرده است. یعنی نظر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با مشاوره هایی که از مسئولان دلسوز گرفته است باید در سال ۱۴۱۰ جشن بگیریم که حتی یک واحد مسکونی غیر مقاوم در روستاها نداشته باشیم.

ساخت مترو و احیای بافت فرسوده؛ بنیاد مسکن رقیب بخش خصوصی نیست| یک ریال بودجه جاری دولتی نداریم

* در حال حاضر چند درصد واحدهای مسکونی روستایی در کشور مقاوم هستند؟

۵۳ درصد واحدهای مسکونی روستایی در کشور نوسازی شده است. در حالیکه در سال ۸۴ میزان واحدهای مسکونی روستایی نوسازی و مقاوم سازی شده حدود ۷ درصد بود.

در مورد بافت فرسوده تهران به ما دستور دادند که این نوسازی در بافت فرسوده کاری سخت و دشوار است و بنیاد مسکن در این حوزه ورود کند

* در خصوص ورود به بافت فرسوده چطور؟ یا بافت فرسوده تهران؟

در خصوص بافت فرسوده زاهدان، چابهار و زابل و مشهد باید اذعان کرد که این اقدامات بسیار سخت و دشوار است. در مورد بافت فرسوده فرسوده تهران به ما دستور دادند که این نوسازی در بافت فرسوده کاری سخت و دشوار است و بنیاد مسکن در این حوزه ورود کند. در حال بهسازی و مقاوم سازی هستیم. هر روزی در این شهرها کار به جایی برسد که برای بخش خصوصی جاذبه ایجاد کند بگویند که بنیاد مسکن، چون بخش خصوصی ورود کرده است ما تحویل بخش خصوصی می دهیم.

* چند ماه است که به بافت فرسوده تهران ورود کرده اید؟

از قبل از سال و حدودا چند ماهی می شود.

* تصور شما از مشکل اساسی که در احیای بافت فرسوده تهران وجود دارد چیست؟ دلیل کُندی بازسازی چیست؟

در بازسازی بافت فرسوده مشکل را نمی توان تنها به یک بخش محدود و متصور شد. مثلا وقتی وارد یک محله ای می شوید واحدهای مسکونی هستند که ۴۰ متر و واحد مسکونی کناری آن ۳۰ متر است. قرار گیری این واحدها و شکل هندسی آنها و معابر آنها درست نیست و تعدادی هم ورثه ای است. خواسته های متفاوت مالکان نیز متنوع است. یک طرف موضوع بحث مردم است و یک طرف دیگر هم مربوط به دستگاههای خدمات رسان می شود. سمت دیگر شهرداری و سمت دیگر سرمایه گذاران دچار مشکل هستند. به هر حال مشکلات به قدری زیاد می شود که در برخی موارد ناچار به ورود شهردار و مداخله شهردار نیستیم. به هر حال کار نوسازی و بازسازی بافت فرسوده سخت و دشوار است. برای بهسازی و نوسازی پایتخت، شهردار تهران هزینه و وقت می گذارد. روند نوسازی روند خوبی است و وقتی زلزله ترکیه را دیدیم مدام بر شتاب دادن به نوسازی اصرار می شود.

امسال در پی جلسات مختلف به بنده گفته شد که برنامه ریزیها بر اساس همین سقف ۲۰۰ میلیون تومان گذاشته شود. به هر حال افزایش سقف وام موجب بالا رفتن بازپرداخت اقساط می شود

* سال گذشته در مورد افزایش سقف وام مسکن روستایی تاکید زیادی شد تا به ۲۰۰ میلیون تومان رسید. اما امسال اعلام شده است که این سقف افزایشی نخواهد داشت. در سال جاری اما تاکید بر این است که سقف آن افزایش نمی یابد. دلیل آن چیست؟

سال گذشته دست اندازهای زیادی برای افزایش سقف وام مسکن روستایی ایجاد شد. برای برخی مسئولان سوء تفاهماتی در خصوص وام مسکن روستایی ایجاد شد. بررسی ها به این نتیجه ختم شد که این وام هزاران سوددهی برای مردم و کشور دارد. ۶۸ هزار روستا در کشور داریم. به هر حال بعد از کش و قوس های فراوان با مداخله رئیس جمهور سقف وام مسکن افزایش یافت و رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه مسیر همراهی خوبی داشتند و پرداخت ها تسهیل شد. اما امسال در پی جلسات مختلف به بنده گفته شد که برنامه ریزیها بر اساس همین سقف ۲۰۰ میلیون تومان گذاشته شود. به هر حال افزایش سقف وام موجب بالا رفتن بازپرداخت اقساط می شود و در هزینه ساخت اعلام کرده ایم که خانواده هایی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند دستگاههای متولی اقدام کنند. اما به هر حال تلاش کردیم تا از منابع حساب ۱۰۰ امام از نماینده رهبری در بنیاد مسکن کسب اجازه کردیم تا مبالغی در دو بانک رسالت و مهر قرار دادیم تا افرادی که با این وام ۲۰۰ میلیون تومانی نمی توانند ساخت مسکن را به اتمام برسانند با معرفی بنیاد مسکن بتوانند ۵۰ میلیون تومان وام ارزان قیمت دیگر پرداخت شود. این هم کمک دولت است و از سال گذشته اجرایی شده است. درخواست ما از مردم روستاها این است که حوادث در کمین هستند و نوسازی و بازسازی را در سرلوحه کار خود قرار دهند.

کد خبر: ۲۱۵٬۸۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      0 0
      محض رضای خدا متمم وام رو اجرایی کنید خونه نیمه کاره مونده استان کرمان شهرستان بم
    • OMID IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      0 0
      اقای نیکزاد با وجود اینکه ۲۰۰میلیون پولی نیست برای ۳۰درصد کار امااااا دمتون گرم پست مردم بودین من به نوبه خودم ازتون تشکر میکنم